Rijtest: BMW X1 xDrive23d
De X-familie van BMW heeft sinds kort een vierde lid: de X1, en die moet de drempel naar de premium SUV’s ernstig verlagen. De wagen sluit dicht aan bij de 3-Reeks en moet daarnaast dus ook rijplezier bieden.

De BMW X1 als een volwaardige SUV omschrijven zou misschien een brug te ver zijn, de X1 is namelijk een Crossover die gemeend met de lifestyle-scène dweept. Ondanks zijn naam is hij helemaal niet verbonden met de BMW 1-Reeks, de X1 deelt namelijk zijn platform met de 3-Reeks. De wielbasis is dan ook identiek aan de 3-Reeks en bedraagt 2,76 meter, de X1 is met 1,8 meter echter iets breder. In de lengte is hij dan weer 7,3 centimeter korter dan een 3-Reeks Touring, handig om je parkeerplaats in de stad te verzilveren.

Rijtest BMW X1 xDrive23d

De BMW X1 oogt sportief, iets wat je maar zelden over een SUV kan zeggen. Dankzij de imposante niergrille, de scherpe koplampen en de doorlopende bumper is de X1 in vooraanzicht alvast erg spraakmakend. Ook in profiel worden we op enkele dynamische lijnen getrakteerd en achteraan vinden we L-vormige koplampen met vloeiende lijnen terug, alleen jammer dat de kofferklep wat ingedeukt lijkt te zijn, dat had volgens ons iets beter gekund. De offroad-look wordt extra geaccentueerd dankzij de met plastiek omhulde wielkasten en aluminium accenten onderaan die de indruk moeten opwekken dat de X1 over een verstevigde bodemplaat beschikt.

Rijtest BMW X1 xDrive23d

Binnenin is de X1 opmerkelijk ruim en dat gevoel wordt mede bereikt dankzij het optionele panoramisch zonnedak (1.136 euro) dat op ons testmodel te vinden was. Het interieur oogt erg strak, zoals we dat van een Duitse middenklasser gewend zijn. De materialen zijn hoogstaand, maar niet op het niveau van een 5-Reeks, het interieur van de X1 sluit namelijk dicht aan bij dat van een 3-Reeks. De functies zijn erg makkelijk te bedienen, zo kan het iDrive-systeem met de daaraan gekoppelde GPS dankzij een draai- en drukknop erg intuïtief worden bediend. Het optionele navigatiesysteem (2.152 euro) zet volgens ons trouwens een nieuwe standaard in deze klasse, het beschikt over een breedbeeldscherm en je kan via een split-screen configuratie zelf kiezen welke informatie je op het scherm wil weergeven. De visualisaties en de aanwijzingen zijn zeer helder en ook het instellen gaat erg intuïtief. De hoge optieprijs valt dus zeker te verantwoorden, het systeem koppelt tegen een kleine meerprijs ook moeiteloos je GSM via een Bluetooth-verbinding en MP3’s via een USB-stick. De geluidskwaliteit was dankzij de optionele Harman/Kardon installatie (1.000 euro) perfect, met deze optie verander je de X1 moeiteloos in een concertzaal op wielen.

Rijtest BMW X1 xDrive23d interieur

Er zijn weliswaar ook enkele minpuntjes aan het interieur van de X1, zo werkt de cruise control volgens ons contra-intuïtief. Naar boven en onder klikken is hier niet versnellen maar het systeem uitschakelen, duwen is vertragen, trekken is versnellen. We hebben het er in ieder geval moeilijk genoeg mee gehad om het systeem gewoon te laten voor wat het is. Daarnaast hebben we de X1 tweemaal zo’n 1.000 km aan een stuk op de snelweg getest tijdens onze trip naar het autosalon van Genève, en daarbij is duidelijk geworden dat met name de achterbank niet zo comfortabel is voor zulke lange ritten. De beenruimte is te beperkt en de stoelen zitten te hard om er tijdens lange ritten comfortabel in te vertoeven. De voorstoelen zijn merkbaar van een beter allooi, mede doordat je ze op erg veel manieren kan instellen. Verder is de plug-in bekerhouder een erg leuk gadget, maar toch storend voor de voorste passagier.

Rijtest BMW X1 xDrive23d Interieur

Wij reden de X1 met de zwaarste dieselmotor, de xDrive23d. Deze 2-liter grote viercilinder zorgt voor 204 pk en 400 Nm koppel en wordt steeds gekoppeld aan een automatische zesbak. Op papier zorgt deze voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 205 km/u. De xDrive23d voelt in realiteit echter niet zo snel aan dan als hij op papier doet vermoeden. De hoge comfortabele zitpositie heeft daar ongetwijfeld iets mee te maken. BMW geeft zelf een gemiddeld verbruik van 6,3 liter/100 km op, tijdens onze trip naar Genève die enkel langs autosnelwegen ging, kregen we de teller niet onder de 7,5 liter per 100 km. De xDrive23d lust dus een aardige slok op de borrel, bij gecombineerd gebruik (Stad/Snelweg) is 8,5 liter per 100 kilometer de maatstaf.

Rijtest BMW X1 xDrive23d 03

Naast de xDrive23d zijn er nog twee andere dieselmotorisaties beschikbaar, deze kunnen telkens met of zonder vierwielaandrijving besteld worden. De instapdiesel is de sDrive18d, het voorvoegsel s maakt duidelijk dat het hier om een X1 gaat met achterwielaandrijving, maar deze motor is ook met vierwielaandrijving beschikbaar, deze krijgt dan het voorvoegsel x. De 18d zorgt voor 136 of 143 pk en 320 Nm koppel en wordt steeds aan een manuele zesbak gekoppeld. Verder is er nog de 20d met 163 of 177 pk en 350 Nm koppel, die net als de 18d zowel met achter- als vierwielaandrijving beschikbaar is en daarnaast ook met een automatische zesbak besteld kan worden. De prestaties met de 20d zijn erg bevredigend, de xDrive20d sprint namelijk in 8,4 seconden naar 100 km/u, terwijl het verbruik op minder dan 6 liter per 100 km blijft steken.

Rijtest BMW X1 xDrive23d

Wie liever een benzinemotor onder de motorkap ziet heeft niet veel keuze, BMW biedt momenteel namelijk enkel de xDrive28i aan in de X1. Deze zes-in-lijn benzinemotor levert 258 pk en 310 Nm koppel en wordt steeds gekoppeld aan een automatische zesbak. Dankzij het hoge vermogen sprint de X1 met deze motor van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden, de topsnelheid blijft steken op 205 km/u. Het verbruik blijft nog relatief beperkt, gemiddeld zou deze 9,4 liter per 100 kilometer moeten verbruiken. Later komen er nog twee benzinemotoren bij, de sDrive18i met 150 pk en 200 Nm koppel en de xDrive25i met 218 pk en 277 Nm koppel. De automaat die we bij alle versies behalve de 18d kunnen bestellen kan optioneel trouwens ook met schakelflippers achter het stuur bediend worden. Dit systeem vonden we ook op ons testmodel terug maar ook hier is net als bij de Cruise Control wat gewenning noodzakelijk, beide paddles kunnen namelijk zowel voor op- als neerschakelen gebruikt worden.

Rijtest BMW X1 xDrive23d

De X1 heeft een erg goed weggedrag voor een SUV, al zal je met een 3-Reeks Touring ongetwijfeld nog beter de bocht om kunnen. De X1 wil zich gedragen als een break maar kan niet verbergen dat hij wat hoger op zijn poten staat. Er is dan ook duidelijk een afstand tussen de instructies die je aan het stuurwiel doorgeeft en de weg die de X1 uitgaat, al presteert de X1 beduidend beter dan andere SUV’s. De X1 is dus erg dynamisch voor een SUV maar de strijd met de Breaks aangaan lijkt ons toch nog een brug te ver. De X1 vergt daarnaast wel wat medewerking van de bestuurder, op een hobbelig Belgisch wegdek hou je maar beter beide handen op het stuur om te voorkomen dat de X1 plots in de coulissen duikt. Zelfs op de Franse autoroute hadden we nooit het gevoel de X1 als een vrijgeleide te kunnen laten lopen, dat valt misschien deels te verklaren door de winterbanden die ons testmodel begin maart bezat, maar we hadden de X1 op dat vlak toch iets comfortabeler verwacht.

Rijtest BMW X1 xDrive23d

Je kan de BMW X1 xDrive23d al vanaf 38.500 euro (inclusief BTW) op je oprit parkeren, maar dan heb je nog een behoorlijk kale X1 in uw bezit. De optielijst is dan ook erg lang, de belangrijkste opties hebben we in het verslag reeds met prijs vermeld. Onmisbare extra’s zijn verder de elektrisch instelbare voorstoelen (1.057 euro), de adaptieve koplampen (347,11 euro) en het Comfort Line pakket dat dankzij een korting van 500 euro zo’n 1.800 euro kost. Dit interessante pakket omvat aluminium dakdragers, een opbergpakket, Xenon koplampen, regen- en lichtsensor, parkeersensoren en hogedrukreiniging voor de koplampen. Ons testmodel kwam dankzij al die opties op een totaalprijs van 57.920 euro uit, niet direct goedkoop voor een kleine SUV. De xDrive20d, die in België ongetwijfeld meer verkocht zal worden start bij 34.700 euro. Dat maakt de BMW X1 merkbaar duurder dan een 1-Reeks, maar net iets goedkoper dan een 3-Reeks Touring.

Rijtest BMW X1 xDrive23d

Conclusie

BMW heeft met de X1 een echte lifestyle SUV op de markt gebracht, en net als met de X3 is BMW het eerste premium merk dat dat doet. BMW heeft dus in afwachting van de Audi Q3 en Land Rover LRX de markt nog even volledig voor zich alleen. De X1 heeft een dynamisch weggedrag voor een SUV, maar scoort niet beter dan een 3-Reeks Touring. Voor zijn offroad capaciteiten moet je de X1 ook niet kopen, maar dat doen zelfs de kopers van een X5 niet. De X1 lijkt ons dan ook de ideale instap-SUV voor actieve dertigers die wel wat geld over hebben voor een wagen die in ieder geval boven de grijze massa uitsteekt.

Rijtest BMW X1 xDrive23d

Overzicht

+ Dynamisch weggedrag voor een SUV
+ Sportieve looks voor een SUV
+ Afwerkingskwaliteit interieur
+ Navigatiesysteem, Harman/Kardon geluidsysteem

– Moeilijk rijgedrag bij slecht wegdek
– Comfort achterbank
– Verbruik xDrive23d 7,5 liter/100 km Autosnelweg

Rijtest BMW X1 xDrive23d

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir