Ford Focus III
We voorspelden eerder al dat de komst van de nieuwe Ford Focus niet lang meer kon duren. Ford stuurde ons alle officiële informatie deze ochtend toe.

De Ford Focus zal binnenkort te bekijken zijn op het autosalon van Detroit. De Focus staat op het nieuwe platform van Ford, een platform dat ook nog zal dienen voor bijzonder veel andere modellen van Ford. De Ford Focus van de nieuwe generatie moet het vlaggenschip van het merk worden, dus Ford heeft er alles aan gedaan om de wagen piekfijn in orde te brengen. De technologie en de materiaalkeuze zijn van uitmuntende kwaliteit, toch kan de prijs laag blijven. Dit komt volgens Ford door de grote schaal waarop het bedrijf werkt.

De doelstellingen die deze Focus moet halen zijn enorm. Ford wil haar verkoop van de compacte middenklassers van 1.000.000 stuks in 2008 tegen 2012 verdubbeld zien. De Focus zal dan ook enorm goed werk moeten leveren. Als het van de looks afhangt, kan dat alvast geen enkel probleem vormen. De wagen draagt de traditionele kenmerken van de Ford Focus en kreeg alle nieuwe stijlelementen van Ford. De hedendaagse interpretatie van de Focus lijkt ons bijzonder geslaagd.

De nieuwe Focus dient niet enkel om de Europese markt te plezieren. De wagen is bedoeld om wereldwijd een verkoopsucces te worden, dit is onder meer te merken aan de sedan-versie die Ford maakte, te bezichtigen op de foto’s. Bij ons zal de hatchback wellicht de meeste verkochte Focus worden. De Amerikaanse markt is volop aan het evolueren en hatchbacks worden daar ook populair. Daarom hoopt Ford met de Focus ook in Amerika te scoren.

Het interieur is duidelijk van Ford afkomstig. We herkennen de bekende vorm van de ventilatoren en zien een netjes afgewerkt dashboard. Het lijkt erop dat Ford voor het multimediasysteem heeft samengewerkt met Sony. Dat staat althans af te lezen op de cd-lader.

De Ford Focus zal tegen het begin  van 2011 te koop zijn. Echt veel informatie over de motorisaties is er nog niet, maar dat volgt ongetwijfeld wanneer het autosalon van Detroit haar deuren opent. Wie meer informatie wilt, kan altijd hier verder lezen.

WERELDWIJDE FOCUS – FORDS NIEUWE COMPACTE MIDDENKLASSERS OP NOOIT GEZIENE SCHAAL

• De nieuwe generatie Ford Focus die op het Noord-Amerikaanse internationale autosalon 2010 wordt voorgesteld, is het vlaggenschip van het gloednieuwe, wereldwijde C-platform van de firma, waarvan tegen 2012 jaarlijks meer dan twee miljoen exemplaren zullen worden verkocht.
• Dat uiterst veelzijdige, wereldwijde platform vervangt drie platformen die momenteel in productie zijn en zal de basis vormen voor maar liefst tien modellen, waaronder de Ford C-MAX van de volgende generatie, die in 2009 op het autosalon van Frankfurt werd onthuld en die in 2011 op de Noord-Amerikaanse markt komt.
• De compacte middenklasse is een cruciaal segment en Ford lanceert daarom een echt wereldwijd productgamma. Een op vier auto’s die wereldwijd worden verkocht, hoort in deze klasse thuis. Ford voorspelt dat compacte wagens (combinatie van het B- en C-segment) in de nabije toekomst meer dan 50 procent van het wereldwijde productievolume zullen uitmaken.
• Door die wereldwijde schaal optimaal te benutten kan Ford klanten in het C-segment een aantrekkelijk niveau van technologie en een uitgebreide uitrusting bieden.

DETROIT, 11 januari 2010 – De nieuwe generatie Ford Focus, die vandaag werd onthuld tijdens het Noord-Amerikaanse, internationale autosalon, komt de belofte van de constructeur na om meer producten te produceren die de mensen echt willen en tegelijk de wereldwijde product- en productietroeven naar een hoger niveau te tillen.

