Rijtest: Toyota Prius III


Omdat de milieuvriendelijke hype ook op de redactie is doorgedrongen, zochten we de bekendste hybride op, de Toyota Prius.

De Toyota Prius is inmiddels aan zijn derde generatie toe en heeft in die levensloop al behoorlijk wat stof doen opwaaien. De eerste Prius werd niet verkocht in België, enkel in Japan. De tweede generatie Prius werd wel overal verkocht en werd bovendien een succes, ondanks de vele kritiek die de wagen kreeg. De Prius was een pionier op gebied van milieuvriendelijkheid, maar kende nog enkele foutjes, waardoor de wagen niet zo milieuvriendelijk was als verwacht. De derde generatie moest de foutjes van de tweede generatie Prius goedmaken en slaagde daar bijzonder goed in.

Aan de buitenzijde vinden we een wagen met een futuristisch uiterlijk, vooral de neusstyling vinden we nergens anders terug. De achterkant is dan weer gewoontjes, misschien kon Toyota nog een klein tikkeltje meer zorg besteed hebben aan de achterkant, om ook daar wat futuristische uitstraling te verkrijgen, zodat de gehele wagen als “speciaal” aanzien kon worden. Velen kunnen zich niet vinden in het uiterlijk van een Prius, maar anderen vinden het dan weer een geslaagd uiterlijk. Een Prius koop je wellicht niet voor het uiterlijk, maar voor zijn andere kwaliteiten.

Als we instappen vinden we direct een oase van rust. Onze rijkelijk uitgeruste Prius bezit zachte zetels en alle instellingen zijn perfect beschikbaar, door het feit dat ze staan op een verhoogde middenconsole. Het instrumentenpaneel is langwerpig, bevindt zich centraal en geeft de rijder alle feedback die hij wenst. Op de boordcomputer krijgen we statistische gegevens van ons huidig verbruik, ons verbruik over lange afstand of wanneer welke motor het werk vooraan doet. Inderdaad, de Prius heeft naast een elektromotor ook nog een benzinemotor.

Motorisch ligt de focus op de bekende hybridetoepassing met de elektromotor, maar dat is enkel gangbaar bij lage snelheden. Stadsverkeer tot 50km/u is perfect doenbaar in ecostand en dankzij de automaat zal je nog nooit zo rustiek een file meegemaakt hebben, maar vanaf je een snelweg opzoekt is het gedaan met de ecologische eigenheid van deze 136 pk sterke Prius want de verbrandingsmotor neemt maar 98 pk voor zijn rekening. Personen die twijfelen over een aankoop moeten voor zichzelf uitmaken waar ze er mee willen rijden. Als de batterij voldoende opgeladen is, krijgt de Prius de mogelijkheid om in EV modus te rijden, geruisloos én emissieloos. De verbrandingsmotor moet snel bijspringen wanneer er hard geaccelereerd wordt. Hier kan je de batterij eerder beschouwen als een aanvulling op de motor, terwijl bij traag verkeer het omgekeerde geldt.

Het verbruik van deze Prius verbaasde ons best. In zijn natuurlijke leefomgeving, het drukke stadscentrum haalt hij een perfect verbruik van 4 à 5 liter, waar Toyota zelf cijfers van 3 à 4 levert. Dit zijn bijzonder mooie cijfers voor een wagen met benzinemotor, die bovendien nog redelijk groot en comfortabel is. Zodra we de autosnelweg opgingen schoot het verbruik de hoogte in, net zoals het motorgeluid. Een Prius vertoeft duidelijk niet graag op grote wegen aan snelheden boven 90km/u en dat laat hij ook duidelijk merken. De geruisloosheid bij lage snelheden maakt dan weer veel goed, al kan hier natuurlijk de kritiek worden opgeworpen dat het ontbreken van een motorgeluid verwarrend kan zijn voor zwakke weggebruikers.

