Volvo
Ford, het moederconcern van Volvo, heeft besloten dat het tijd is om het merk definitief te verkopen. Het is al langer bekend dat Geely, een Chinees automerk, z’n ogen richtte op het Zweedse merk Volvo. Deze keer krijgen ze wat ze willen en lijkt een akkoord niet meer ver weg.

Het afgesproken bedrag is een slordige 2 miljard Dollar. Dit is slechts een fractie van de 6 miljard dollar die Ford neertelde voor het merk. Geely, in China bekend als een automerk dat als eerste onafhankelijk werd sinds het ontstaan van de Volksrepubliek China, is opgetogen en hoopt op een definitief akkoord in de eerste helft van 2010. Beide partijen zeggen dat zo goed als alles geregeld is. De struikelblokken die nog resten zijn bijvoorbeeld toelatingen van de overheid. Volgens experts zijn dit slechts “kleine uitdagingen”.

Met de verkoop van Volvo wordt Fords assortiment nogmaals kleiner. Het merk had vroeger namelijk ook Aston Martin, Jaguar en Land Rover in het merkenbestand zitten. Ford gaf nog vrij dat het zich nu enkel zal concentreren op de drie belangrijkste eigen merken, namelijk Ford, Lincoln en Mercury.

De gevolgen van de verkoop zijn vaag. Zeker is het dat Volvo een Chinees merk wordt. Dit betekent dat Zweden op gebied van automobielindustrie opnieuw een klap krijgt te verduren. Tevens komt alles op gebied van veiligheid, technologie, assemblage enz… onder supervising van de Chinezen. De toekomst zal uitwijzen wat dat ons zal brengen. (via: LLN)