De overheid wil zo weinig mogelijk CO2 uitstoten en beloont bijgevolg CO2-bewuste kopers. Welke wagens er precies in aanmerking komen voor deze premie, lees je in dit overzicht.

UPDATE: De ecopremie wordt vanaf begin 2012 afgeschaft, als je wagen dus in 2011 geleverd wordt, geniet je nog van de premie. Of je kan genieten van de ecopremie als je wagen pas geleverd wordt in 2012 maar al besteld werd in 2011 is nog niet duidelijk. Mensen die een milieuvriendelijke wagen aanschaffen op het autosalon, zullen geen aanspraak meer kunnen maken op de korting.

De regelgeving omtrent de eco-premie is uiterst eenvoudig. Elke wagen die minder dan 105 gram CO2 uitstoot, komt in aanmerking voor een premie van 15% op de aankoopprijs van de wagen. Een wagen die minder dan 115 gram CO2 uitstoot komt ook in aanmerking voor een premie, maar dan bedraagt de premie slechts 3%.

Wie optimaal wil genieten van de eco-premie kiest uiteraard voor modellen die een CO2-uitstoot hebben die lager is dan 105 gram per kilometer. Constructeurs spelen hier maar al te graag op in en het aanbod van milieuvriendelijke modellen neemt dan ook aardig toe. Om het bos door de bomen te blijven zien, hebben we op een rijtje gezet op welke modellen je 15% korting krijgt.

Voor meer informatie over de specifieke modellen, kan je op hun naam klikken. In de kolom ‘verbruik’ krijg je te zien hoeveel de wagen volgens de test van de constructeur zelf verbruikt. Dat je dagelijkse verbruik iets hoger zal uitkomen dan het opgegeven verbruik hoeft je niet te verwonderen, de testcriteria die Europa opgeeft zijn immers niet meer afgesteld op de hedendaagse wagens. Wel zijn ze een leidraad bij het kiezen van een zuinige wagen. Bij ‘Euro norm’ kan je zien aan welke norm de motor voldoet. De Euro-normen leggen allerlei maxima op aan de uitstoot van schadelijke deeltjes zoals NOx, koolwaterstoffen en CO. Stuk voor stuk deeltjes die schadelijker zijn dan CO2, maar die niet in het beleid van de Belgische regering zijn opgenomen. Echte milieubewuste chauffeurs kiezen dus voor Euro V-motoren.

15% ECO-premie (CO2 < 105 gram/km)

Model Brandstof Verbruik Euro norm CO2
Volkswagen Polo Bluemotion Diesel 3.3 l/100 km V 87 g/km
Smart Fortwo 0.8 cdi Diesel 3.4 l/100 km V 88 g/km
Toyota Auris HSD 1.8 vvt-i Benzine 3.8 l/100 km V 89 g/km
Skoda Fabia Combi GreenLine 1.2 TDI Diesel 3.4 l/100 km V 89 g/km
Toyota Prius 1.8 vvt-i Benzine 3.9 l/100 km V 89 g/km
Lexus CT200h Benzine 3.8 l/100 km V 89 g/km
Fiat 500 TwinAir Benzine 4.0 l/100 km V 92 g/km
Ford Fiesta Econetic 1.6 tdci Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Opel Corsa ecoFLEX 1.3 Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Renault Clio ECO² Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Seat Ibiza Ecomotive 1.4 tdi Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Volvo C30 DRIVe 1.6 Diesel 3.9 l/100 km IV 99 g/km
Volkswagen Golf Bluemotion Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Peugeot 207 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km IV 99 g/km
Ford Focus Econetic 1.6 Diesel 3.8 l/100 km IV 99 g/km
Citroën C3/DS3 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Audi A3 1.6 TDI Diesel 3.9 l/100 km V 99 g/km
Citroën DS3 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Toyota iQ 1.0 vvt-i Benzine 4.3 l/100 km IV 99 g/km
Honda Insight Benzine 4.4 l/100 km V 101 g/km
Nissan Pixo 1.0 Benzine 4.4 l/100 km V 103 g/km
Suzuki Alto 1.0 Benzine 4.4 l/100 km V 103 g/km
Daihatsu Cuore 1.0 Benzine 4.4 l/100 km IV 104 g/km
Renault Twingo 1.5 dCi Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
MINI 1.6d Diesel 3.9 l/100 km IV 104 g/km
Fiat 500 1.3 JTDm Diesel 3.9 l/100 km IV 104 g/km
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm
Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet (70 en 85 pk) Diesel 4,1 l/100 km
3,6 l/100 km
IV 104 g/km
95 g/km
Volvo S40 DRIVe 1.6 Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Volvo V50 DRIVe 1.6 Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Toyota iQ 1.4 D4-D Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
Toyota Aygo Benzine 4.4 l/100 km IV 103 g/km
Peugeot 3008 HYBRID4 Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Audi A1 1.6 TDI Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Citroën C4 Diesel ? l/100 km V 99 g/km
Opel Astra 1.3 ecoFLEX Diesel 3.9 l/100 km V 104 g/km
Hyundai i10 Benzine 4.2 l/100 km V 99 g/km
Skoda Octavia GreenLine Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Opel Astra 1.7 Diesel 3.7 l/100 km V 99 g/km


Worden binnenkort verwacht:

Model Brandstof Verbruik Euro norm CO2
Nieuwe Ford Focus ECOnetic Diesel 3.5 l/100 km V 95 g/km


Elektrische modellen:

Heel wat constructeurs zijn druk bezig met het ontwerpen van elektrische modellen. Zo zullen we binnenkort enkele compleet elektrische modellen op de markt mogen verwelkomen. Deze modellen kampen vaak met een beperkte actieradius en daarom zijn er verschillende merken begonnen met het ontwikkelen van E-RV’s. E-RV’s (Extended Range Vehicles) zijn wagens die beschikken over een verbrandingsmotor, maar wel elektrisch aangedreven worden. Daardoor kunnen ze met behulp van de verbrandingsmotor toch redelijk wat kilometers afleggen zonder een – meestal lange – pauze aan het stopcontact te moeten nemen. In de onderstaande tabel zetten we ze even op een rijtje.

Model E-RV/Elektrisch Actieradius Gepland tegen
Citroën C-Zero Elektrisch 130 km 2011
Renault Fluence & Kangoo ZE Elektrisch 160 km 2011
Peugeot iOn Elektrisch 130 km 2011
Smart ForTwo Elektrisch 115 km 2012
MINI E Elektrisch 250 km 2010
Fiat 500 Elektrisch 240 km 2011
Nissan Leaf Elektrisch 160 km 2011
Opel Ampera E-RV 500 km – 60 op elektriciteit 2011