Bentley Mulsanne
Bentley’s nieuw vlaggenschip, de Mulsanne, is weldra beschikbaar voor de vermogende medemens. Krachtbron van dienst is de bekende 6,75 liter V8.

Dezelfde motor vonden we al terug in andere iconische modellen van Bentley, zoals de Arnage, Azure, Brooklands en ook de originele Mulsanne uit 1980. Uiteraard is deze motor in de voorbije 50 jaar sterk geëvolueerd, al was het maar om aan de strenge emissie-eisen te voldoen. Sinds jaar en dag bouwen ze in Crewe – waar de fabriek van Bentley gevestigd is – de wagens volledig met de hand, en dat is ook het geval bij de komende Mulsanne.

Voor de assemblage van een 6 ¾ liter V8 motorblok nemen ze bij Bentley zeker hun tijd. Pas na 30 uur is de motor volledig klaar en wordt deze doorgegeven aan de algemene productie-eenheid waar hij vooraan in de Mulsanne plaatsneemt. In vergelijking, het duurt 15 uur om een volledige Opel Astra te assembleren.

In vergelijking met de vorige versie van de V8 zijn er 300 onderdelen aangepast of volledig vernieuwd, waardoor er nog betere prestatiecijfers met een lagere uitstoot konden bekomen worden. Het verbruik van de automatische versnellingsbak met 8 versnellingen zakt met 15%, waardoor de V8 ongeveer 17 liter benzine per 100km verbruikt. Dat is vrij veel, maar voor een kolossale wagen als de Mulsanne is dat best een prachtig cijfer. Bentley voorziet zelf een systeem waarmee er 4 van de 8 cilinders kunnen uitgeschakeld worden bij traag verkeer, waardoor de grote V8 niet altijd op volledige kracht moet werken.

Een sprint met je Mulsanne aan het stoplicht tegen een dagdagelijkse Golf of Ibiza zal niet vaak voorvallen, maar mocht het toch voorvallen ben jij met je Bentley al na 5,3 seconden aan 100 km/u dankzij de 505pk en 1020Nm, welke reeds beschikbaar zijn bij 1750 toeren/min. Om zeker te zijn dat je Bentley krachtig genoeg is wordt de motor onderworpen aan een 80 minuten durende rit in de simulator, waarna de motor pas volledig afgeleverd wordt. Mocht je daarna nog niet tevreden zijn met de bouwkwaliteit, dan kan je te rade gaan op de motorplaat, waar de verantwoordelijke ingenieur van jouw motorblok op vermeld staat.

De superlimousine wordt afgeleverd in het najaar van 2010, de productie zou tegen de zomer op gang moeten komen. De kostprijs zou rond de €300.000 liggen, waar de concurrentie toch nog zwaar boven gaat. Zo kost een Rolls Royce Phantom of een Maybach 57 toch 100.000 euro meer, met dat geld kan je toch al iets leuks kopen.