Geen autosalon zonder de babes die de auto’s vergezellen, een kleine selectie van wat we in Genève konden bewonderen.
Gerelateerde artikels
Afgezien dat de huidige generatie Mazda MX-5 Miata (ND) alreeds 8 jaar meedraait krijgt de iconische Japanse roadster nog een facelift mee.
Met de beeldschone Iconic SP Concept trekt Mazda (bijna) alle aandacht naar zich toe. Sowieso hebben ze plannen voor een compacte sportwagen met ingenieuze EV aandrijflijn. Wordt het een nieuwe RX of toch een MX-5? Hoe dan ook, de populaire Mazda MX-5 Miata profiteert nogmaals van een deugddoende (doch beperkte) facelift. Na de onthulling van de vierde generatie (ND) in 2015 werd het geheel al wat bijgewerkt in 2018 (ND2) waardoor we nu logischerwijs over de MX-5 (ND3) kunnen spreken. Of MX-5 MY24 (Model Year 2024) zoals je wil.
De Mazda MX-5 facelift komt met aangepaste lichtblokken (voor+achteraan) die nu van LED technologie voorzien zijn. De kenners zien ook dat de LED dagrijverlichting verhuist naar de koplampen en dat er een sensor in de grille prijkt Die maakt adaptieve cruise control met slimme remhulp mogelijk. Met een beige soft top, nieuwe 16”/17” velgen en de Aero Gray metaalkleur worden de personalisatiemogelijkheden ook aangedikt. Binnenin de MX-5 prijkt er nu een groter infotainmentsysteem (8,8” ipv 7”) met snellere/logischer werking, moderne USB-C poorten, hoogwaardig Bose audiosysteem … en een frameless achteruitrijspiegel.
De 1.5-liter viercilinder benzinemotor werd 4 pk sterker en levert nu 136 pk aan de achteras. De 2.0-liter benzinemotor (184 pk) bleef ongewijzigd. Wel zou de stuurinrichting en gasrespons ietwat aangepast zijn en ga je beter door de bocht dankzij het nieuw asymmetrisch sperdifferentieel. Voor de speelvogels voorziet Mazda een Track rijmodus waarbij het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) pas zéér laat ingrijpt. Kwestie van je perfect drifts niet te verstoren natuurlijk!
Mazda MX-5 facelift
Deze facelift geldt zowel voor de MX-5 roadster als MX-5 RF met zijn stalen klapdak. Medio 2024 verwachten we hem bij de lokale Mazda verdeler. Momenteel ligt de Belgische vanafprijs op 29.690 euro, voor de opgewaardeerde MX-5 MY24 verwachten we soortgelijke prijzen. Wanneer we een nieuwe (zuiver elektrische?) generatie MX-5 mogen verwachten is nog niet duidelijk!Lees hier onze rijtest met de Mazda MX-5 en MX-5 RF!
Na de sportieve Granturismo Folgore volgt nu de zuiver elektrische Maserati Grecale crossover met een groot accupack en dus stevig rijbereik.
Op het Autosalon van Brussel moesten we het nog doen met de 400V architectuur, in Shanghai staat de zuiver elektrische Maserati Grecale Folgore in vol ornaat te blinken. Net zoals de Grecale met benzinemotor wil hij de SUV koetswerkvorm iets bereikbaarder maken, zo’n Levante is voor sommigen misschien net wat te groot.
De Grecale Folgore EV krijgt een gesloten grille mee wat de luchtstroom/aerodynamica moet bevorderden, achteraan ontbreken er uiteraard uitlaatmonden. Wie goed kijkt zal de koperen accenten bemerken. Visueel gaat de Folgore uitvoering verder op de potente Trofeo variant, ook hier zijn er dus 19”, 20” of 21” velgen beschikbaar. De Rame Folgore lakkleur is exclusief voorbehouden voor de emissievrije Grecale.
Maserati gaf nog niet alle technische details vrij omtrent de Grecale EV maar het ziet er alvast (zeer) belovend uit. Zoals een systeemvermogen van 560 pk (410 kW) en 820 Nm dankzij twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving). Uiteindelijk goed om 220 km/u aan te tikken. Met een 105 kWh grote batterij moet er toch zeker 500+ km rijbereik behaald worden.
Binnenin blijven de wijzigingen beperkt tot extra keuzemogelijkheden in het 8,8” infotainmentsysteem en weergavemogelijkheden in het digitale dashboard (12,3”). Maserati benadrukt sterk dat de (sportieve) zetels met Econyl bekleed zullen worden. Dat is een eco premium materiaal bestaande uit gerecycleerde visnetten.
Wanneer de Maserati Grecale Folgore zijn marktlancering zal beleven is momenteel niet duidelijk. Net zoals een Belgische prijskaartje. De Grecale Trofeo (530 pk) kost hier minstens 118.600 euro.
Behalve een behoorlijk lange naam heeft de Mercedes-AMG GT63 S E PERFORMANCE plug-in hybride nu ook een prijs. Naast 843 pk natuurlijk!
Sinds de AMG GT 4-Door facelift zijn de reguliere V8’s verdwenen in deze praktische krachtpatser. Wel heeft Das Haus met de AMG GT63 S E PERFORMANCE plug-in hybride een waardige vervanger. Hier werkt een 4.0-liter V8 innig samen met elektromotor en batterijpack. Uiteindelijk goed voor een systeemvermogen van maar liefst 843 pk en maximaal 1.470 Nm! De GT63 PHEV kroont zich daarmee tot krachtigste AMG aller tijden. Hoera!
Een 0-100 sprint in 2,9 seconden, 0-200 in minder dan 10 seconden en een topsnelheid van 316 km/u. Dit terwijl de CO2 uitstoot relatief laag valt met slechts 180 g/km… De 6,1 kWh batterij zorgt zelfs voor een zuiver elektrische – en fluisterstil – rijbereik van 12 km.
Naast véél vermogen en een extreem lange naam is ook het prijskaartje indrukwekkend. Voor een AMG GT43 4-Door Coupé (367 pk) vragen ze minimaal 102.245 euro, in het geval van de GT63 S E PERFORMANCE wordt dat 202.312 euro! En daar mag je nog enkele duizenden euro’s bijrekenen als je de goed uitgeruste Edition lanceringsvariant wil in de exclusieve Green Hell Magmo tint en met 21” lichtmetalen velgen!
De stevige vanafprijs wordt enigszins goedgemaakt met een rijkelijke basisuitrusting. Zo moet je alvast niet bijbetalen voor het AMG Ride Control+ onderstel, AMG Dynamics rijdynamiekregeling en keramische remschijven.
Je lokale Mercedes’ concessiehouder ontvangt je ongetwijfeld met open armen om een AMG GT63 S E PERFORMANCE plug-in hybride bestelbon te tekenen.