Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk
Seat waagt met de Exeo een stap in het segment van de premium berlines en breaks, onderhuids een vorige generatie A4 maar het prijskaartje van een Seat, ideaal in deze crisistijd?

Dat Seat voor de Exeo de vorige generatie Audi A4 in bruikleen heeft gekregen hoeven we jullie waarschijnlijk niet meer te vertellen. Binnen de VAG-groep had men begrepen dat een hele productielijn weggooien doodzonde zou zijn. Daarom verhuisde het de volledige installatie naar Spanje waar het dienst zou doen voor een nieuw model. Om het geheel als een Seat te kunnen verkopen gooiden ze er in Spanje uiteraard het typische Seat sausje overheen met een sportieve voorpartij met standaard mistlichten, een gamma sportieve velgen en een herwerkte achterkant. Alleen in profiel merk je nog duidelijk dat de Exeo ST de genen van de vorige generatie A4 Avant heeft gekregen.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

Ook binnenin merken we de invloed van Audi, het geheel is – op het Seat logo en de wijzerplaten na – een letterlijke kopie van het interieur van de Audi A4 Cabrio. Maar dat hoeft natuurlijk geen minpunt te zijn, Audi staat namelijk gekend om zijn degelijkheid en comfort. De degelijkheid merk je al bij het sluiten van de deuren, deze ploffen erg stevig in hun slot, een kluisdeur is er niets bij. Daarnaast voelen we ook dat de stoelen en de algemene bedieningsknoppen van hoogstaande materialen zijn vervaardigd. Het stuur ligt naar Duitse standaard erg goed in de hand en de wijzerplaten zijn erg goed afleesbaar. Alleen jammer dat Seat het verouderde GPS-systeem van Audi gebruikt, deze haalt qua bedieningsgemak niet het niveau van de huidige generatie GPS-systemen die we in de VAG-producten vinden. Zo is het erg moeilijk om al rijdend nog een bestemming in te geven en ook het kiezen van een radiostation is gezien de verre positionering van de bedieningsknop niet eenvoudig. Gelukkig wordt dat laatste euvel verholpen door de handige functietoetsen op het stuur. Het navigatiesysteem werkt goed maar de algemene visualisatie oogt wat gedateerd en wie dacht het GPS Plus-systeem voor een spotprijs op de optielijst aan te vinken komt bedrongen uit: 2.495 euro moet je ervoor neertellen. 400 euro goedkoper dan het door ons bejubelde systeem in de Golf GTD.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

De lederen comfortzetels in de Exeo ST zitten erg comfortabel, de stoelen voor de voorste passagiers sluiten goed aan en geven de nodige lendensteun. Het door ons geteste model beschikte daarnaast over elektrisch verstelbare zetels met zetelverwarming die zich erg makkelijk lieten bedienen. Achteraan is de beenruimte van de Seat Exeo ST eerder beperkt en vooral ideaal voor kinderen, de standaard ISOFIX-bevestigingspunten deden ons al vermoeden dat de Exeo ST een kindvriendelijk model zou zijn. Toch zullen ook volwassenen achterin comfortabel plaats kunnen nemen. Een lange reis is met de Exeo ST zeker geen straf, de wagen zal je niet vermoeien en is standaard uitgerust met Radio/CD met MP3 en Aux-aansluiting. Verder zullen je reisgenoten niet moeten sparen op bagage: het koffervolume bedraagt 442 liter en kan indien nodig nog uitgebreid worden tot 1.354 liter als je de achterzetels neerklapt. De kofferruimte is daarnaast erg goed bereikbaar via de kofferklep, zo is er geen laaddrempel wat het inladen erg eenvoudig maakt. De breakversie is verder ook voorzien van standaard dakrails, handig om grote voorwerpen te transporteren of om een dakkoffer te monteren.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

Wij reden de Seat Exeo ST met 2.0 TDI motor en 120 pk, de lichtste dieselmotor in het gamma. De 2.0 TDI doet namelijk ook dienst als vermogensbron voor een versie met 143 of 170 pk. Benzinerijders hebben de keuze tussen drie motoren: een 1.6 benzine met 102 pk, een 1.8 TSI met 150 pk en de 2.0 TSI met 200 pk als topmodel. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een handmatige zesversnellingsbak terwijl de dieselmotoren standaard worden uitgerust met een roetpartikelfilter. Hierdoor voldoen alle beschikbare motoren aan de Euro 5-emissienorm die in 2011 van kracht wordt.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

