Porsche stelde op het autosalon van Genève de Porsche 918 Spyder Concept voor. Wat mogen we verwachten van de milieuvriendelijke opvolger van de Carrera GT?

Is de term milieuvriendelijke supersportwagen geen contradictio in terminis? Normaal gezien wel, maar volgens Porsche is daar bij deze verandering in gekomen. De Porsche 918 Spyder combineert de uitstoot en het verbruik van een compacte en ultrazuinige wagen (70 gram CO2 per kilometer en 3.0 liter per 100 km) met de prestaties van een supersportwagen (0 – 100 km/u in 3,2 seconden en een topsnelheid van 320 km/u). Dankzij deze prestatiecijfers duurt een rondje Nordschleife slechts 7’30”, wat sneller is dan een Porsche Carrera GT.

De Porsche 918 Spyder is een plug-in hybride, wat wil zeggen dat hij over een benzinemotor én een elektromotor beschikt. Bovendien duidt de term “plug-in” aan dat de wagen aan het elektriciteitssnoer kan gehangen worden. Hiermee hoeft de benzinemotor geen benzine te gebruiken om de elektromotor van kracht te voorzien. De elektromotor put zijn krachten uit lithium-ion batterijen, die zich achter de cockpit bevinden. In deze batterijen wordt ook kinetische energie, die ontstaat bij het remmen opgeslagen. De elektromotor levert een vermogen van 218 pk.

De belangrijkste krachtbron is echter nog steeds de verbrandingsmotor, in dit geval een 3.4 liter grote V8-motor. Het blok is een hoogtoerig blok, je kan de naald van de toerenteller richting 9.200 toeren drijven. Het maximum vermogen is niet exact gekend, maar is groter dan 500 pk. De motor is voor de achteras gemonteerd, we kunnen hier dus over een middenmotor spreken.

Om al dat vermogen van de motoren die de Porsche 918 Spyder telt op een ordentelijke manier naar de wielen over te brengen, is er een goede versnellingsbak nodig. Porsche koos voor de PDK (Porsche Doppel Kopplungsgetriebe) bak, die erom gekend staat niet alleen het verbruik te drukken, maar ook de prestaties te verhogen. De benzinemotor drijft enkel de achterwielen aan, de elektromotor drijft zowel voor- als achterwielen aan.

De Porsche 918 Spyder beschikt over vier rijmodi. In de E-Drive stand kan je tot 25 km rijden, zuiver en alleen op elektriciteit. In de Hybrid-modus gebruikt de Porsche 918 beide motoren op een efficiënte manier. De Sport-Hyrbid modus doet ongeveer hetzelfde, maar dan zuiver gericht op sportieve prestaties. Bij deze modus gaat het grootste deel van de kracht naar de achterwielen. Dan is er nog de Race-Hybrid modus, die alle systemen van de 918 afstemt op prestaties. Wanneer de accu over voldoende energie beschikt, is de “Push to Pass”-knop beschikbaar, een tijdelijke boost-functie die we ongetwijfeld allemaal kennen uit race-spelletjes.

De 918 Spyder werd uit lichte materialen vervaardigd, waardoor hij slechts 1.490 kg in de schaal legt. Dit concept is een strategische mijlpaal in de toekomst van Porsche. Het model maakt immers de weg vrij voor andere elektrische modellen, die weliswaar nog steeds uitzonderlijke prestaties laten optekenen.