Omdat de milieuvriendelijke hype ook op de redactie is doorgedrongen, zochten we de bekendste hybride op, de Toyota Prius.

De Toyota Prius is inmiddels aan zijn derde generatie toe en heeft in die levensloop al behoorlijk wat stof doen opwaaien. De eerste Prius werd niet verkocht in België, enkel in Japan. De tweede generatie Prius werd wel overal verkocht en werd bovendien een succes, ondanks de vele kritiek die de wagen kreeg. De Prius was een pionier op gebied van milieuvriendelijkheid, maar kende nog enkele foutjes, waardoor de wagen niet zo milieuvriendelijk was als verwacht. De derde generatie moest de foutjes van de tweede generatie Prius goedmaken en slaagde daar bijzonder goed in.

Aan de buitenzijde vinden we een wagen met een futuristisch uiterlijk, vooral de neusstyling vinden we nergens anders terug. De achterkant is dan weer gewoontjes, misschien kon Toyota nog een klein tikkeltje meer zorg besteed hebben aan de achterkant, om ook daar wat futuristische uitstraling te verkrijgen, zodat de gehele wagen als “speciaal” aanzien kon worden. Velen kunnen zich niet vinden in het uiterlijk van een Prius, maar anderen vinden het dan weer een geslaagd uiterlijk. Een Prius koop je wellicht niet voor het uiterlijk, maar voor zijn andere kwaliteiten.

Als we instappen vinden we direct een oase van rust. Onze rijkelijk uitgeruste Prius bezit zachte zetels en alle instellingen zijn perfect beschikbaar, door het feit dat ze staan op een verhoogde middenconsole. Het instrumentenpaneel is langwerpig, bevindt zich centraal en geeft de rijder alle feedback die hij wenst. Op de boordcomputer krijgen we statistische gegevens van ons huidig verbruik, ons verbruik over lange afstand of wanneer welke motor het werk vooraan doet. Inderdaad, de Prius heeft naast een elektromotor ook nog een benzinemotor.

Motorisch ligt de focus op de bekende hybridetoepassing met de elektromotor, maar dat is enkel gangbaar bij lage snelheden. Stadsverkeer tot 50km/u is perfect doenbaar in ecostand en dankzij de automaat zal je nog nooit zo rustiek een file meegemaakt hebben, maar vanaf je een snelweg opzoekt is het gedaan met de ecologische eigenheid van deze 136 pk sterke Prius want de verbrandingsmotor neemt maar 98 pk voor zijn rekening. Personen die twijfelen over een aankoop moeten voor zichzelf uitmaken waar ze er mee willen rijden. Als de batterij voldoende opgeladen is, krijgt de Prius de mogelijkheid om in EV modus te rijden, geruisloos én emissieloos. De verbrandingsmotor moet snel bijspringen wanneer er hard geaccelereerd wordt. Hier kan je de batterij eerder beschouwen als een aanvulling op de motor, terwijl bij traag verkeer het omgekeerde geldt.

Het verbruik van deze Prius verbaasde ons best. In zijn natuurlijke leefomgeving, het drukke stadscentrum haalt hij een perfect verbruik van 4 à 5 liter, waar Toyota zelf cijfers van 3 à 4 levert. Dit zijn bijzonder mooie cijfers voor een wagen met benzinemotor, die bovendien nog redelijk groot en comfortabel is. Zodra we de autosnelweg opgingen schoot het verbruik de hoogte in, net zoals het motorgeluid. Een Prius vertoeft duidelijk niet graag op grote wegen aan snelheden boven 90km/u en dat laat hij ook duidelijk merken. De geruisloosheid bij lage snelheden maakt dan weer veel goed, al kan hier natuurlijk de kritiek worden opgeworpen dat het ontbreken van een motorgeluid verwarrend kan zijn voor zwakke weggebruikers.

Qua uitrustingsniveaus heb je 4 keuzes, waarvan de Terra de instapper is vanaf €27.710. Hiervoor krijg je geen coole gadgets, maar toch een hoop veiligheidssystemen. Vervolgens heb je de Luna voor €29.620 die al een rijker uitrustingspakket bezit, maar nog niet kan tippen aan het door ons geteste model, de Sol. Voor deze uitvoering betaal je €33.000 maar krijg je wel een hoop toffe features zoals keyless go, een achteruitrijcamera, LED koplampen en een prima functionerend multimediasysteem dat goed overweg kan met GPS, Bluetooth GSM of met de radio/cd. Gadgets zoals een Head Up Display  kunnen we ook altijd appreciëren. Jammer wel dat de regen- en lichtsensor niet zo accuraat werken zoals we dat bij Europese constructeurs gewend zijn. Dankzij de ecologische eigenschappen is er een ECOpremie van 15%, wat toch €4000 verschil is op de Terra. De vierde versie van de Prius is de Solar Premium, wat een Sol-uitvoering is met zonnepanelen op het dak. Dankzij deze energie wordt de batterij ook opgeladen via het zonlicht, dus ook wanneer de auto niet beweegt. De meerprijs hiervan is wel een kleine €5.000, wat toch wel veel is voor de energie die je ervan terugkrijgt.

De rijbeleving met een Prius moet je vooral halen uit het feit dat je het milieu spaart als je rustig rondtuft met je hybride. Hij schreeuwt dan ook als het ware constant om een ecologisch rijgedrag, en als je daarop wil ingaan is een Prius echt iets voor jou. De kracht is direct aanwezig van bij de start, maar mist wat koppel in het middengebied, wat ergerlijk is op autosnelwegen. Of je het nu wilt of niet, de Prius slaagt erin je te dwingen zuinig te rijden door de informatie op je boordcomputer. Het instrumentenpaneel toont verschillende statistieken, die de rijder aanmoedigen zo zuinig mogelijk te rijden. Zo houdt de centrale computer bijvoorbeeld je laagste verbruik bij. De echte eco-rijders willen dat record uiteraard keer op keer verbreken. Voor de minder ecologisch ingestelden onder ons, kan het instrumentenpaneel voorzien worden van andere informatie.

Het rijgedrag van de wagen volstaat zeker en vast voor het dagelijks verkeer, maar vanaf hogere snelheden valt het gevoel van comfort wat tegen. De Prius geeft niet genoeg vertrouwen om het gaspedaal hard in te duwen, maar misschien was dat wel de bedoeling. Wanneer je op de autostrade rijdt geeft de wagen niet de baanvastheid die je verwacht van een auto. Zeker wanneer het regent en je in de eerste rijstrook – die rijstrook met inbeddingen van vrachtwagens – rijdt, is de Prius niet aangenaam om mee te rijden. Bovendien belemmert de achterspoiler het zicht op alles wat er zich achter je afspeelt.

Als besluit kunnen we de Prius best omschrijven als een ideale wagen voor een milieubewuste chauffeur die vooral pendelt in het stadsverkeer. Door zijn ruime achterbank en kofferruimte is hij zeker bruikbaar in het dagelijks leven, zelfs met enkele kinderen. De hybridemotor doet goed zijn taak, dankzij de batterij rijd je van tijd tot tijd zelfs gratis en geruisloos. Het achteruitzicht wordt gehinderd door het kofferdeksel, wat gelukkig opgelost wordt door de achteruitrijcamera.

Overzicht
+ ECO
+ Ruime wagen
+ Ecopremie van 15%

– Belemmering achteruitzicht door kofferdeksel
– Hoort niet thuis op de autostrade

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir