Rijtest Citroen C3
Citroën heeft de Citroën C3 helemaal vernieuwd, de kleine B-segmenter is frisser dan ooit!

De eerste generatie Citroën C3 volgde in 2002 de Citroën Saxo op. De kleine fransoos zag er toen al fris uit voor z’n tijd, maar door de jaren heen geraakte de wagen – logischerwijze – verouderd. Vorig jaar stelde Citroën de tweede generatie voor van de Citroën C3. Onder het motto Créative Technologie maakte het excentrieke Franse merk deze speelse, open en vooral ruime wagen.

Rijtest Citroen C3 3

Het meest trendy gadget van de nieuwe C3 moet wel het dak zijn. De panoramische Zenith-koepel loopt tot over de hoofden van de inzittenden, wat een ruim gevoel teweegbrengt. Om verblinding tegen te gaan, werd er boven je hoofd lichtwerend materiaal aangebracht. Bij hevige zon is het weliswaar aan te raden de voorruit iets kleiner te maken. Dit kan eenvoudigweg door aan de hendel te trekken, die boven je hoofd hangt. Daarmee kan je het dak naar voor schuiven, waardoor de gigantische voorruit afgeschermd wordt en het lijkt alsof je in een normale wagen zit.

Rijtest Citroen C3 Zenith

De looks van de C3 zijn niet revolutionair, maar trekken de lijn van de C3-dynastie mooi voort. De wagen kent nog steeds een bolvormige zijlijn, die typerend is voor de C3, de voorkant en de achterkant zijn strakker geworden. De wagen is compact gebleven en dat is ook belangrijk voor een stadswagen. Hij is 3,94 meter lang, waardoor je met beperkte parkeervaardigheden toch in dat ene kleine parkeerplaatsje zou moeten geraken. Bovendien gaat Citroën er prat op dat deze wagen met het woord premium in het achterhoofd werd gebouwd. Onder meer chromen verfraaiingen en een speciaal behandeld koetswerk moeten de wagen duurzaam en prestigieus maken. Jammer genoeg is het geluid van de toeslaande portieren vernietigend voor het premium-imago dat Citroën beoogt.

Rijtest Citroen C3 1

Het woord premium is wellicht niet het eerste waar je aan denkt bij het horen van de term ‘Citroën C3’ maar daar zou je je wel eens kunnen vergissen. De binnenkant van de wagen ziet er misschien nog beter uit dan de buitenkant. Het dashboard is ultra-modern en extreem overzichtelijk. Het instrumentenpaneel werd met veel gevoel voor smaak ontworpen en dit bovendien uit charmante materialen. Ook het dashboard geeft een degelijke indruk. Vooral het glanzend geborsteld aluminium geeft deze Citroën C3 een smaakvolle en moderne toets. De C3 kent enkele kleine foutjes, zoals te kleine zonnekleppen, maar deze zijn verwaarloosbaar tegenover de afwerking en het design van het interieur.

Rijtest Citroen C3 Interieur

Bovendien is het opvallend dat de Citroën C3 ondanks zijn compacte afmetingen hoog scoort op binnenruimte. Dankzij enkele kleine ingrepen zoals een diep handschoenenkastje en dunne – maar nog steeds comfortabele stoelen – werd er veel ruimte gecreëerd. Op die manier kunnen vier personen zeer comfortabel reizen en zouden die vier personen zelfs kunnen overwegen een vijfde inzittende mee te nemen, hoe meer zielen, hoe meer vreugd. De koffer van de Citroën C3 is 300 liter groot, wat gerealiseerd kon worden door de diepe bodem. De bodem is weliswaar niet te diep, waardoor het opbergen van spullen niet per se gepaard hoeft te gaan met rugpijn. Tegenover zijn voorganger groeide de huidige C3 negen centimeter in de lengte.

Rijtest Citroen C3

De nieuwe Citroën C3 doelt vooral op een vrouwelijk publiek. Dit merk je onder meer aan zijn fraaie verschijning, het grote dak, maar misschien vooral aan de parfumverspreider. Links van de ventilatoren in de middenconsole bevindt er zich een draaiknop, waarmee je de intensiteit van het parfum dat in de wagen verspreid wordt, kan bepalen. Draai je de knop helemaal naar links dan kan je de geurstaaf verwijderen en vervangen door een andere geurstaaf naar keuze.