Qua uitrustingsniveaus heb je 4 keuzes, waarvan de Terra de instapper is vanaf €27.710. Hiervoor krijg je geen coole gadgets, maar toch een hoop veiligheidssystemen. Vervolgens heb je de Luna voor €29.620 die al een rijker uitrustingspakket bezit, maar nog niet kan tippen aan het door ons geteste model, de Sol. Voor deze uitvoering betaal je €33.000 maar krijg je wel een hoop toffe features zoals keyless go, een achteruitrijcamera, LED koplampen en een prima functionerend multimediasysteem dat goed overweg kan met GPS, Bluetooth GSM of met de radio/cd. Gadgets zoals een Head Up Display  kunnen we ook altijd appreciëren. Jammer wel dat de regen- en lichtsensor niet zo accuraat werken zoals we dat bij Europese constructeurs gewend zijn. Dankzij de ecologische eigenschappen is er een ECOpremie van 15%, wat toch €4000 verschil is op de Terra. De vierde versie van de Prius is de Solar Premium, wat een Sol-uitvoering is met zonnepanelen op het dak. Dankzij deze energie wordt de batterij ook opgeladen via het zonlicht, dus ook wanneer de auto niet beweegt. De meerprijs hiervan is wel een kleine €5.000, wat toch wel veel is voor de energie die je ervan terugkrijgt.

De rijbeleving met een Prius moet je vooral halen uit het feit dat je het milieu spaart als je rustig rondtuft met je hybride. Hij schreeuwt dan ook als het ware constant om een ecologisch rijgedrag, en als je daarop wil ingaan is een Prius echt iets voor jou. De kracht is direct aanwezig van bij de start, maar mist wat koppel in het middengebied, wat ergerlijk is op autosnelwegen. Of je het nu wilt of niet, de Prius slaagt erin je te dwingen zuinig te rijden door de informatie op je boordcomputer. Het instrumentenpaneel toont verschillende statistieken, die de rijder aanmoedigen zo zuinig mogelijk te rijden. Zo houdt de centrale computer bijvoorbeeld je laagste verbruik bij. De echte eco-rijders willen dat record uiteraard keer op keer verbreken. Voor de minder ecologisch ingestelden onder ons, kan het instrumentenpaneel voorzien worden van andere informatie.

Het rijgedrag van de wagen volstaat zeker en vast voor het dagelijks verkeer, maar vanaf hogere snelheden valt het gevoel van comfort wat tegen. De Prius geeft niet genoeg vertrouwen om het gaspedaal hard in te duwen, maar misschien was dat wel de bedoeling. Wanneer je op de autostrade rijdt geeft de wagen niet de baanvastheid die je verwacht van een auto. Zeker wanneer het regent en je in de eerste rijstrook – die rijstrook met inbeddingen van vrachtwagens – rijdt, is de Prius niet aangenaam om mee te rijden. Bovendien belemmert de achterspoiler het zicht op alles wat er zich achter je afspeelt.

Als besluit kunnen we de Prius best omschrijven als een ideale wagen voor een milieubewuste chauffeur die vooral pendelt in het stadsverkeer. Door zijn ruime achterbank en kofferruimte is hij zeker bruikbaar in het dagelijks leven, zelfs met enkele kinderen. De hybridemotor doet goed zijn taak, dankzij de batterij rijd je van tijd tot tijd zelfs gratis en geruisloos. Het achteruitzicht wordt gehinderd door het kofferdeksel, wat gelukkig opgelost wordt door de achteruitrijcamera.

Overzicht
+ ECO
+ Ruime wagen
+ Ecopremie van 15%

– Belemmering achteruitzicht door kofferdeksel
– Hoort niet thuis op de autostrade

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

29 reacties op "Rijtest: Toyota Prius III"

  1. Kristof 13-01-2010 om 15:57

    Leuke test. Nieuwe dingen geleerd over de Prius. Uiterlijk is het natuurlijk niet ieders smaak … maar zoals gezegd, daarvoor koop je dit niet.

    Waar haalt de electromoter zijn electriciteit vandaan ? Plug in in het stopcontact ? Of remenergie-recuperatie ? of …

  2. MRM 13-01-2010 om 16:07

    Voornamelijk van de motor die de batterij oplaadt. Verder ook nog remenergierecuperatie en optioneel zonnepanelen op het dak.

  3. PJS 13-01-2010 om 16:14

    @Kristof; De batterijen worden opgeladen bij het remmen en door de verbrandingsmotor als de Prius vertraagt. In de toekomst zou er ook een Plug-In versie van de Prius op de markt komen, die zal dan ook aan het stopcontact opgeladen kunnen worden.

  4. Poan 13-01-2010 om 16:51

    Mooie rijtest.
    De voorlaatste foto met de paddestoel is heel origineel en hoort bij deze ecowagen.

  5. XliljeezyX 13-01-2010 om 19:00

    Goh, er liggen blaadjes langs de weg.. hier ligt alleen maar sneeuw en ijs..

  6. MRM 13-01-2010 om 19:33

    De foto’s dateren van ongeveer een maand en een half geleden 😉

  7. Dries 15-01-2010 om 13:41

    Goede test!

