F1 Jerome D ambrosio
Wie het bericht over de Renault R30 goed gelezen heeft zag de naam van Jérôme d’Ambrosio bij de reserverijders. Met hem is er eindelijk terug een Belg in de F1, het was namelijk al geleden van Bas Leinders die in 2004 voor Minardi & Jordan reed.

Echt racen zal Jérôme waarschijnlijk niet doen, hij krijgt slechts de rol van reserve-rijder. “Er moet al veel gebeuren indien ik dit jaar achter het F1 stuur plaatsneem” verwoordt de 24-jarige Waal het met zijn eigen woorden. Een lange tijd werd er zwaar gespeculeerd over de tweede rijder bij Renault, meermaals viel de naam van onze landgenoot ook. Maar uiteindelijk is toch de keuze gevallen voor de Rus Vitaly Petrov. Hij heeft eveneens geen ervaring, maar heeft wel een grote sponsor met zich meegebracht. Maar dat heeft nog nooit geholpen met het halen van punten, dus is er nog niets verloren voor d’Ambrosio.

Door de nieuwe regels van vorig jaar mag er niet meer getest worden op vrijdag, waardoor de titel van testpiloot eerder functieloos is. Daarom blijft hij ook dit jaar in de GP2, wat op zijn beurt dan weer de officieuze wachtkamer is voor de F1. Dams, zijn GP2 team wordt officieel zelfs het juniorenteam van Renault, waardoor ze nog beter talent kunnen overbrengen naar de koninginnenklasse van de autosport. Deze omvorming is het eerste feit onder de nieuwe teambaas Eric Boullier, de opvolger van Flavio Briatore die moest aftreden wegens het crashgate incident.

Eric Boullier koos naast zijn twee vaste rijders nog voor de Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung, die eveneens de eerste Chinees wordt in de F1. Bij Renault willen ze vooral veel de eerste zijn, hopelijk lukt hun dat ook tijdens de races. Andere mogelijke kanshebber in plaats van onze landgenoot was onder andere de Fransman Romain Grosjean, maar dat Boullier toch voor onze landgenoot koos wil waarschijnlijk ook iets zeggen. “Eric heeft een duidelijk plan voor mij uitgetekend” merkt Jérôme d’Ambrosio dan weer goed op, “hij wil me indompelen in de wereld van de F1, zodat ik later niet voor verrassingen kom te staan”.

Hijzelf schat zijn eerste F1 ervaring pas in voor het volgende seizoen, want zijn medetestrijder Ho-Pin Tung heeft een klein maar peperduur voordeel, hij bezit namelijk al zijn superlicentie, wat het rijbewijs voor de F1 is. Maar ook in de GP2 is Tung zijn teamgenoot, daarom wil hij zeker niet onderdoen in de GP2. Als hij daar nogmaals bewijs dat hij het waard is, dan zullen de mensen van Renault dat ook wel gaan inzien. Hopelijk krijgen we dan nog eens een echte Belgische Formule 1 piloot, zoals in de gloriedagen met Thierry Boutsen of Jacky Ickx.

F1 Jerome D ambrosio