Rijtest: Kia Venga 1.4 EcoDynamics

Rijtest: Kia Venga
Kia wil met de Venga het MPV-segment aansnijden, de Europees ogende Venga mikt op dynamische gezinnen.

De Kia Venga is de productieversie van de No.3 Concept dat vorig jaar in Genève werd voorgesteld. Hiermee wou Kia de designrichting bepalen voor de Europese modellen die in de toekomst zouden uitkomen. Het conceptmodel werd door de pers op gejuich onthaald en dat vertaalt zich nu in de ontwikkeling van de Venga. Met de Venga is meteen duidelijk geworden dat Kia qua design steeds meer de Europese kaart trekt.

Rijtest: Kia Venga

Aan de buitenkant zien we namelijk een toffe en frisse wagen met genoeg deuren om iedereen praktisch en gemakkelijk tot zijn of haar stoel te brengen. Het lijnenspel langs de zijkant kan ons wel bekoren, net zoals de voorzijde. Deze neusstyling herkennen we van andere Kia’s. Wij hadden een goudachtig exemplaar meegekregen maar deze kleur – Caramel Gold –  kon ons niet echt bekoren. Uiteraard is smaak iets persoonlijk, daarom biedt Kia de Venga aan in het Champagne Silver, Shiny Red, Byte Blue, Stone Black en nog enkele andere kleurencombinaties. Er is dus voor ieder wat wils te vinden in de optielijst.

Rijtest: Kia Venga

Binnenin vinden we zetels die naast er goed uitzien ook nog eens goed zitten. Ze geven een goed gevoel en bieden voldoende steun in de bochten. Achteraan vinden we een stevige achterbank die plaats biedt aan 3 personen, of eentje minder maar dan heb je wel een armsteun die verborgen zit in de centrale zitplaats. Achteraan heb je plaats genoeg, zeker en vast voor 3 kinderen. Vooraan heb je een ruim gevoel, de bereikbaarheid van de boordcomputer is goed. Bij ons testmodel kreeg enkel de bestuurder een armsteun, wat het voor de passagier naast hem iets minder comfortabel maakt. Maar verschil moet er nu eenmaal zijn.

Rijtest: Kia Venga

Diezelfde bestuurder krijgt voor zich een analoge meterset, die toch modern oogt. In het midden vinden we een overzichtelijke console terug, die van uitmuntende kwaliteit is. We kunnen eenvoudig en foutloos switchen tussen onze navigatie, de muziek en onze telefoon. Waar andere constructeurs falen in het maken van gebruiksvriendelijke navigatiesystemen, scoort Kia bijna alle punten met hun systeem. Jammer genoeg is Kia niet perfect, want in ons testmodel konden we de navigatie niet instellen in het Nederlands, zo werden we genavigeerd door een Engelstalige dame. De airco kunnen we regelen met een grote draaiknop, omgeven door vaste programma’s voor verschillende toepassingen.

Rijtest: Kia Venga

Vooraan onder de motorkap kregen wij de 1.4 liter benzine variant mee met 90pk, wat een beetje aan de lage kant was, voornamelijk op de autosnelwegen en nationale wegen. Gelukkig is er ook een 1.6 benzinemotor beschikbaar met 125pk, die in onze ogen beter past bij de Venga. Voor de dieselliefhebbers zijn er 3 versies beschikbaar, tweemaal de 1.4 CRDi met 75 of 90pk en een 1.6 CRDi motor met 115pk. De schadelijke CO2 uitstoot blijft beperkt tot een 120tal gram per kilometer, de Venga doet daarmee niet veel beter of slechter dan zijn soortgenoten. Het opgegeven verbruik van de 1.4 benzine ligt rond de 6 liter per 100km, maar dat haalden wij niet tijdens onze testperiode. Wij haalden 8,5 l/100 km, maar dat valt mede te verklaren door de vele kilometers autosnelweg die we reden. Op de autosnelwegen mist deze Kia wel een 6e verzet, gelukkig heeft hij wel een pienter Start-Stopsysteem wat je verbruik omlaag helpt te halen in de stad. Dit systeem maakt deel uit van het EcoDynamics pakket dat naast het Start-Stopsysteem ook banden met lage rolweerstand, een schakelindicator en een alternator voor het recupereren van remenergie bevat. Alle motorisaties halen dan ook makkelijk de Euro5 norm, wat toch het milieu ten goede komt.

Rijtest: Kia Venga

Inzake uitrusting scoort Kia steeds goed, zo was ook onze Venga ruim uitgerust. De koper kan kiezen tussen 3 uitrustingspakketen: Lounge, Fusion en Evoque. De Lounge mag dan het basispakket zijn, toch krijgen we geen kale wagen. Zo bevat een Kia Lounge 6 airbags, elektrische ruiten, centrale vergendeling met afstandsbediening, usb/aux ingang… en dat voor slechts 15.000 euro. Mocht je voor de Fusion gaan krijg je bovenop al dat moois nog mistlampen vooraan, automatische airco en koplampen, elektrische ruiten achteraan, elektrische en verwarmde buitenspiegels en een lederen versnellingspook en stuur. De Evoque gaat nog een stapje verder, met alles wat het voorgaande pakket reeds bood plus nog eens de achterruiten in privacyglas, metalen inlegwerk en de binnenbekleding van de zetels in een leder-stof samenstelling. Kia biedt haar klanten ook nog enkele packs aan, zoals een navigatiepack, businesspack of travelpack. Voornamelijk de pakketen waarbij de achteruitrijcamera, cruisecontrol, bluetooth en iPod kabel inbegrepen zijn lijken ons interessant. Een Kia Venga Lounge heb je al vanaf €14.890 in de 1.4 manuele benzineversie, voor de duurste Venga ben je €20.790 kwijt. Daarvoor krijg je wel een 1.6 diesel Evoque met een automaat.

Rijtest: Kia Venga

De vergelijking met de concurrentie is niet snel gemaakt. Inzake prijs ligt de Venga erg dicht bij de Citroen Picasso C3, de Ford Fusion, de Nissan Note, Opel Meriva en de Renault Grand Modus. Met een synchrone configuratie verschilt de prijs geen 500 euro tussen de laatst genoemde modellen in het MPV-B segment. Deze soort wagens werden in 2009 16.000 maal verkocht, goed voor 4% van de totale markt. Het is vooral de klant die de keuze moet maken, want qua kwaliteit merken we een algemene constante bij de genoemde wagens. Huidig marktleider is de Citroen Picasso met 30% in 2009, Kia mikt met de Venga op 10% van deze markt, waar ongeveer 60% van de kopers voor een diesel gaat.

Rijtest: Kia Venga

Kia heeft met deze Venga een stevige speler op de markt gebracht. Behalve de goede uitrusting en de aantrekkelijke prijs hebben de Koreanen ook nog een grote troef in de hand, ze bieden namelijk 7 jaar garantie aan, wat geen enkele andere constructeur hen nadoet. De garantie is zelfs overdraagbaar naar de volgende eigenaar, zolang de 7 jaar of 150.000km niet bereikt is. De uitstoot van schadelijke stoffen blijft ook redelijk beperkt, wat in deze tijden ook een serieus aandachtspunt is.

Rijtest: Kia Venga

Als conclusie stellen we maar al te graag vast dat deze Venga een prachtige wagen is voor het gezin. De prijs valt goed mee, toch als we kijken naar wat we ervoor terug krijgen inzake uitrusting. Dat we 7 jaar garantie verkrijgen is ook een unicum in de autowereld, wat je wagen enkel maar ten goede komt. Enkel jammer dat Kia enkele steken laat vallen in de afwerking, zoals het ontbreken van de Nederlandse taal en een armsteun voor de voorste passagier.

Rijtest: Kia Venga

Overzicht

+ prijs/kwaliteit
+ garantie
+ looks

– geen Nederlandse taal in de boordcomputer
– krachtloze 1.4 motorisatie

Rijtest: Kia Venga

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Kia Venga 1.4 EcoDynamics"

  1. Ken 23-02-2010 om 15:05

    “Het model werd door de pers op gejuich onthaald en vertaald zich nu in de ontwikkeling van de Venga, die duidelijk maakt dat Kia qua design steeds meer de Europese kaart trekt.”

    Op de dt-zetduivel na zou ik deze zin toch door Lost in Translation vervangen…

  2. PJS 23-02-2010 om 19:02

    @Ken; Ik heb het wat duidelijker gemaakt.

    “Het conceptmodel werd door de pers op gejuich onthaald en vertaalt zich nu in de ontwikkeling van de Venga. Met de Venga is meteen duidelijk geworden dat Kia qua design steeds meer de Europese kaart trekt.”

  3. Ken 23-02-2010 om 19:32

    Da’s inderdaad nog duidelijker, maar mijn Lost in Translation bemerking doelde eerder op de overgang van concept naar productierealiteit.

    Want daarbij is er toch duidelijk iets verloren gegaan…

  4. PJS 23-02-2010 om 21:04

    Inderdaad, bij de overgang is de kracht van het concept grotendeels verloren gegaan. Op dat vlak vervallen ze dus moeiteloos in de gewoonten van de Europese concurrentie 😉

Reageer

Reactie aan het plaatsen...