Alfa Romeo Giulietta
Vanaf mei staat de Alfa Romeo Giulietta bij de dealers, de nieuwe vijfdeurs hatchback moet het de Ford Focus en Volkswagen Golf moeilijk maken.

UPDATE: Klik hier voor onze rijtest met de Alfa Romeo Giulietta QV!

Gisteren werd in Italië een persvoorstelling georganiseerd, de pers kreeg er de gelegenheid voor het eerst de Giulietta aan de tand te voelen. De eerste signalen klinken positief, de nieuwe Giulietta zou de best sturende Alfa in jaren zijn en is tegelijk even degelijk afgewerkt als een Volkswagen Golf. De nieuwe Giulietta beschikt namelijk over een nieuw “Compact” platform, speciaal ontwikkeld om rijgedrag, wendbaarheid en veiligheid te combineren. Het moet zorgen voor dynamische prestaties en een hoog comfort. De Giulietta wordt daarbij bijgestaan door het DNA-systeem dat we kennen van de MiTo. Hiermee kan de bestuurder de instellingen van de motor, versnellingsbak, het stuur en het Q2 elektronisch differentieel wijzigen.

De 4,35 meter lange Giulietta krijgt vanaf de start vier turbomotoren ter beschikking. Bij de dieselmotoren kies je tussen een 1.6 JTDm met 105 pk of een 2.0 JTDm met 170 pk, beide zijn het motoren van de tweede generatie MultiJet. Wie liever een benzinemotor heeft kan kiezen tussen een 120 pk sterke 1.4 TB of een 170 pk sterke 1.4 TB MultiAir. Het gamma wordt afgesloten met de Giulietta Quadrifoglio Verde, het voorlopige topmodel, deze zal beschikken over een 235 pk sterke 1750 TBi. Later volgen nog meer motoren, waaronder de GTA.

De motoren doen het allemaal erg goed op het vlak van uitstoot en prestaties, de 170 pk sterke MultiAir benzinemotor zou op de snelweg maar 4,6 liter/100 km verbruiken en daarnaast maar 135 gram CO2 uitstoten per kilometer. De 105 pk sterke 1.6 JTDm is nog een stuk zuiniger, dankzij de tweede generatie MultiJet technologie en een Start&Stop systeem zou hij genoeg hebben met 3,7 liter/100 km. De 170 pk sterke 2.0 JTDm zal in België ook met het fiscaal vriendelijke 163 pk beschikbaar zijn, deze heeft genoeg aan 4,1 liter/100 km en stoot 124 gram CO2 uit per kilometer. Alle motoren worden gekoppeld aan een nieuwe manuele zesbak, de krachtige motoren kunnen optioneel met een DDCT automaat uitgerust worden.

UPDATE 21/04: De Belgische Prijzen van de Alfa Romeo Giulietta zijn bekend!