Autosalon Geneve 2010: Audi A1 + E-Tron

Audi A1 Geneva
Audi heeft in Genève het doek van de Audi A1 gehaald, de premium stadswagen staat vanaf 16.000 euro voor je deur en wordt in Brussel gebouwd.

Het uiterlijk van de A1 vloeit bijna rechtstreeks voort uit de twee conceptmodellen die het merk eerder had voorgesteld. Bij de Bij de introductie zullen er twee benzine- en twee dieselmotoren beschikbaar zijn. De instapmotor is een 1.2 liter TFSI motor met 86 pk. Verder is er nog een 1.4 liter TFSI-motor beschikbaar met 122 pk. Wie liever wil dieselen kan terecht bij een 1.6 liter TDI met 90 pk en een 1.6 liter TDI met 105 pk. Alle versies van de Audi A1 halen lage verbruikscijfers, tussen 3.8 en 5.4 liter per 100 km. Wie liever niet schakelt, kan voor een zeventraps S-tronic versnellingsbak kiezen.

Binnenin vinden we het MMI-systeem van Audi en een ‘efficiency program‘ die milieuvriendelijk rijden helpt aan te moedigen. Het interieur is ook voldoende ruim, de kofferruimte kan 267 liter herbergen en er zijn voldoende opbergvakjes voorzien. De Audi A1 is 3,95 m lang, 1,42 m hoog en 1,74 m breed. De wielbasis meet 2,47 m.

Tegelijk met de A1 werd ook de A1 E-Tron voorgesteld, deze A1 beschikt over een elektromotor die continu voor 61 pk zorgt en een piekvermogen van 102 pk biedt. Het maximale koppel bedraagt 240 Nm, continu is 150 Nm beschikbaar. Het zuiver elektrisch rijbereik bedraagt 50 km. Om dat rijbereik te verhogen vinden we een kleine ééncilinder ter hoogte van de kofferruimte, deze beschikt over een cilinderinhoud van 254 cc. Het geheel weegt amper 70 kg. En kan het rijbereik met 200 km verlengen. De prestatiecijfers van deze 1.190 kg zware A1 E-Tron zijn niet slecht, 0 naar 100 km/u gaat in 10,2 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 130 km/u. Het verbruik bedraagt 1,9 liter/100 km en resulteert in een CO2-uitstoot 45 g/km.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...