Poll: Alfa Giulietta, Ford Focus, Opel Astra of VW Golf?
PJS
Wie op zoek is naar een vijfdeurs hatchback krijgt erg veel keuze voorgeschoteld, welke zal het worden? De Giulietta, de Focus, de Astra of de Golf?
Laden ...
Gerelateerde artikels
Met de futuristische ID Code Concept wil Volkswagen haar Chinese klanten enthousiasmeren met een fris design, innovatieve technologieën en snelle ontwikkeling.
Op de Auto China 2024 (lees: Autosalon van Shanghai) toont Volkswagen met enige fierheid de knappe ID Code Concept. Met deze design-showauto gunt VW een glimp van een nieuwe designtaal en technologiestandaard voor toekomstige VW modellen in China. Kwestie van het (gigantische) economische potentieel van deze markt naar waarde te schatten.
Met een aangescherpte merkbeleving wil Volkswagen – na reeds 40 jaar Chinese aanwezigheid – proberen om nieuwe klantengroepen aan te boren. Zo lanceren ze hier spoedig het elektrische ID UX submerk waarmee ze mikken op jongere klanten. Daarvoor zullen ze inzetten op hippe maar vooral volledig elektrische en “lifestylegeoriënteerde” modellen! Inderdaad, zoals de ID5!
Tegen 2030 willen de Duitse autobouwer uit Wolfsbrug hier (ruim gerekend) meer dan 30 nieuwe modellen lanceren. Onder de made in China noemer zetten ze volop in op lokale technologische ontwikkeling, een eigen R&D centrum (Anhui) en partnerschappen (XPENG, Horizon Robotics en Thundersoft) wat moet resulteren in kortere ontwikkelingscycli.
Of toekomstige Volkswagen modellen in Europa eveneens designelementen zullen overnemen van de ID Code Concept is niet direct duidelijk. Deze zal op termijn resulteren in een groot SUV EV productiemodel. Eentje die ontworpen is om volledig autonoom te rijden (level 4)!
Met een aangedikte Volkswagen ID4 testen ze bij Politie Gent de inzetbaarheid van een zuiver elektrisch interventievoertuig.
Op termijn zullen we allemaal zuiver elektrisch (moeten) rijden … en dus ontsnappen ook de politiediensten niet aan de EV switch. De Gentse Flikken hebben reeds zuiver elektrische modellen in hun wagenpark. Al worden deze momenteel enkel ingezet bij tweedelijnsopdrachten zoals voor de wijkwerking of gewone dienstverplaatsingen. Daar komt vanaf mei verandering in want met twee Volkswagen ID4 Pro Performance SUV modellen test Politie Gent de haalbaarheid (“proof of concept”) van een EV politiewagen. Dit zowel voor de interventiedienst als de afhandeling van de 112 noodoproepen!
Op basis van de actieradius, snellaadcapaciteit en de praktische aspecten (voldoende binnenruimte + grote koffer) van de Volkswagen ID4 heeft de Gentse Politie een nieuw elektrisch interventievoertuig ontwikkeld dat uitvoerig zal getest worden. Dit direct in twee verschillende uitvoeringen, eentje anoniem en eentje voorzien van officiële bestickering. De gekende signalisatie (lees: zwaailichten) binnenin te installeren resulteert alvast in een betere aerodynamica. En zo dus een efficiënt gebruik van beschikbare energie van het voertuig!
Of Politie Gent binnenkort (frequenter) met de Volkswagen ID4 zal rijden moet de toekomst uitwijzen. Als gewone burger kan je bij de lokale VW verdeler alvast terecht voor de vernieuwde ID4. Die heeft een Belgische vanafprijs van 44.990 euro voor de 170 pk sterke Pure uitvoering. Deze doet 9 seconden over de 0-100 km/u sprint en haalt maximaal 160 km/u.
De tweede generatie Opel Grandland SUV is véél ruimer, veelzijdiger en moderner en komt als mild hybride, plug-in hybride en zuiver elektrisch!
Terwijl de compactere Crossland nu als Frontera door het leven gaat … blijft Opel de Grandland benaming hanteren voor hun SUV vlaggenschip. Deze staat – als eerste Opel – op het moderne Stellantis STLA Medium platform. Tevens noteren we grotere buitenafmetingen (17,3 cm langer, 1,9 cm hoger en 6,4 cm breder).
Dankzij de riante wielbasis (2,78 meter) is er binnenin een hoop ruimte terug te vinden. In de koffer past er maximaal 1.641 liter bagage. Met de neerklapbare achterbank in drie delen zijn er uiteraard diverse indelingen mogelijk.
Designmatig volgt de Grandland uiteraard de andere nieuwigheden uit Russelsheim met de (3D achtige) Vizor grille, verlicht Blitz logo en krachtige Intelli-Lux Pixel HD koplampen. Rondom prijken er zowaar (blitse) 20” velgen. Extra fier zijn ze alvast op hun breed infotainmentsysteem (16”), groot aantal opbergvakken, doorschijnende Pixel Box en AGR stoelen!
De Grandland krijgt een uitgebreid aanbod aan veiligheids- en rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control met Stop & Go-functie, uitgebreide verkeersbordherkenning, head-up display en 360° Intelli-Vision camera.
Technische details geeft Opel nog niet vrij. Wel benadrukken ze het brede aanbod aan geëlektrificeerde motoren. Zo is er een 48V mild hybride (MHEV) instapper en een Grandland plug-in hybride met 85 km zuiver elektrisch rijbereik. De Grandland Electric EV heeft maximaal een 98 kWh accupack waardoor het rijbereik oploopt tot 700 km! Momenteel zijn alle varianten voorwielaangedreven, misschien dat er op termijn een topversie met vierwielaandrijving volgt.
Wanneer de moderne Grandland SUV zal opduiken bij de lokale Opel verdeler is momenteel nog niet duidelijk. Ook een Belgische vanafprijs werd nog niet vrijgegeven!