Tot tien nieuwe modellen zullen worden gebouwd op het nieuwe wereldwijde C-platform, dat drie regionaal geproduceerde platformen vervangt. Tegen 2012 zal het nieuwe platform goed zijn voor een productie van meer dan twee miljoen exemplaren. Zo biedt het Ford een nooit geziene schaalvergroting en de kans om klanten overal ter wereld een gamma nieuwe technologieën en voorzieningen aan te bieden die normaal zijn voorbehouden aan luxewagens.

“Fords nieuwe middenklassefamilie wordt de sterkste demonstratie totnogtoe van hoe we de wereldwijde middelen van de onderneming aanwenden om tastbare klantenvoordelen af te leveren,” verklaarde Derrick Kuzak, Group vice president Global product development bij Ford. “De Focus van de nieuwe generatie is ons vlaggenschip voor de middenklasse en biedt technologie die men in dit segment niet verwacht. Ook het vakmanschap, de materialen en de stilte in het interieur verwacht je niet in het C-segment. Dat alles wordt mogelijk door de schaal waarop we werken.”

Wereldwijd verwacht Ford zijn verkoop van compacte middenklassers te verdubbelen van ongeveer een miljoen exemplaren in 2008 tot meer dan twee miljoen exemplaren in 2012. Bovendien zal de nieuwe Focus in naar schatting 122 landen wereldwijd worden aangeboden.

Ford breidt zijn productiebasis snel uit en past ze aan die enorme schaalvergroting aan. De constructeur heeft al bevestigd dat de producten ontwikkeld op basis van het nieuwe C-platform zullen worden geproduceerd in de Verenigde Staten, Duitsland, Spanje, Rusland en China. Later zullen nog andere productiesites volgen.

De nieuwe Ford Focus stelt alles in het werk om die schaal te realiseren: zo gaat de productie eind 2010 tegelijk van start in Europa en Noord-Amerika. De eerste wagens zullen begin 2011 in de showroom staan. In 2012 wordt hij ook gelanceerd in Afrika en de regio Azië-Stille Oceaan. In China wordt momenteel een nieuwe assemblagefabriek gebouwd die de basis zal leggen voor producten van de nieuwe generatie met een echt wereldwijd bereik.
Wereldauto voor een wereldwijde vraag

De nieuwe Focus wordt gepositioneerd om een groot (en groeiend) internationaal publiek aan te spreken. Een op vier auto’s die wereldwijd wordt verkocht, is een auto uit het C-segment. Deze modellen vormen het hart van de Europese automarkt, zijn een pijler van de automarkt in de regio Azië-Stille Oceaan en winnen aan belang op het Amerikaanse continent.

Fords plannen voor de compacte middenklasse weerspiegelen die marktkrachten:
• De verkoop van kleine Amerikaanse wagens (B- en C-segment) steeg van ongeveer 14 procent van de markt in 2004 tot meer dan 21 procent nu. Volgens de marktvoorspellers van Ford kan het C-segment alleen al in de komende vijf jaar uitgroeien tot een kwart van de Amerikaanse automarkt.
• In Europa staan de compacte middenklassers nog sterker, met een aandeel van 30 procent in een uiterst gediversifieerd segment.
• In Afrika en de regio Azië-Stille Oceaan is het segment goed voor ongeveer 25 procent van de personenwagenverkoop.

Aantrekkelijke producten ontwikkelen die voldoen aan de wensen van klanten overal ter wereld. Dat is de sleutel van de ‘ONE Ford’-strategie die Alan Mulally, Ford Motor Company President en CEO, heeft uitgestippeld. Die strategie heeft als doel om de investeringen van Ford in productontwikkeling te optimaliseren.

Het nieuwe gamma compacte middenklassers van Ford brengt de ONE Ford-strategie in een stroomversnelling met echt wereldwijde producten en een hoog percentage gemeenschappelijke onderdelen – ongeveer 80 procent – in alle regio’s.

Klantenstudies van Amerika tot China hebben bevestigd dat Ford er goed aan doet om zijn regionale productontwikkeling (typisch voor wereldwijde massaconstructeurs zoals Toyota en Volkswagen) om te vormen tot een echt wereldwijde ontwikkeling. Zo bleek uit onderzoek voor de Ford Focus van de volgende generatie, uit feedback van klanten van de drie grootste regio’s ter wereld dat ze allemaal hetzelfde kinetic design verkozen, zodat er geen nood meer was aan regionale productverschillen. Dat versterkte de beslissing om een echt internationale auto van wereldklasse te bouwen.

Zelfs de gebruikelijke verschillen tussen de landen in de voorkeuren voor koetswerkversies blijken vandaag de dag veel minder uitgesproken. Ford verwacht dat het marktaandeel van de vijfdeurs hatchback bij deze Focus zal toenemen van 25 tot 40 procent in Noord-Amerika. In het verleden waren vierdeursberlines het best vertegenwoordigd op de Amerikaanse markt, maar hatchbacks worden steeds populairder naarmate klanten hun efficiënte ruimtebenutting en flexibiliteit naar waarde beginnen te schatten. Dat wordt uiteraard nog eenvoudiger als het samengaat met het vakmanschap, de materialen en de stilte in een auto zoals de Focus van de nieuwe generatie.

Ook in China, nog een klassieke sedanmarkt, winnen vijfdeursmodellen aan populariteit.

De vormen van platformefficiëntie

De nieuwe Focus-modellen maken deel uit van een reeks compacte middenklassers van Ford. De strategie van de onderneming om dit segment wereldwijd op een winstgevende manier te laten groeien, steunt op de creatie van een erg veelzijdig platform als basis voor een breed productgamma.

De strategie van Ford voor de compacte middenklassers weerspiegelt de sterke vraag naar zogenaamde ‘multi-activity vehicles’ (MAV’s) en andere koetswerkversies naast de klassieke vier- en vijfdeursberlines. Dat vertaalt zich niet alleen in een

grotere keuze dan ooit tevoren maar helpt Ford ook om zijn productontwikkeling wereldwijd te optimaliseren.

Het nieuwe gamma compacte middenklassers van Ford speelt in op de vraag van klanten naar meer koetswerkversies binnen segmenten. De diversificatie in de C-familie van Ford is dan ook cruciaal om aan de groeiende wereldwijde vraag te beantwoorden zonder te vervallen in een ‘one-shape-fits-all’-benadering.

De nieuwe Ford C-MAX, die op het autosalon van Frankfurt 2009 werd onthuld als de eerste vooruitblik op de nieuwe C-familie, bewijst het veelzijdige karakter van het platform.

De C-MAX, die van de band zal rollen in Valencia (Spanje), wordt tegen eind 2010 verkrijgbaar in alle Europese landen. De C-MAX met vijf plaatsen breekt met de klassieke MAV-filosofie in Europa door een sportiever gevoel met een stijlvolle personenwagenlook te combineren terwijl Ford met de Grand C-MAX zijn eerste compacte zevenzitter lanceert, inclusief twee schuifdeuren en innovatieve zetels voor een uitzonderlijke ruimte en flexibiliteit. Een versie van de Grand C-MAX met zeven plaatsen komt zoals beloofd eind 2011 ook in Noord-Amerika op de markt op een terrein dat nog onontgonnen is.

De meeste nieuwe technologieën en voorzieningen die de C-MAX introduceert, zullen samen met nieuwe innovaties worden verspreid naar andere leden van de nieuwe C-familie.

De Ford C-MAX toont als geen ander welke voordelen een gemeenschappelijk platform kan bieden en is een opvallend en stijlvol alternatief met dezelfde afmetingen als een klassieke compacte middenklasser.

In Europa maken grotere MAV’s meer dan dertig procent van het volume uit in de compacte middenklasse, die ooit alleen door vijfdeursmodellen werd gedomineerd. Diezelfde trend ziet men nu ook in Noord-Amerika, met de groei van cross-overs naast traditionele modellen en SUV’s.

“We zijn ervan overtuigd dat het C-segment in Noord-Amerika op dezelfde manier zal evolueren als dat in Europa,” legt Kuzak uit. “Klanten zijn overgestapt van vierdeursberlines naar vijfdeurs hatchbacks en MAV’s, die een veelzijdiger interieur bieden binnen compacte afmetingen. Noord-Amerika bevestigt dit reeds voor modellen in het segment van de Taurus en Flex en voor modellen ter grootte van de Fusion en Edge. Waarom zouden dit in de ogen van de klanten anders zijn voor de Focus en C-MAX?”

De juiste afmetingen zonder compromissen

De vraag naar voertuigen uit het C-segment wordt gedeeltelijk veroorzaakt door een trend die ‘rightsizing’ wordt genoemd en waarbij almaar vaker wordt verwacht dat klanten kiezen voor auto’s in dit segment omdat ze zich meer bewust worden van de brandstofprijzen, hun ecologische voetafdruk en hun eigen autobehoeften.

Wie kleine auto’s nog steeds als ‘basic’ bekijkt, zal verwonderd opkijken. De Ford Focus en verwanten zullen een reeks voorzieningen en technologieën bieden die hun gelijke niet kennen in dit segment.

De nieuwe compacte middenklassers van Ford werden ontwikkeld rond de behoeften en verwachtingen van klanten. In bepaalde landen zoals de Verenigde Staten, ruilen klanten hun grotere auto’s steeds vaker in voor compacte middenklassers omwille van de stijgende brandstofprijzen of omdat de gezinnen in bepaalde demografische groepen kleiner worden.

“Mensen kiezen voor kleinere wagens, maar hun verwachtingen blijven even groot,” aldus Kuzak. “Klanten kiezen steeds vaker een kleiner model omwille van hun levensstijl en het verbruik. De ervaring leert ons echter dat deze klanten niet willen inleveren op het vlak van de uitrusting die ze in hun grotere wagen gewend waren. Ze willen een kleine wagen die volledig is afgewerkt met de juiste materialen en een hoog niveau van vakmanschap en kwaliteit.”

Ford verwacht dat Focus-klanten die trend zullen volgen en meer zullen eisen in termen van uitrusting en comfort. In Europa, Azië-Stille Oceaan en Afrika overtreffen de bestellingen van hogere uitrustingsniveaus van de nieuwe Ford Fiesta alle verwachtingen. Dat bewijst dat zelfs kopers van kleine wagens entertainment, connectiviteit en uitrusting willen die vroeger waren voorbehouden aan luxewagens.

Europese uitmuntendheid – wereldwijde uitvoering

De nieuwe C-familie van Ford komt niet alleen het ontwikkelingsbudget van Ford ten goede. Het bevordert ook de wereldwijde expertise inzake productontwikkeling en vertaalt zich zo in een nog meer doorgedreven gebruik van gemeenschappelijke onderdelen.

Het nieuwe gamma is de vrucht van een nooit gezien wereldwijd ontwikkelingsprogramma dat volop inzet op de beste ontwikkelaars van kleine auto’s van Ford. Ford of Europe, dat de grootste ervaring heeft met het ontwerpen en ontwikkelen van kleine wagens, leidde het wereldwijde ontwikkelingsprogramma als Fords competentiecentrum inzake kleine wagens.

“Vanaf de eerste dag werd de nieuwe generatie compacte middenklassers van Ford ontworpen als een wereldwijd product,” aldus Gunnar Herrmann, C-segment vehicle line director bij Ford of Europe. “Ze werd gecreëerd door een enkel team dat wereldwijd werkt, met de verantwoordelijkheid om de volgende generatie Ford Focus en een reeks andere modellen voor dit segment te ontwikkelen. Die benadering van een hoofdontwikkelingsteam zal in de toekomst voor alle wereldwijde producten worden toegepast.”

Deze filosofie maakt een meer doorgedreven gebruik van gemeenschappelijke onderdelen mogelijk, dat Ford zal helpen om klanten in het C-segment een brede waaier geavanceerde technologieën te bieden die hun gebruiksgemak, comfort, veiligheid en globale rijervaring ten goede komen.

“Met de ONE Ford-filosofie zijn we erin geslaagd om de talenten van ons wereldwijd productontwikkelingsteam te benutten om wagens voor alle markten te ontwerpen en te ontwikkelen,” voegt Kuzak toe. “Met de efficiëntie en snelle ontwikkelingstijd van ons Global Product Development System brengt het wereldwijde team van Ford de klanten een wereldwijde familie van auto’s met een opwindend design en een onverwacht niveau van uitrusting en technologie.”
De nieuwe manier van werken binnen Ford, die steunt op de ONE Ford-strategie van de constructeur, heeft regionale barrières gesloopt die vroeger resulteerden in verschillende ontwikkelingsnormen die vaak tot een onnodige herontwikkeling van modellen en onderdelen leidden.

“Ons team vestigde wereldwijde DNA-normen op basis van de behoeften van alle grote wereldmarkten en zorgde ervoor dat ze toegepast, getest en gemeten werden volgens dezelfde methodologie,” legt Herrmann uit. “We spreken allemaal dezelfde taal dus de synergieën zijn immens.”