Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi
De Nissan Qashqai kreeg onlangs een facelift, dit bewijst het succes van de wagen. Wij gingen op pad met het ‘oude model’.

UPDATE: we hebben de nieuwe Nissan Qashqai ook getest!

Echt oud valt dat model natuurlijk niet te noemen, de facelift zal grotendeels hetzelfde zijn als de Nissan Qashqai die wij testten. Blijkbaar vond Nissan het design van de koplampen niet al te geslaagd en zorgde het ervoor dat de facelift een stuk strakker voor de dag kan komen. De Nissan Qashqai is een nieuw model, in die zin dat hij niet echt een voorganger had. Sinds 2007 is het model op de markt. Nissan is zelfs zodanig tevreden over de Qashqai dat het werkt aan een kleinere variant ervan, de Nissan Qazana.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Het model waar wij een weekje mochten testrijden had een 1.5 liter dieselmotor onder de motorkap liggen. Die motor levert 106 pk, wat zeker voldoende is voor het dagelijkse verkeer, al mocht soms wel wat meer zijn. De sprint van nul naar honderd is na 12,2 seconden voorbij, de wagen weegt nu eenmaal 1.400 kg. De topsnelheid bedraagt 174 km/u. Schakelen gebeurt aan de hand van een manuele zesbak, de zesde versnelling dient uiteraard om de wagen een stuk milieuvriendelijker te laten rijden op de autostrade.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Het grote voordeel aan de Nissan Qashqai met 1.5 liter dieselmotor is dat de wagen een bijzonder hoge autonomie kent. Het gemiddeld verbruik van de Nissan Qashqai is volgens Nissan zelf 5,4 liter per 100 km en dat lijken ons bijzonder realistische cijfers. Je kan met gemak een kleine 900 km afleggen met een volle tank. De motor is vlot, al zou het wat vlotter mogen in de lagere toeren. Deze dieselmotor kan enkel geleverd worden in combinatie met voorwielaandrijving, wie dus op zoek is naar een compacte 4×4 moet voor de 2.0 dCi-motor kiezen, die sowieso met vierwielaandrijving is uitgerust.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De beginprijs van de Nissan Qashqai bedraagt €19.450. Dan krijg je een 1.6 liter benzinemotor die 115 pk levert. De motorisatie van ons testmodel begint vanaf €21.450. Wie zijn Qashqai volledig wil uitrusten kan dat door te kiezen voor het Tekna Executive Pack dat €5.300 bij de prijs voegt. Daarvoor krijg je wel behoorlijk wat in de plaats. Onder andere zetelverwarming, elektrisch inklapbare spiegels, een zelfdimmende binnenspiegel en een compleet navigatiesysteem met aanraakbaar kleurenscherm. Automatische lichten, regensensoren en een gekoeld bergvak zitten ook in die prijs inbegrepen. Dit alles maakt dat je voor de prijs van €26.750 een compleet uitgerust wagen hebt, zelfs met een panoramisch zonnedak. De wagen is dus bijzonder good value for money.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De Qashqai gedraagt zich voorbeeldig op de weg, soms slaagde hij er zelfs in zich redelijk scherp te tonen. De bodem van de wagen werd ontwikkeld in samenwerking met Renault, die deze gebruikt voor de Koleos. Het relatief lage zwaartepunt maakt de wagen aangenaam en vlot in de bochten, waar de Oosterse concurrentie het meestal iets minder goed doet. Het sturen gaat bijzonder vlot, maar echt veel communicatie met de weg is er niet. Desalniettemin beschikt de Qashqai over een uitstekend weggedrag, alleen het schakelen zou vlotter mogen. De versnellingsbak voelde soms wat stroef aan. Ook al was het juiste verzet vinden helemaal niet moeilijk, soms moest je wat extra kracht op de pook zetten om de juiste versnelling te kiezen.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De kopers van een Nissan Qashqai zijn wellicht het meest geïnteresseerd in de ergonomie van de wagen. We kunnen u alvast meedelen dat de wagen bijzonder goed scoort op dit vlak. De koffer is bijzonder robuust, in plaats van de traditionele stoffen bodem, besloot Nissan een bijzonder robuuste plastic bodem te plaatsen in de koffer, wat het minder erg maakt wanneer er een kras gemaakt wordt. Verder is het ook zo dat er spullen vervoerd kunnen worden die eventueel vocht zouden bevatten. Deze zullen niet door de plastic bodem geraken, waardoor de rest van de wagen niet beschadigd geraakt. De koffer is 400 liter groot en kan door de achterbank neer te klappen met 1.000 liter worden uitgebreid.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Op de achterbank moet het uiteraard ook een aangename plaats zijn om te vertoeven, de kinderen willen op een lange reis immers ook iets hebben om zich mee bezig te houden. Genoeg ruimte is er in ieder geval zeker. Het gevoel van ruimte wordt nogmaals vergroot door het geniale zonnedak, dat bijna de gehele lengte van de Qashqai overspant. Deze wagen is bovendien extra geschikt voor een gezin, gezien de hoge veiligheidsstandaarden die Nissan zichzelf oplegde tijdens het bouwen van de Qashqai. De wagen scoorde 5 sterren op de EURO NCAP tests en scoorde 37 punten in de sectie small family cars, één van de hoogste scores in die sectie ooit gegeven. De bescherming voor kinderen krijgt 40 punten, wat eveneens bijzonder hoog is.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De bestuurder van de Qashqai beschikt over elke vorm van hedendaags comfort. Bij het achteruitrijden toont een camera in de kofferklep of je tegen iets aan zal stoten of niet en bij het parkeren kan je dankbaar gebruik maken van de parkeersensoren vooraan. Het entertainmentsysteem van de Qashqai werkt voortreffelijk en bezit bijzonder veel uiteenlopende toepassingen. Zo kan je niet alleen je GSM ‘docken’ maar kan je ook de navigatie starten en kiezen welke muziek door de luidsprekers weerklinkt. Dat alles kan aan de hand van enkele aanrakingen met het scherm. Het systeem werkt bijzonder vlot en is gemakkelijk te bedienen, ook voor leken.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Samenvattend stellen we graag dat de Nissan Qashqai een bijzonder goede prijs/kwaliteit-verhouding kent. De wagen kan voor een relatief klein bedrag redelijk compleet worden uitgerust. Verder is hij bijzonder ergonomisch en zeker en vast geschikt voor een huishouden met meerdere kinderen. Dat de motor een klein beetje kracht mist, kan worden opgelost door te kiezen voor de – nog steeds voordelige – 2.0 liter dieselmotor.

Overzicht

+ Prijs
+ Koffer
+ Ruime wagen

– Motor mist kracht

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir