Lexus RX450h Monaco
Monaco moet wel het Walhalla zijn voor de gemiddelde autoliefhebber. Jammer genoeg ligt het 1.300 km van België verwijderd, we hadden dus nood aan een comfortabele reiswagen voor de lange rit. Ons oog viel op de Lexus RX450h.

De Lexus RX450h is namelijk een hybride SUV en zou dus naast veel ruimte ook een gunstig verbruik moeten kunnen optekenen. Ideaal, zo leek ons, voor een rit die in het totaal meer dan 2.600 km asfalt zou vreten. Bovendien moest de wagen ook vlot genoeg rijden, we hadden immers iets meer dan 2 dagen om het totale reisschema af te leggen, niet bijster veel. We mochten de RX450h om 15.30 ophalen bij Lexus en vertrokken stante pede naar de champagne-streek om daar een eerste tussenstop te houden – met overnachting.

Het eerste deel van de rit geschiedt in België en bijgevolg staan we een hele tijd in de file. Geen enkel probleem voor de RX450h, de batterij houdt alle systemen op de wagen werkend en we verbruiken geen druppel benzine. De E19 brengt ons naar de A26, die beter gekend staat als l’autoroute des Anglais. We volgden deze nog een tijdje tot het donker werd en sliepen een (kort) avondje in Reims. Echt veilig vonden we onze omgeving niet direct, maar de Lexus RX450h beschikt over voldoende alarmsystemen, waardoor we niet wakker hoefden te liggen.

Om 05.00 u gaat onze wekker al af, we hebben namelijk nog redelijk wat kilometers af te leggen en kunnen er dus beter maar beter vroeg bij zijn. We kijken eventjes hoeveel de Lexus gisteren verbruikte en komen uit op een gemiddeld verbruik van 10,3 liter per 100 km. Direct merken we het grootste probleem van deze hybride op. Wanneer je relatief snel rijdt, dan verbruikt de wagen veel meer dan de producent opgeeft. In Frankrijk hebben we constant 130 km/u gereden en de batterij is simpelweg niet krachtig genoeg om de meer dan 2 ton wegende RX450h naar die snelheid te katapulteren. De benzinemotor moet dus bijzonder veel werk leveren, het verbruik stijgt mee.

We vertrekken en het is nog donker. Lexus voorzag meevolgende koplampen om onze eerste bochtige wegen veilig te kunnen doorkruisen. De koplampen stralen een krachtige bundel licht op de weg, die daardoor goed zichtbaar is. Mocht het toch misgaan, beschikt de Lexus RX450h over extreem veel veiligheidssystemen. Zo wordt de wagen constant bijgestuurd door een centrale computer, die ingrijpt wanneer het nodig is. Mocht het toch tot een ongeval komen, zullen de airbags – die ongeveer overal zitten – ervoor zorgen dat de zwaarste klappen opgevangen worden.

Rond 09.00 u komen we aan onze eerste tankbeurt toe. De tank van 65 liter moet voor drie kwart gevuld worden, wat wilt zeggen dat we ongeveer aan 10 liter per 100 km komen, niet mis voor een 300 pk sterke kolos van meer dan 2 ton. Deze SUV slaagt er bovendien in om na 7,8 seconden al 100 km/u aan te tikken. Daarmee laat de Lexus concurrenten als de Mercedes ML 350 achterwege. Die doet 0,6 seconden langer over de sprint. De BMW X5 xDrive 30i doet het iets sneller dan de Mercedes ML, maar is nog steeds 0.3 seconden trager dan de Lexus.

Nu we aan het vergelijken zijn, kunnen we evengoed doorgaan met het comfort. Waar we het allemaal over eens zijn is dat de beenruimte meer dan voldoende groot is. De lederen zetels zitten heerlijk en kunnen zelfs achterover kantelen, waardoor je meer ligt in de wagen dan dat je zit. Het enige dat ontbreekt voor lange reizen – wanneer we weliswaar echt beginnen vitten – is een rear-seat entertainment system. Gelukkig kan onze laptop hier soelaas bieden. De luidsprekers van de laptop bieden maar een geringe kwaliteit, maar aangezien het entertainmentsysteem van de RX450h bijzonder compleet is, kunnen we de  15 luidsprekers van de RX450h aanwenden voor een beter geluid. Niet alleen AUX-ingangen worden door de RX450h geaccepteerd, ook USB-sticks met muziek op, speelt de Lexus af. Enkel wanneer de bass iets te luid wordt, wordt het geluid nogal krakerig. Voor de rest is het geluid even premium als de Mark Levinson Premium Sound-badge doet vermoeden.

