Honda CR-Z
De brochure van de productieversie van de Honda CR-Z, Honda’s milieuvriendelijke sportcoupé, is gelekt. We hebben beelden van zowel binnen- als buitenkant.

Binnenkort zal dit model onthuld worden op de NAIAS in Amerika. De verrassing is er wel al wat af, aangezien we bij deze al weten hoe de wagen eruit zal zien. We vinden duidelijk de vormgeving van het concept terug, maar dan toch ietwat aangepast. Zo heeft de CR-Z conventionelere looks gekregen en heeft hij wat weg van de Honda Civic. De futuristische koplampen van het concept hebben plaats moeten maken voor koplampen die iets meer doorsnee zijn.

Onder de motorkap van deze coupé ligt een 1.5 liter benzinemotor die 115 pk levert. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor die nog eens 14 pk levert. Spectaculair zijn deze resultaten niet, maar door de elektromotor zou de wagen een redelijk goed acceleratievermogen moeten hebben en door het lage zwaartepunt zou hij bovendien sportief rijgedrag moeten toelaten. Nul naar honderd zou iets minder dan 10 seconden duren. Om echt rijplezier te garanderen zal Honda een manuele zesbak gebruiken, die de transmissie moet verzorgen.

Aan de binnenkant vinden we een bijzonder futuristisch interieur terug, dat er goed afgewerkt uitziet. Het scherm in de middenconsole is duidelijk naar de chauffeur gericht, maar bevindt zich misschien toch iets te laag om volledig ergonomisch te zijn. Afhankelijk van de rijmodus waarin je je bevindt, zal de wagen de kleur van het dashboard aanpassen. Er zijn drie rijmodi voorzien, u kan ze ongetwijfeld al raden, Eco, Normal en Sport.

Een echt sportief model zal deze CR-Z normaal gezien niet worden, gezien de tegenvallende prestaties, maar wie een milieuvriendelijke coupé wilt, weet alvast waarvoor hij moet sparen. Hoeveel de wagen precies zal kosten is nog niet geweten. Tegen midden 2010 zal de verkoop beginnen. (via LL)