SLS AMG safetycar
De Formule 1 kan steeds rekenen op de Safety Car bij ongevallen of onvoorziene omstandigheden. AMG levert deze veiligheidswagen al sinds 1996, voor komend seizoen kozen ze voor de SLS AMG.

In 2008 en 2009 kozen de FIA en Mercedes voor deze taak de SL63 AMG. Toen vroegen we ons af waarom ze in 2009 niet voor hun SL65 Black Series kozen, want vooraan meeracen in elke race met de allersnelste wagens is toch de ultieme reclame. Dit jaar werd er wel voor de marketingstrategie gekozen, en leveren ze hun allernieuwste creatie af. De keuze voor de SLS AMG is behalve marketingtechnisch ook goed te verklaren wegens de prestaties. De V8 motor levert 571pk en is dus voldoende krachtig om mee te draaien met de echte racewagens.

Uiterlijk hebben we een gewone SLS AMG, voorzien van de officiële bestickering zoals het een echte safetycar betaamt. Enig verschil is een extra geluidsdemper aan de achterzijde, om zo het prachtige gebrul van de F1’s niet te verstoren. Om de zichtbaarheid van deze SLS te verhogen krijgt hij ook nog een veiligheidslicht op het dak, voorzien van genoeg led’s om de aandacht van de piloten te trekken.

Binnenin krijgt de vaste chauffeur Bernd Mayländer een licht aangepaste stoel, waardoor hij iets meer comfort krijgt. Naast hem neemt Pete Tibbetts steeds plaats, hij vertegenwoordigt de FIA en is ook verantwoordelijk voor de communicatie met de racebegeleiding. Dit doet hij via 2 extra monitors, die in de fabriek werden ingebouwd. Via deze consoles heeft Pete alle noodzakelijke informatie ter beschikking over de race op het ene scherm, op het andere heeft hij beelden van de F1 wagens achter zich. Beide heren blijven trouwens na de formatieronde heel de race stand-by in hun wagen aan het einde van de pits, zodat ze slechts enkele seconden na het commando op de baan zijn.

Ook voor de Medical Car kiezen de heren van de F1 voor Mercedes-AMG, hier in de C63 Estate uitvoering én dat voor het derde jaar op rij. Deze is dan weer wel volledig aangepast voor een volledige medische setup en een dokter en assistent. Bij ernstige ongevallen zijn zij steeds de tweede die bij het voertuig gaan, waar ze de eerste medische vaststellingen doen. Vervolgens beslist de dokter tezamen met de racebegeleiding wat de beste opties zijn voor de gewonden.