Rijtest Lexus IS250C
Lexus staat bekend om haar arsenaal aan milieuvriendelijke wagens, maar niet alles wat de klok slaat bij Lexus is hybride. Wij reden met de IS250C.

De Lexus IS250C is overduidelijk afgeleid van de Lexus IS, zo getuigt de voorpartij. De achterkant van het model is uiteraard anders vormgegeven, vooral de lichten van de IS250C verschillen van de IS. Deze zijn rechthoekig vormgegeven en hebben bijgevolg wat weg van de achterkant van de Lexus RX. De wagen ziet er helemaal niet slecht uit met het dak erop, maar zonder dak komt de wagen pas echt tot zijn recht. Wanneer je in de IS250C stapt, merk je direct dat dit model gebouwd werd om met het dak open te rijden.

Rijtest Lexus IS250C

Het afwerpen van het dak neemt slechts 20 seconden in beslag, daarna kan je heerlijk met je haren in de wind rijden. Wij deden dit ondanks de ongunstige weersomstandigheden en werden aangenaam verrast door de Lexus IS250C. De voorruit komt ver genoeg zodat je de tegemoetkomende wind kan voelen, maar er geen last van hebt. Een perfecte combinatie, zo oordelen we.

Rijtest Lexus IS250C

De kofferruimte is zeker en vast ruim genoeg, tot je beslist het dak open te gooien. Dat dak is namelijk aan de grote kant en heeft bijgevolg veel ruimte nodig. Toch heeft Lexus deze kleine kofferruimte optimaal benut, door onder meer verschillende opbergvakken en duidelijke scheidingslijnen tussen waar de bagage mag komen en het dak moet liggen te voorzien. Wanneer je ervoor kiest met het dak toe te rijden, is de kofferruimte verrassend groot.

Rijtest Lexus IS250C

Omtrent de achterbank  van een cabrio zijn er verschillende vooroordelen. Zo zou de achterbank steeds klein en niet comfortabel zijn. De Lexus IS250C is hier weliswaar de uitzondering die de regel bevestigt. Wanneer de bestuurder zijn zetel helemaal achteruit schuift, heeft de persoon achter de bestuurder zo goed als geen ruimte meer, maar de zetel kan dan ook redelijk ver achteruit schuiven. Bij bestuurders met een normale lengte, zal de ruimte op de achterbank meer dan volstaan.

Rijtest Lexus IS250C

We durven dan ook te stellen dat de Lexus IS250C geen 2+2 is, maar eerder een vierzitter. Het comfort van de Lexus is meer dan gemiddeld, vooral de gemakkelijke stoelen dragen hiertoe bij. Het enige jammere aan de achterbank is de povere middenconsole. Deze is vervaardigd uit een soort van veredeld plastiek en voldoet helemaal niet aan de standaarden die je van een Lexus zou verwachten. Op het uiteinde van die middenconsole achteraan zit er een hendel, die je toelaat op gemakkelijke wijze de hoofdsteunen neer te klappen, waardoor er – eindelijk – een heel klein beetje zicht naar achteren is.

Rijtest Lexus IS250C

Onder de motorkap ligt een 2.5 liter grote V6-motor die op benzine werkt. De motor is in lage toeren behoorlijk tam, maar het tamme rijgedrag komt volgens ons door de veel te comfortabele CVT-bak. Lexus had beter een manuele versnellingsbak of een betere automaat in de wagen geplaatst. Vanaf het moment dat je toeren begint te maken, komt de V6 weliswaar tot leven. Het maximum vermogen van de wagen komt neer op 208 pk. Je kan de naald van de toerenteller tot 6.500 toeren drijven, 100 toeren meer dan waar het vermogen piekt.

Rijtest Lexus IS250C

Het geluid van de motor is niet hoorbaar onder de 2.500 toeren. Vanaf dan wordt het geluid luider en bijgevolg alleen maar beter. Echt diep is de roffel van de V6 niet, maar het motorgeluid verraadt toch een zekere sportiviteit. Zeker met het dak open is de rijsensatie compleet. Jammer genoeg is het als chauffeur moeilijk een goede balans te vinden tussen traag en snel rijden. Bij de IS250C lijkt het soms dat je moet kiezen tussen alles of niets. Duw je het gaspedaal zacht in, dan ga je amper vooruit, duw je dan iets harder, dan gaat het direct al sneller dan je zou verwachten.

Rijtest Lexus IS250C

In verhouding tot zijn Europese concurrenten moet de Lexus IS Cabrio misschien wel wat onderdoen. De afwerking is nagenoeg perfect en de gebruikte materialen evenaren de concurrentie, enkel de lay-out van sommige onderdelen verraadt dat Lexus ook op de Amerikaanse markt speelt. Zo  is het duidelijk dat de Duitse concurrentie meer aan het design en het ontwerp dacht dan Lexus.

Rijtest Lexus IS250C

Het instrumentenpaneel is – in tegenstelling tot het dashboard- dan weer wel schitterend vormgegeven. Op het kleine display kan je verschillende soorten informatie laten verschijnen, waaronder de versnelling waarin je je bevindt. Het verbruik wordt weergegeven op glijdende schaal, waardoor het geheel moeilijk afleesbaar wordt.

Rijtest Lexus IS250C

Wel leuk is dat er in het midden van je twee wijzerplaten – die van de snelheid en van het toerental – een lijn met oranje lampjes is. Wanneer je teveel toeren doet of te snel rijdt, dan licht deze cirkel op. Daarmee vertelt de Lexus je op een niet-storende manier dat het wat rustiger mag. Afhankelijk van je eigen interpretatie kan je de oranje ringen natuurlijk ook beschouwen als een teken dat je goed bezig bent. De IS250C hunkert naar het intrappen van het rechterpedaal. De wagen lijkt op het eerste zicht trager te rijden dan je zou verwachten, maar wanneer je het gaspedaal volledig induwt, valt deze comfortabele cabrio toch sportief te noemen. Het stuur communiceert voldoende met de bestuurder en laat je toe op een snedige manier door de bocht te zoeven. Het valt weliswaar op dat deze wagen niet gemaakt werd voor de prestaties, maar eerder om een comfortabele rit te verzorgen. De doorsnee cabrio wordt dan ook niet gemaakt om records te verbreken op het parcours, maar eerder om tijdens de zomer rustig rond te cruisen met het dak open. Aangezien het hier over een hardtop gaat, is de wagen bovendien bruikbaar in winterse periodes.

Rijtest Lexus IS250C

Standaard is de Lexus IS250C al redelijk rijkelijk uitgerust. Zo hoef je niet bij te betalen voor onder andere een lederen interieur, airco, cruise control en elektrisch verstelbare zetels. De kostprijs van al dit moois komt neer op €50.690. Wie de standaarduitrusting niet voldoende vindt, kan kiezen voor het Luxury Pack. Voor €3.325 extra levert Lexus onder meer bi-xenon koplampen, geventileerde zetels, houten sierstrips en een verlicht Lexus-logo. Het navigatiepakket kost je €2.810 en wanneer je het multimediapakket wilt, moet je nog ‘ns €2.000 extra neertellen. Het PCS (Pre-Crash Safety System) en ACC (Adaptive Cruise Control) kosten je samen €3.320 extra.

Rijtest Lexus IS250C 11

We kunnen dus stellen dat de Lexus IS250C misschien wel enkele sportieve aspiraties heeft, maar deze niet volledig kan waarmaken. Dat hoeft weliswaar niet als negatief bestempeld te worden, want de IS250C is een heerlijk comfortabele cruiser, die enkel op gebied van interieur een klein beetje moet onderdoen ten opzichte van zijn Duitse concurrenten.

Overzicht

+ Comfortabele vierzitter
+ Motorgeluid
+ Gemaakt om met het dak open te rijden

– Design interieur
– Middenconsole achteraan

Tekst: Jeroen Maes

Foto’s: Pieter-Jan Scheir