    Maar ik vraag me af waarom ze deze technologie niet kunnen bouwen in een mooiere auto. Mochten ze dit nu eens inbouwen in een Avensis (niet dat ik dit een mooie auto vind, maar toch toegankelijker) dan zou dit toch een verkoopssucces worden.

  8. Svenius 15-01-2010 om 15:25

    @ Dries: iets als een Auris full Hybrid bedoel je?

  9. yourt 19-01-2010 om 12:43

    Tja…. voor stadsverkeer ideale ecowagen? Ik dacht dat je dan beter met tram/trein/bus kon gaan, niet? groot succes in Nederland, maar ik vind hem duur en overroepen.

  10. Michel 03-05-2010 om 15:09

    Benjamin,

    Een kleine correctie, ook de eerste Prius werd in België verkocht, maar er waren zeer weinig kopers, dus dit is bijna niet geweten. De wagen zag er ook niet echt spectaculair uit. Ik denk dat ik een van de allereerste Prius bestuurders in België was (dit moet september/oktober 2002 geweest zijn). Heb tot maart 2006 met Model 1 gereden en daarna aan mijn schoonvader verkocht (hij rijdt er nog altijd zonder problemen mee). Ik rij nu 4 jaar met model 2 (ik denk dat mijn wagen een van de eerste was met IPA) en binnen enkele weken met Model 3. Wat een vooruitgang in technologie in deze wagens ! Ik blijf absoluut trouw aan deze fantastische wagen.
    Michel

  11. BNNY 03-05-2010 om 15:22

    Bedankt Michel voor je toevoeging, we passen het spoedig aan!
    De Prius is 100% zeker een prachtig voorbeeld van de technologische vooruitgang in de autosector.

  12. Breuski 02-10-2010 om 14:35

    Ik rij nu enkele weken met een toyota Prius en ik vind het een ongelooflijke ervaring. Dat deze wagen zich niet goed zou voelen op de autosnelweg is voor mij zeker gaan waar. Maar je moet al een week met deze wagen rijden om er ook goed te kunnen mee rijden. Op de autosnelweg mag je niet bang zijn om het gas eens diep in te drukken. Dan maakt de motor wel wat meer lawaai, maar dit is maar kortstondig. Als je dan de wagen nog eens in sportstand plaatst ja dan rijdt die nog veel vlotter. Ik rij met deze wagen goed door en heb een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km. Ik raad iedereen aan om daar eens een maand mee te rijden en dan kan je echt meespreken over deze prachtige techniek.

  13. Bert 27-12-2010 om 17:22

    Ik rij redelijk rustig met de derde versie en haal daarbij 6.6 l/100km.
    Dit is niet bijzonder zuinig. hiervoor hoeft het geen hybride te zijn

    • Roberto-1 02-08-2012 om 8:51

      beste Bert,
      ik ben meer als een jaar Prius IIIrijder en verbruik gemiddeld 4,4 liter per 100 km,
      hoef daar niks speciaals voor te doen,denk dat jij altijd plankgas rijdt.
      toffe wagen,en laat de file’s maar komen,no problem!!!

      • lmvanlitsenburg 02-08-2012 om 15:58

        Beste Robert-1
        ik rij nu al 2,5 jaar prius III en heb er 50km opzitten. Kan in de zomermaanden met moeite 5 l/100km halen, maar het gemiddelde over de gehele periode komt niet beneden de 5,7 l/100km uit. Ik rijd best rustig. De wintermaanden halen het gemiddelde sterk naar beneden. De zomer is het gunstigste met 5l\100km. Ook het rijden in de bergen is een stuk gunstiger dan op vlak land. Dit wordt veroorzaakt doordat het verbruik bergop niet 2x zo groot wordt dan normaal terwijl bergaf het verbruik 0 is. Het is onzin om de in te zetten op 4,4 l/100km. Dit heb ik nog nooit kunnen halen ook al doe ik nog zo mijn best

        • test 31-08-2012 om 20:03

          Onzin!
          Ik rij ondertussen 2 jaar met de Auris hybride, zelfde motorisatie als de prius, zelfde verbruik. Ik haal in de zomermaanden een verbruik van 4,5l/100km, in de winter wat meer. Ik rij zowel op de autosnelweg als in de bebouwde kom.

          • lmvanlitsenburg 06-09-2012 om 12:07

            Beste test
            Ik weet niet of er gewichtsverschil zit in de Auris Hybride en de Prius III Hybride. Wel berusten mijn gegevens op keiharde en nauwkeurig bijgehouden waarden over 50000km over 2,5 jaar waarin twee winters zitten waarin de PriusIII 6,7 l/100km rijdt en in de zomer 5 l/100km met moeite. Mijn gemiddelde over de gehele periode van 2,5 jaar over 50000km ligt nu op 5,577 l/100km. Dit is dan met 3 zomers en 2 winters. Dus het gemiddelde zal deze winter het gemiddlde alleen maar verslechteren. Het beste wat ik ooit heb gehaald bij heet weer is 4,40 l/100km. Ik rijd stads verkeer en grote weg en ben ook met d3eze wagen met 4 volwassenen op vakantie geweest wat heel confortabel was en ruimte voldoende. Hard rijden met volle bepakking en 4 volwassenen is niet aan te raden maar 140km/uur is geen probleem. Ook heb ik een keer met vakantie met bepakking en 2 volwassenen om uit te proberen volgas te rijden. De teller kwam tot aan 185 en dat vond ik wel genoeg. De auto had geen enkele moeite om naar de 185 te lopen. daarna maar weer terug naar 135km/uur.Het verbruik op de grote weg loopt op tot 6,6l/100km en wordt dan weer gecompenseerd in de bergen waar de snelheid lager ligt en het voordeel van bergop en bergaf duidelijk naar voren komt door het verbruik van 4.8l/100km. Het totale vebruik over de vakantie kwam dan ook op 5,4 l/100km. Beter kan ik niet maken. Ik blijf het verbruik natuurlijk bijhouden. Een totaal gemiddelde van 5,577 l/100km daar houd ik het voorlopig op.
             

  14. MRM 27-12-2010 om 17:51

    De Prius is natuurlijk vooral zuinig in het stadsverkeer en minder op grote banen. Misschien ligt het daar aan?

  15. luc 06-01-2011 om 22:11

    waar zit dan eigenlijk het verschil in  tussen Breusk met zijn 5.1 liter en Bert met zijn 6.6 liter?Blijkbaar kan je beter doorrijden en bijna niks verbruiken tegenover rustig rijden en meer verbruiken.Of wie liegt er hier over zijn verbruik?Ben daarstraks in de garage geweest en doe volgende week een proefrit mee,ben eens benieuwd naar mijn verbruik. nadeel de wagen is nog niet ingereden want komt nieuw binnen deze week.

  16. MRM 06-01-2011 om 23:28

    Als je met de Prius veel op de snelweg vertoeft, dan gaat het verbruik snel de hoogte in. Idem met accelereren, je moet je rechtervoet echt onder controle houden en geleidelijk aan optrekken. Wij reden tijdens een eco-trip net onder de 5 liter per 100 km, maar wanneer je normaal met het verkeer mee wilt, mag je zeker op 5,5 liter per 100 km rekenen. Nog steeds zuinig voor een gezinswagen met een benzinemotor en 136 pk, maar niet zo zuinig als het opgegeven verbruikscijfer.

  17. Bert 08-01-2011 om 19:22

    Mijn 15000 gereden kilometers komen op een gemiddelde van ongeveer 5,6 l/100km hierin zitten ook tijdelijk de 6,6 l/100km en ook heb ik wel eens 5 liter/100km gehaald. Mijn vrouw en ik rijden vrij gevarieerd,stadsverkeer en grote weg. Nu ben ik weer een beetje aan het letten op mijn rijstijl en heb ook de bandenspanning gecontroleerd en wat verhoogd. Een gemiddelde van 5 liter per 100km lijkt mij tot nu toe niet haalbaar.

    • Sjoerd2219 25-06-2012 om 20:43

      Rij een prius3  op lange afstanden (utrecht / zandvoort) 3.8l/100km.
      Kortere afstanden huis / werk . stad (11km) meest 50kmh, stukje 80kmh geeft verbruik 4,1l/100km.  Heb nu 55.000km gereden in deze prius. Top auto. Zuinig.
      Kijk veel vooruit / geef geen gas tot aan het rode stoplicht / rijdt dus veel uit ipv plots remmen. Rij in de eco stand gewoon met de rest van het verkeer mee. Gebruik weinig airco of verwarming tenzij temperatuur te extreem warm of koud.

  18. Johan DG 09-01-2011 om 11:09

    Om 6.6 l / 100 km moet je echt gek doen. Heb de Prius III gehuurd toen ik in het buitenland was. Ik haalde ook ongeveer 5.1l, en terwijl ik graag eens optrok. Optrekken gaat snel, maar omdat de wagen het toerental zo constant mogelijk houdt, voel je er weinig van. Een minpunt voor wie graag die sensatie heeft, maar bijzonder comfortabel voor de inzittenden.
    En de wagen rijdt uitstekend en zuinig bij 115 km/h. “Hoort niet thuis op de autostrade” is gewoonweg belachelijk. Deze wagen rijdt bijzonder comfortabel. Misschien niet op de derde band, aan 160 km/h.

  19. Herman DUPREZ 25-01-2011 om 22:25

    Ik rijd nu 3 jaar met een Prius II en heb 125.000 km op de teller. Mijn gemiddeld verbruik is 5,18 liter. Tijdens een reis naar Kroatië legde ik 4500 km af met een gemiddeld verbruik van 4,84 liter. De wagen was geladen met 4 personen (samen >320 kg) en volgepropt met bagage. Ik meen dat dit een zeer zuinig verbruik kan genoemd worden. Je zal me echter zelden vinden op het derde rijvak van de snelweg. Rijgedrag is de belangrijkste factor voor zuinig verbruik. De voorbanden zijn vervangen na 80.000 km, de achterbanden zijn nog steeds dezelfde. Ik ben zeer tevreden over deze (firma)wagen, die bovendien fiscaal vriendelijk is.

  20. Bert 04-02-2011 om 19:16

    In 40 tankbeurten varieerd mijn verbruik van 4,81 l/100km naar 7,13 l/100km
    Ik heb geen verklaring voor deze grote verschillen daar we altijd dezelfde rijstijl hebben en dat is rustig rijden. Wel zit er stadsverkeer en grote weg in.
    Misschien dat de koude periode van deze winter er iets mee te maken heeft met een hoger verbruik? Meer of minder zuurstof in de lucht?

  21. daan 14-07-2011 om 17:36

    hallo, zelf prius ll rijder en kan enkel maar beamen wat ik hier zie van tekst en uitleg.
    De prius is een ongelooflijk voertuig die echt zijn geld waard is en bovendien ontegensprekelijk aangaande het geluid, het is een droom om er mee te kunnen (ja kunnen) rijden (duurt een tijdje voor je het voertuig onder de knie hebt), maar eens dit achter de rug is kan je alleen maar positief zijn over dit voertuig en wat het verbruik betreft ik doe zowel autostrade als stadsvervoer en kom aan een 5.18l dus dat vind ik echt niet veel als je weet dat je daarvoor een super comfortabele en ruime gezinswagen heeft, nee echt ik ben een priusfanaat geworden en zal dan ook bij volgende aankoop terug een prius aanschaffen 

  22. mrnix 16-07-2011 om 10:06

    Ik ben niet zo een prius fanaat, hij isnlelijk en ik vind dat je op zen minst een beetje vooruit moet kunnen… Zijn passieve veiligheid is goed, maar wat met de actieve? Zijn de tussen versnellingen noemenswaardig? (40-60, 80-120…)

  23. lmvanlitsenburg 17-07-2011 om 11:11

    Bij versnellen worden de twee electromotoren bijgeschakeld en die reageren fel

  24. lmvanlitsenburg 27-06-2012 om 20:10

    Bert
    Ik heb nu met de prius III  45000km gereden. Op vakantie geweest in de pyrineeen en Beijerse woud en nog wat korte vakanties in Duitsland. Het is me opgevallen dat de auto in de bergen bizonder zuioniog rijjdt. Het klimmen kost welliswaar extra energie maar bij het dalen krijg je het voor een groot deel weer terug. Wel blijkt dat de accu snel oplaad bij afdalen en dan eigenlijk te klein is om al het voordeel van dalen er uit te halen. Een vakantie 1:18 gereden en een 1:18,5 De vakantie naar de pyrineeen 1:14,4 maar toen hadden we de helevakantie een of twee fietsen achterop die veel weerstand geven. Ook ben ik er achter gekomen dat de lage temperatuur in de winter  het verbruik sterk doet toenemen. Tot wel 1:14,5. De top die de auto haalt is gemakkelijk 180km/uur. Als je het gaspedaal ingetrapt houd loopt hij er zo naar toe. Om dit uit te proberen moet je wel naar Duiotsland. Op dit moment, in de zomer dus rijdt ik redelijk gemakkelijk 1:19,5 en soms wel boven de 1:20. Het totale gemiddelde over de gehele periode van 45000km heb ik 1:17,4 gereden

Reageer

Reactie aan het plaatsen...