Opel Flextreme GT/E Concept
De Ampera is voor Opel nog maar het begin, de Flextreme GT/E Concept toont de volgende stap in de toekomst van het merk.

De Opel Flextreme GT/E Concept combineert een expressief design en efficiënte milieuprestaties met Duitse precisietechnologie. De 4,7 meter lange Flextreme GT/E gebruikt de elektrische E-REV-technologie met uitgebreide autonomie, die niet alleen geschikt zal zijn voor compacte modellen maar ook voor grote en middelgrote wagens. De Flextreme GT/E conceptcar toont aan dat bij Opel afmetingen niet belangrijk zijn als men CO2-vrij wil rijden.

Het doelgerichte ontwerp geeft de Flextreme GT/E een stroomlijncoëfficiënt van slechts 0,22, hierdoor zou de topsnelheid meer dan 200 km/u kunnen bedragen zonder veel brandstof te verbruiken. De Flextreme GT/E heeft een erg lage en brede look, met vleugelvormige lichten voor- en achteraan, een opvallende neus, zwevende C-stijlen en een gespierd en gebeiteld koetswerk.

Om het gewicht van de Flextreme GT/E te beperken gebruikt de auto lichtgewicht panelen uit koolstofcomposiet, ruiten in policarbonaat en structuurelementen in een aluminiumlegering. In vergelijking met de klassieke materialen leveren die een gewichtsbesparing van 40 procent op, die verder bijdraagt tot het lagere energieverbruik en het grotere rijbereik.

Onder de motorkap van de Flextreme GT/E vinden we het baanbrekende E-REV systeem van GM, dat reeds werd ontwikkeld voor de Opel Ampera. De elektromotor zorgt voor een piekvermogen van 160 pk en heeft ogenblikkelijk 370 Nm koppel beschikbaar, goed voor vinnige prestaties en een sprint van 0 naar 100 km/u in 9 seconden. De topsnelheid zou 200 km/u bedragen, het elektrisch rijbereik 60 km. Om de autonomie te verhogen zit ook een 1,4-liter benzinemotor aan boord die weliswaar enkel helpt om de batterijen op te laden, de aandrijving loopt ten allen tijde via de elektromotor. Het gemiddelde verbruik wordt geschat op 1,6 l/100 km, de CO2-uitstoot op 40 g/km.