Ondanks het feit dat de 120 pk variant de lichtste uit het dieselgamma is konden we de Seat Exeo ST niet direct onderbedeeld noemen. De sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij in 10,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 198 km/u. Voor de goede huisvader volstaat dit ongetwijfeld, zowel in de stad als op de snelweg kan je vlot aansluiten met het verkeer en biedt de motor zelfs heel wat rijplezier. Soms moet je daarvoor wel terugschakelen in de vlot schakelende zesbak maar dat nemen we deze 2.0 TDI voor lief. Het rustige en soepele karakter van de motor zet je sowieso aan tot een rustigere rijstijl waardoor je automatisch vroeg zal opschakelen. Wie het liever iets sportiever gekruid wil zien kan natuurlijk opteren voor de dieselvariant met 143 of 170 pk en waarom niet voor de 1.8 TSI met 150 pk? Het zijn in ieder geval motoren die binnen de VAG groep stuk voor stuk hun strepen hebben verdiend. Ook het verbruik blijft aardig binnen de perken, Seat geeft voor de 2.0 TDI met 120 pk een gemiddeld verbruik van 5,7 liter op. Wij verstookten tijdens onze testweek gemiddeld 6,3 liter, een aardig resultaat.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

De Seat Exeo ST heeft in ieder geval wel de puike rijeigenschappen van de A4 Avant geërfd, de Seat Exeo ST staat strak op zijn poten en ligt uitstekend op de weg. De ophanging van de Exeo is naar Seat standaarden dynamisch afgesteld en dat maakt dat de wagen makkelijk scherp ingestuurd kan worden. Tegelijk heeft de Exeo niet de nood om elke wegoneffenheid te communiceren naar de bestuurder, het onderstel biedt dan ook een aardig compromis tussen comfort en sportiviteit. Dat maakt de Exeo ST tot een prima reisgenoot die je zelfs na een lange rit niet zal vermoeien.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

Seat heeft drie uitrustingsniveaus voor de Seat Exeo ST, waarbij we de uitrusting in het instapniveau ‘Reference‘ al erg uitgebreid kunnen noemen. Zo krijg je standaard ESP, 7 airbags, actieve hoofdsteunen vooraan, ISOFIX-bevestigingspunten, mistlampen, Climatronic, boordcomputer, Radio/CD met MP3 en Aux-aansluiting, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elekrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, elektrische ruiten, dakrails en een oprolbaar afdekscherm voor de koffer. Een hele mond vol dus, en dat alles heb je al vanaf 23.290 euro met een 1.6 benzine met 102 pk onder de motorkap, voor de 2.0 TDI 120 pk tel je 24.990 euro neer. Wij kregen echter een Exeo met uitrustingsniveau ‘Style‘ ter beschikking, deze beschikt over 16″ lichtmetalen velgen, cruise control, parkeersensoren achteraan, licht- en regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels, lederbekleding voor het stuur en de schakelpookknop, radiobediening aan het stuur en verchroomde dakrails. En dat alles is er al vanaf 26.290 euro met de 2.0 TDI 120 pk onder de motorkap. Als laatste is er nog de ‘Sport’ uitvoering die 17″ lichtmetaal, regelbare lendensteun en een sportophanging aan het ‘Style‘ uitrustingsniveau toevoegt. De ‘Sport’ uitvoering is er enkel voor de twee krachtigste dieselmotoren en de 2.0 TSI met 200 pk en dat al vanaf 27.690 euro voor de 2.0 TDI 143 pk.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

Conclusie

De prijszetting van de Seat Exeo ST is dus een grote troef voor deze wagen, je koopt namelijk de bouwkwaliteit van de vorige Audi A4 in een nieuw jasje. Waar de nieuwe Audi A4 start bij 30.100 euro voor de 2.0 TDI 120 pk, heb je dezelfde motor in de Exeo ST al vanaf 24.990 euro en daarbij is de standaarduitrusting van Seat een pak ruimer dan bij Audi. Een tweedehands Audi A4 kopen behoort ook tot de mogelijkheden, maar dan tel je al snel 20.000 euro neer voor een verouderde 1.9 TDI met aardig wat kilometers op de teller. De VAG-groep speelt het dus slim, de Exeo is de rationele keuze voor wie zich niet blindstaart op een badge en voelt helemaal niet verouderd aan. Net daarom achten we Seat in staat om met de Exeo potten te breken in het middenklasse segment.

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

Overzicht

+ Prijs
+ 2.0 TDI 120 pk is een rustige en stille motor
+ Afwerkingskwaliteit en degelijkheid van het interieur

– Verouderd navigatiesysteem
– Deja-vu gevoel bij de looks

Rijtest: Seat Exeo ST 2.0 TDI 120 Pk

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir