De tijd dat het Belgische Salon geen premières meer toont, lijkt lang vervlogen. Op onze premièrelijst vinden we ook de Lexus RX450h FWD terug, een milieuvriendelijke SUV.

Echt goed lijken de termen milieuvriendelijk en SUV niet samen te gaan, toch moeten we toegeven dat Lexus met haar milieustrategie koploper is inzake grote wagens milieuvriendelijk maken. Ook de Lexus RX450h profiteert hiervan mee. Deze wagen is de combinatie van een uitstekend gebruiksgemak en zo milieuvriendelijk mogelijke technologieën.

Ten eerste heeft Lexus, om de RX450h milieuvriendelijk te maken, de vierwielaandrijving weggenomen en van deze wagen een voorwielaangedreven model gemaakt. 90% van de SUV-rijders gaat nooit off-road, dus waarom zou je vierwielaandrijving nodig hebben, is wellicht één van de vragen die de ontwikkeling van dit model bepaald heeft.

De motoren leveren samen 299 pk en de uitstoot wordt beperkt tot 140 gram per kilometer. Deze cijfers maken dat de Lexus RX450h de beste verhouding CO2/pk kan voorleggen: 0.486 gram / km per pk. Om deze wagen toch bruikbaar te maken in de sneeuw, wat vandaag bijzonder interessant is, is er een rijmodus SNOW voorzien. De twee andere rijmodi zijn Eco en EV. Het gemiddeld verbruik van de Lexus RX450h FWD komt neer op 6 liter per 100 km, waar de concurrentie best wel iets van kan leren.

Deze RX450h staat op je oprit vanaf €57.500, wat hem precies €3.860 goedkoper maakt dan zijn vierwielaangedreven broertje. Nul naar honderd doet de Lexus in 8,2 seconden, de topsnelheid bedraagt slechts 180 km/u, wat wel aan de lage kant is, maar nog steeds volstaat om 120 km/u te rijden op de autosnelweg.

Lexus introduceert voorwielaangedreven versie van RX 450h
Toen Lexus deze zomer de hybride cross-over RX 450h met vierwielaandrijving lanceerde op de Belgische
markt, steunde het merk op tien jaar ervaring in de ontwikkeling van een volwaardige hybridetechnologie.
Lexus introduceert nu ook een voorwielaangedreven versie van de RX 450h. Die nieuwe variant biedt
hetzelfde vermogen van 299 pk maar produceert nog minder CO2: 140g/km, hetzij 8gram minder dan
de vierwielaangedreven modellen. Deze versie kan daarmee de beste verhouding CO2-emissies/pk op de
Belgische automarkt voorleggen, met 0,486g/km per pk.
De RX 450h FWD plukt de vruchten van de Lexus Hybrid Drive-technologie maar beschikt in
tegenstelling tot de AWD-versie niet over een tweede elektromotor achteraan. Drie rijmodi (Eco, EV en
SNOW) verfijnen de verbruikswinst en de dynamische prestaties van het hybridesysteem nog meer. De
EV-modus, die een stil rijgedrag zonder CO2- en NOx-emissies mogelijk maakt, wordt enkel verzekerd
door de elektromotor. De RX 450h FWD werpt zich dan ook op als de zuinigste prestigecross-over ter
wereld, met een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km over de gemengde cyclus.
Als laatste evolutie van de designtaal L-finesse kan deze erg aerodynamische cross-over een voor zijn
segment voorbeeldige Cx-waarde van 0,32 voorleggen. Bovendien kan hij worden uitgerust met tal van
innovatieve voorzieningen zoals de multifunctionele afstandsbediening ‘Remote Touch’. De
standaarduitrusting van de RX 450h FWD is vergelijkbaar met de uitrusting van de AWD-versie, op het
“Leather Pack” na,dathier enkel als optie wordtaangeboden.
Het weggedrag van de RX 450h werd speciaal afgestemd op de Europese markt en maakt gebruik van
een nieuwe achterwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen.
Lexus bevestigtdaarmee zijn wil om een prestigieuze cross-over te bieden die een waardig alternatief vormt
voor dieselmotoren, dankzij de in dit segment onovertroffen verbruiks-en CO2-cijfers van het Lexus Hybrid
Drive-systeem.
De RX 450h FWD is beschikbaar vanaf 57.500euro inclusief btw, hetzij 3.680euro minder dan de
vierwielaangedreven variant.
Technische fiche RX 450h FWD
Motor Cilinderinhoud (cm³) 3456
Cilinders / kleppen V6/24
Kleppenmechanisme VVT-i
Brandstof Benzine, 95 octaan of hoger
Max. vermogen (pk/kW bij
opm)
249/183 bij 6000
Max. koppel (Nm bij opm) 317 bij 4800
Transmissie Aandrijving Voorwielaandrijving
Transmissie Hybride transmissie met
Elektronisch gecontroleerde
Continu Variabele Transmissie
(E-CVT) met sequentiële
schakelmodus
Hybride aandrijving Maximumvermogen
hybridesysteem (pk/kW) 299 /220
Elektromotor vooraan
Type AC synchroon, permanente
magneet
Maximum vermogen (kW) 123
Maximum koppel (Nm) 335
Hoogspanningsbatterij
Type Nikkel-Metaal Hydride (NiMH)
Voltage (V) 288
Prestaties Maximum snelheid (km/u) 180
Acceleratie0-100 km/u (s) 8,2
Wielophanging Vooraan Macpherson veerpoten,
schroefveren
Achteraan Dubbele driehoekige
draagarmen
Verbruik Gecombineerd (l/100 km) 6,0
CO2-emissies Emissienorm Euro IV
Gecombineerd (g/km) 140