Bij aankoop van een ecologisch vriendelijke wagen krijgt de Belg een overheidskorting van 3 of 15% en daar maakten we massaal gebruik van. Zo moest de federale overheid 65,5 miljoen euro uitbetalen voor deze groene regeling.

UPDATE: Alles over de eco-premie vind je hier.

Vorig jaar werden er 476.194 nieuwe wagens ingeschreven, waarvan er 76.887 waren met een lage CO2 uitstoot. Auto’s die tussen 105 en 115 gram CO2 uitstoten, krijgen een premie van 3 procent van de totale aankoopprijs. Auto’s die minder dan 105 gram CO2 uitstoten, krijgen zelfs een overheidsvoordeel van 15%.

Er werden vorig jaar 19.129 wagens verkocht die genoten van de 3% korting, wat de staat 47,7 miljoen euro kost. Voor de wagens die 15% korting kregen werd er 12 miljoen euro uitgetrokken, goed voor 29,635 wagens. Het ontbrekende bedrag van 5,8 miljoen ging naar de premie voor de installatie van een roetfilter in 28.123 wagens.

Qua communautaire spreiding valt op dat men in Wallonië meer gebruik maakt van deze regeling, dan aan onze kant van de taalgrens. Zo werd aan de Franstaligen 41 miljoen uitbetaald, waar de Vlamingen de overige 24 miljoen voor hun rekening nemen. Enerzijds is dit logisch als je weet dat men in Wallonië traditioneel steeds kleinere en goedkopere wagens aanschaft, het zijn dan ook die modellen die in aanmerking komen voor de financiële tegemoetkoming. Boven de federale ecopremie krijgen de Walen ook nog eens een ecobonus van hun overheid, die kan oplopen tot 1.000 euro.

Het succes van de ecopremie is niet enkel toe te schrijven aan het financieel voordeel of het groene bewustzijn van de Belgen, ook het aanbod neemt steeds meer toe bij alle modellen en automerken. Verkoopstopper binnen de ecoklasse is overduidelijk de Ford Fiesta, zelfs in beide klassen heeft deze kleine stadswagen een serieuze voorsprong op zijn directe concurrenten zoals de Volkswagen Polo en de C30 DRIVe. (Via NB)