Volkswagen CrossPolo
De nieuwe Polo is misschien al stoerder dan de vorige, wie het echt ruig wil kan vanaf nu ook voor de nieuwe CrossPolo kiezen.

De nieuwe CrossPolo zal op het autosalon van Genève voorgesteld worden aan het publiek. Net als de vorige generatie krijgt de CrossPolo een offroad look aangemeten die hem nog stoerder moet doen ogen dan de standaard Polo. De CrossPolo komt er enkel als vijfdeurs en beschikt over een aangepaste voorkant met mistlichten, een grotere luchtinlaat en een zwarte honingraadstructuur in de onderbumper. De onderste beschermplaat werd in een licht zilveren kleur gespoten, om deze nog meer te laten opvallen.

Aan de zijkant vinden we ruigere plastieken wielkasten en het valt ook op dat de CrossPolo iets hoger op zijn poten staat, namelijk 15mm hoger dan een standaard Polo. De CrossPolo staat daarnaast op unieke 17″ vijfspaaks lichtmetalen velgen. Verder vallen ook de zilveren dakrails op die zo’n 75 kg kunnen dragen. Een skibox voor de CrossPolo vervoeren is dus geen enkel probleem. De wagen is trouwens verkrijgbaar in zes koetswerkkleuren waaronder het unieke “Magma Orange” en “Terra Beige Metallic”.

Ook binnenin verschilt de CrossPolo van een standaard Polo, de offroad look wordt er doorgetrokken dankzij de sportstoelen die in twee kleuren werden uitgevoerd. De gebruikte materialen zijn daarnaast van erg hoge kwaliteit, zo werd voor het stuur geperforeerd leder gebruikt en werd voor de afwerkingsdetails geborsteld chroom gebruikt. De CrossPolo is ook relatief ruim, de achterbank kan in een 60:40 verhouding neergeklapt worden en de kofferruimte bedraagt met de achterbank neer 952 liter. Laat je de achterbank recht dan is er 280 liter ruimte beschikbaar. De koffer beschikt daarnaast over een dubbele laadvloer om kleine spullen op te bergen.

Onder de motorkap van de CrossPolo kunnen zes verschillende motoren plaatsnemen. Bij de benzinemotoren is de instapper een 1.2 benzine met 70 pk gevolgd door een 1.4 benzine met 85 pk en de 1.2 TSI als topmotor met 105 pk. Met de 1.2 TSI sprint de CrossPolo van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 188 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt met deze motor  5,5 liter/100 km. Standaard worden alle motoren uitgerust met een manuele zesbak, bij de 1.2 TSI en 1.4 benzine kies je optioneel voor een zeventraps DSG automaat.

Wie liever voor een dieselmotor kiest kan enkel voor een 1.6 TDI kiezen, die weliswaar in drie verschillende vermogensniveaus gekocht kunnen worden: met 75, 90 of 105 pk. Met deze motoren verbruikt de CrossPolo 4,3 liter/100 km en stoot hij 113 gram CO2 uit per kilometer. Volkswagen stelt de CrossPolo voor op het autosalon van Genève in maart, de CrossPolo staat eind mei bij de dealers.