Ons testmodel werd uitgerust met het Privilege Pack, dat het hoogste comfort biedt van het gehele gamma. Vooral voor de chauffeur wordt het comfortabel met dit uitrustingsniveau. Die krijgt immers een HUD (Head Up Display) dat in de voorruit weergeeft hoe snel je rijdt en hoe je precies moet rijden, als je GPS is ingesteld. Om de GPS te bedienen voorzag Lexus een soort computermuis-achtige bediening, die vlot en intuïtief werkt. Alle informatie is snel van het scherm af te lezen en het 8″ grote scherm is zodanig gepositioneerd dat het afleesbaar is zonder van de weg weg te kijken. Standaard kost de RX450h €61.000, maar voor dit optiepakket moet je ongeveer €15.000 neertellen, wat je op een totaalprijs van €76.000 brengt. Wanneer je een Mercedes ML of een BMW X5 analoog wil uitrusten, komt de prijs een stuk hoger uit voor de Mercedes en ongeveer gelijk voor de BMW.

Na nog zo’n 900 km te hebben afgelegd, arriveren we bijna in Monaco, ons einddoel. Na het betalen van de péage komen we al snel op smalle bochtige wegen. In tegenstelling tot wat we eerst vermoedden, gedraagt de RX450h zich hier bijzonder goed. De Lexus is 1.85 meter breed, wellicht een stuk breder dan de rijbaan. Toch merken we op dat de Lexus bijzonder vlot door de bochten heen stuurt en – aagezien het vaak bergaf gaat – extreem weinig verbruikt en zelfs zijn batterijen oplaadt.

Eenmaal aangekomen merken we dat in Monaco de wet van Koning Auto heerst. De voetpaden zijn de smalste in hun soort en overal waar je komt zie je minstens enkele exclusieve wagens. De Lexus RX450h moet niet onderdoen voor al de luxe die je in Monaco terugvindt. We parkeren onze Lexus voor het casino van Monte Carlo en zien dat de wagen er best wel past. Natuurlijk staan er wat exclusievere modellen voor de deur, maar met de RX450h toekomen is zeker en vast geen schande.

In het centrum gedraagt de RX450h zich voortreffelijk. De motor staat bij het starten nog redelijk koel, maar dankzij een systeem dat uitlaatgassen recupereert, draait die in een mum van tijd op volle temperatuur. Het verbruik van de wagen daalt hier naar ongeveer 7 liter, ondanks het bergachtige gebied. Dit komt vooral door de recuperatie van de remenergie, die de batterij vult. Per kilometer stoot deze hybride 148 gram CO2 uit.

Geen Monaco zonder het F1-circuit. Het circuit wordt maar enkele dagen per jaar gebruikt, maar toch ligt het er de hele tijd. De curbstones zijn het hele jaar door aanwezig en zien er perfect onderhouden uit. We voelen toch even de drang het bekendste deel van het circuit te rijden, de tunnel. We rijden weliswaar in tegengestelde richting en komen iets verder uit bij bocht 6 van het circuit, de gekende haarspeldbocht, die volgens de F1-website tegen 47 km/u moet genomen worden.

Na het dagje Monaco hadden we ongeveer alles wat er te bekijken viel, bekeken en besloten we terug te keren, de wagen moet immers terug naar het Lexus hoofdkwartier. De rit die ons te wachten staat is 1.300 km lang, maar met een wagen die zo comfortabel is als de RX450h, is het moeilijk daar tegen op te zien. Een schitterende wagen, die Lexus RX450h.

Overzicht

+ Verbruik in stadsverkeer
+ Comfortabel
+ Goed geprijsd

– Verbruik op autostrade

Tekst en Foto’s: Jeroen Maes