En als de Focus ST eraan komt, wil dat natuurlijk zeggen dat er waarschijnlijk ook een RS-variant onderweg is.

De nieuwe Ford Focus ST zal zijn kracht puren uit een 2.0 liter groot benzineblok, dat aangeblazen wordt door een turbo. De vijfcilinder die de Focus ST nu kent, wordt dus naar de prullenmand verwezen en vervangen door een milieuvriendelijker blok, dat niet aan prestaties zou inboeten. Naar verluidt zou het vermogen neerkomen op 250 pk en zou de sprint naar 100 km/u slechts 6 seconden in beslag nemen. De Renault Mégane RS krijgt een waardige concurrent.

Milieuvriendelijkheid is niet het belangrijkste bij wagens in dit segment, maar het is toch mooi meegenomen als je wagen enkele druppels benzine kan missen. De ST zou in de toekomst voldoende hebben aan iets meer dan 8 liter benzine per 100 km, een mooi verbruikscijfer dat weliswaar een enorme beheersing van de rechtervoet zal vergen.

De ST zal ten vroegste eind volgend jaar gelanceerd worden, maar in tussentijd zullen echte petrolheads hun dosis octaan kunnen halen bij de Ford Focus RS Clubsport, die met z’n 350 pk niet anders kan dan supersnel worden. De vraag is maar of de stijvere vering die 350 paarden onder controle zal kunnen houden. (Via: AE)