Rijtest Citroen C3 Geurknop

De Citroën C3 is een stadswagen en dat merk je tijdens het rijden. Het Franse kunstwerkje stuurt bijzonder vlot de bocht om en functioneert nagenoeg perfect bij lage toeren. Wij reden met de 70 pk sterke en 1.4 liter grote dieselmotor, die een gemiddeld verbruik van 4.3 liter per 100 km laat optekenen. Op de autostrade zou je aan zo’n 3,7 liter per 100 km genoeg hebben, iets wat we kunnen beamen. De motor zou een iets langere eerste versnelling kunnen gebruiken, maar dat is niet zijn grootste probleem. Jammer genoeg is het zo dat deze 70 pk sterke motor niet krachtig genoeg is om vlot te rijden op de autosnelweg. 120 km/u haalt de wagen wel, maar je voelt dat de motor er heel wat werk voor moet verrichten. Aan de andere kant is het zo dat de C3 wellicht vooral als stadswagen gebruikt zal worden, waardoor de 1.4 HDi-motor met 70 pk ruimschoots volstaat.

Rijtest Citroen C3 Achterlicht

Wanneer je zinnens bent toch wat kilometers af te leggen op de autosnelweg, kunnen we je alleen maar aanraden voor een iets krachtigere motorisatie te kiezen. Citroën biedt aan de dieselaars nog drie andere motoren aan, alledrie met een slagruimte van 1.6 liter. De eerste twee varianten hebben 90 pk, de ene is uitgerust met een partikelfilter, de andere niet. De derde motor levert een vermogen van 110 pk en is daarmee de krachtigste diesel uit het gamma. De 90 pk sterke dieselmotor met partikelfilter is trouwens in goede aarde gevallen bij de overheid, waardoor je een flinke overheidspremie kan opstrijken.

Rijtest Citroen C3

Wie liever rondtuft op benzine heeft ook keuze uit vier motorisaties. De lichtste variant levert 60 pk en is bijgevolg enkel geschikt om in de stad te rijden. De 1.4 benzinemotor is in 2 versies beschikbaar: met 75 pk of met 95 pk. De krachtigste benzinemotor beschikt over 1.6 liter cilinderruimte en kan daarmee een piekvermogen van 120 pk realiseren, bij 6000 toeren.

Rijtest Citroen C3 5

Standaard wordt de Citroën C3 uitgerust met een manuele vijfbak die uitermate vlot schakelt. Om toch een klein puntje van kritiek te geven: de vijfde versnelling is soms wat lastig om te bereiken. De vijfde versnelling ligt dan ook heel ver naar rechts. Tot driemaal toe schakelde ondergetekende niet ver genoeg, maar na een kleine correctie bleek het dan toch goed mogelijk de vijfde versnelling terug te vinden. De vijfde versnelling is op zich lang genoeg om milieuvriendelijk te kunnen rijden, zeker met de 70 pk sterke motor. Wanneer je voor een krachtigere motor zou kiezen – en dat raden we wel degelijk aan, is een versnellingsbak met 6 verzetten een ideale keuze. Citroën biedt overigens een versnellingsbak aan met 5 lange versnellingen, om de rit aangenamer te maken.

Rijtest Citroen C3

De C3 laat zich vlot door het stadsverkeer sturen, onder meer dankzij het lichte stuur. Wanneer de bochten wat wijder worden, laat de Citroën C3 het een beetje afweten. We laten dit weliswaar niet aan ons hart komen, de Citroën C3 is immers niet gemaakt om records te breken op het parcours en door de losse ophanging, kan de C3 een uitzonderlijk comfort aanbieden. In zijn klasse mag de Citroën C3 zich op gebied van comfort de primus van de klas noemen. Een echt snedig weggedrag heeft de C3 echter niet.

Rijtest Citroen C3 2

De kostprijs van de Citroën C3 met een 1.4 HDi motor die 70 pk levert, begint bij €14.800. Dit is behoorlijk veel, maar daar gaat dankzij overheidsinspanningen nog 3% af, waardoor het totaalplaatje op ongeveer €14.350 neerkomt. Het is echter goedkoper om voor de 1.6 HDi-motor met 90 pk te kiezen. Deze levert een uitstoot die beperkt blijft tot 99 gram CO2 per kilometer. De overheid geeft hier een korting van 15%, waardoor deze krachtige motorisatie (€16.150 – 15% = €13.725) goedkoper uitkomt dan de minder krachtige motorisatie. De keuze lijkt ons evident…

Rijtest Citroen C3

Overzicht

+ Fraai en fris interieur
+ Geniaal zonnedak
+ Aangename details

– 1.4 HDi 70 pk mist pit
– Portieren voelen niet kwalitatief aan

Rijtest Citroen C3

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir