Ford Focus ECOnetic II

Ford_Focus_ECOnetic
Na al het milieuvervuilende geweld van de Ford Focus RS heeft Ford besloten ook een milieuvriendelijkere versie van de Ford Focus te maken: de Ford Focus ECOnetic II.

Ford had al een milieuvriendelijke versie van de Ford Focus, meer bepaald de Ford Focus ECOnetic. Het merk bracht nog enkele aanpassingen aan, die de Ford Focus ECOnetic nog milieuvriendelijker moeten maken. We hebben dus te maken met de tweede generatie milieuvriendelijke Ford Focus. Deze tweede generatie kan alvast mooie cijfers voorleggen: een CO2-uitstoot van 99 gram per km en een verbruik van 3.8 liter per 100 km, dat klinkt zeker en vast niet slecht.

Om deze cijfers te bereiken werd er gebruik gemaakt van nieuwe technieken, waaronder het Start/Stop-systeem van Ford, remenergie-regeneratie en de ECO-mode techniek. Onder de motorkap ligt de vertrouwde 1.6 liter Duratorcq TDCi dieselmotor die 109 pk levert. Standaard krijgt deze motor een gecoate roetfilter mee.

Verder maakte Ford ook nog gebruik van ‘Low Tension FEAD’. FEAD staat voor Front End Accessory Drive. De gehele techniek houdt in dat Ford op zoek gaat waar er precies energie verloren gaat door wrijving en probeert de wrijving te beperken. Op die manier gaat de meeste energie die de motor produceert naar de wielen en niet naar warmte-opwekking.

Allemaal goed en wel, die nieuwe technieken, maar om de bestuurder ook te helpen effectief zuiniger te rijden, introduceert Ford een nieuw informatiesyteem, dat de bestuurder instructies geeft om een lager praktijkverbruik te behalen. De wagen zal vanaf modeljaar 2010 beschikbaar zijn in de toonzaal. Er zijn modellen beschikbaar met 109 pk en 90 pk. Het verbruik is het laagste bij de 109 pk sterke versie met Start/Stop. U weet dus alvast welk model te kiezen!

Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic

ZUINIGE NIEUWE FORD FOCUS ECONETIC MAAKT GEBRUIK
VAN AUTO-START-STOP OM SLECHTS 99G/KM CO2 UIT TE
STOTEN EN 3,8L/100KM BRANDSTOF TE VERBRUIKEN
• 5-deurs Focus ECOnetic van volgende generatie voor 2010 met optioneel Ford
Auto-Start-Stop-systeem streeft naar gemiddelde CO2-uitstoot van 99 g/km en
verbruik van 3,8 l/100 km
• Eerste Ford Europa productiemodel met nieuwe eco-technologieën waaronder
Ford Auto-Start-Stop, Smart Regenerative Charging, Ford Eco Mode en Low
Tension FEAD
• Focus ECOnetic 5-deurs en Clipper-versies zonder optionele Ford Auto-Start-
Stop halen toch nog slechts 104 g/km.
• Nieuw Focus ECOnetic-gamma beschikbaar vanaf begin 2010
De nieuwe Focus ECOnetic 2010 tilt een succesvolle formule naar een hoger niveau door
nieuwe technologie te combineren met slimme snufjes waardoor hij meteen de zuinigste
Focus ooit wordt.
Speciale Ford Fiesta-, Focus-, Mondeo- en Transit-ECOnetic-modellen hebben zich al
gevestigd als geloofwaardige alternatieven voor klanten die belang hechten aan rijden met
een lage CO2-uitstoot en laag brandstofverbruik. De volgende generatie Focus ECOnetic
verandert de regels opnieuw en introduceert de eerste producttoepassing van het optionele
Ford Auto-Start-Stop-systeem.
Efficiënte technologie
De nieuwe Focus ECOnetic die op het Autosalon van Frankfurt in september 2009 werd
onthuld, biedt zowel een lager verbruik als lagere emissies. Klanten die kiezen voor een
maximale effiëntie kunnen de zuinigheid en de emissieniveaus nog verder verbeteren met het
optionele nieuwe Ford Auto-Start-Stop-systeem op de versie met 5 deuren. Deze technologie
werd eerder in 2009 voor het eerst gedemonstreerd op de Ford iosis MAX concept-car.
Ongeacht of Auto-Start-Stop is geplaatst, beschikt de nieuwe Focus ECOnetic over de 2
nieuwe technologieën Smart Regenerative Charging- en Low Tension FEAD (Front End
Accessory Drive). Die worden voor het eerst toegepast op het Ford Europa productgamma,
en zorgen samen voor een lagere uitstoot en een lager brandstofverbruik, waarmee ze de weg
bereiden voor toekomstige aandrijvingen van het blauwe ovaal.
Het vermogen is nog steeds afkomstig van de vertrouwde en duurzame 1,6-liter Duratorq
TDCi-motor met 109 pk (80 kW) en standaard gecoate roetfilter (cDPF). De beoogde
gemiddelde CO2-uitstoot voor de wagen uitgerust met Auto-Start-Stop kan zakken tot 99
g/km, met een gecombineerd brandstofverbruik van 3,8 l/100 km en 104 g/km voor de
standaard Focus ECOnetic.*
De nieuwe Focus ECOnetic is ook het eerste voertuig dat standaard is uitgerust met het
nieuwe Ford Eco Mode-systeem, en een gloednieuw bestuurderinformatiesysteem dat de
bestuurder helpt een lager praktijkverbruik te halen. Dat komt zowel de portefeuille van de
klant als het milieu ten goede.
“Om deze indrukwekkende cijfers te behalen, hebben we de vertrouwde aanpak van het
oorspronkelijke Focus ECOnetic-model gecombineerd met nog meer kleine verbeteringen en
nieuwe technologieën,” aldus Dr. Thilo Seibert, Manager CO2 Technologies voor Ford
Europa. “De nieuwe Focus ECOnetic is vooral belangrijk omdat hij het pad effent voor een
aantal van deze technologieën die in de nabije toekomst zullen worden toegepast op onze
belangrijkste voertuigreeksen.”
Ford Auto-Start-Stop-systeem
De nieuwe 5-deurs Focus ECOnetic is de eerste Europese Ford die een nieuw Ford Auto-
Start-Stop-systeem biedt, dat het automatisch starten en stoppen van de motor combineert
met de smart regenerative charging-functie en de geavanceerde accumanagementsystemen
van de wagen.
Het Ford Auto-Start-Stop-systeem legt de motor automatisch stil wanneer het voertuig
stationair draait, bij een stoplicht bijvoorbeeld, en start de motor opnieuw wanneer de
bestuurder wil vertrekken, waardoor de brandstof die verbruikt wordt bij stationair draaien,
wordt uitgespaard.
Het systeem kan tot vijf procent brandstofverbruik en CO2-uitstoot besparen in gemengde
rijomstandigheden. In druk verkeer met veelvuldig stoppen en in de stad kan de besparing
zelfs oplopen tot 10 procent.
Het geavanceerde nieuwe Ford Auto-Start-Stop-systeem is zorgvuldig ontworpen met het
comfort van de klant voor ogen, en om een vlot, stil en naadloos start- en stopgedrag te
creëren, waarvoor de bestuurder niets anders hoeft te doen.
Wanneer de motor afslaat, bereidt de elektronische regeleenheid de motorsystemen
onmiddellijk zodat die bliksemsnel opnieuw kunnen aanslaan. Daarbij wordt gebruik
gemaakt van een geïntegreerd systeem met sensoren die detecteren wanneer de bestuurder
een handeling uitvoert die aangeeft dat hij wil wegrijden, zoals het loslaten van het
rempedaal, of het indrukken van het gas- of ontkoppelingspedaal.
Zodra de bestuurder zich klaarmaakt om weg te rijden, start de motor stil en bijna
ogenblikkelijk. Het systeem heeft amper 0,3 seconden nodig om de motor te starten. Het
proces verloopt bijna onmerkbaar en vindt plaats nog voor je de auton in versnelling hebt
gezet.
Om het hogere aantal motorstartacties aan te kunnen, is de startmotor geüpgraded met een
krachtige elektrische motor en een sterker, door een tandwiel aangedreven mechanisme met
een lager geluidsniveau.
Er is geavanceerde accutechnologie nodig om ervoor te zorgen dat de hoofdaccu van het
voertuig de frequente laad-ontlaadcycli, die gepaard gaan met de stop-startacties, aankan.
Smart Regenerative Charging
De nieuwe Focus ECOnetic maakt ook gebruik van geavanceerde technologieën om ervoor te
zorgen dat de accu opgeladen blijft op de efficiëntst mogelijke wijze.
Een Smart Regenerative Charging-systeem verhoogt de alternatorstroom wanneer het
voertuig remt of accelereert. Daardoor wordt de kinetische energie van het voertuig omgezet
in elektrische energie zonder dat er extra brandstof nodig is.
De ‘vrije’ elektrische stroom wordt gebruikt om de accu bij te laden, zodat deze later door de
elektrische systemen kan worden gebruikt. Dat kan zijn wanneer de motor wordt stilgelegd
tijdens een stopfase, maar ook wanneer de generator in minder efficiënte modus werkt.
De accu is uitgerust met een geavanceerd managementsysteem dat de status ervan
voortdurend controleert en communiceert met het Ford Auto-Start-Stop-systeem, zodat het
regenerative charging-systeem de accu op een optimale manier kan opladen. Het start-stopsysteem
weet hoeveel acculading er beschikbaar is, zodat het de motor kan laten draaien als
het oplaadniveau van de accu te laag is.
Low Tension FEAD
Dit heeft altijd al integraal onderdeel uitgemaakt van de Ford ECOnetic aanpak om potentiële
wrijvingsbronnen te detecteren en innovatieve oplossingen te zoeken om alles nog efficiënter
te laten werken. De Low Tension FEAD (Front End Accessory Drive)-technologie is het
recentste voorbeeld daarvan.
Dankzij een nieuw ontworpen alternatorbeugel en een nieuw riemschijfdesign kan de
spanning van de voorste hulpaandrijfriem worden verlaagd zonder problemen te veroorzaken
die normaal verband houden met een te slappe aandrijfriem, zoals slijtage van de riem zelf of
van de alternatorlagers, of ook een verhoogd geluidsniveau.
Het voordeel van deze wijzigingen is duidelijk: wanneer de riem minder strak gespannen
staat, is de wrijving in het hele systeem lager en minder wrijving zorgt voor een lager
brandstofverbruik.
Verbeterde Duratorq TDCi-motortechnologie
De Ford Duratorq 1,6-liter TDCi-motor werd voorzien van nieuwe injectoren, het
inlaatsysteem werd gereviseerd en het uitlaatsysteem uitgerust met een zuurstofsensor. Het
motormanagementsysteem werd geherkalibreerd en een standaard gecoate roetfilter (cDPF)
werd toegevoegd. Er zijn geen additieven nodig voor het filterproces.
Verder werden de transmissieverhoudingen van de handgeschakelde Ford Durashift met vijf
versnellingen gereviseerd. Dat resulteerde in een lager motortoerental en minder motorlawaai
dankzij een langere verhouding voor de derde, vierde en vijfde versnelling.
Nieuwe Ford Eco Mode
De nieuwe Focus ECOnetic houdt ook rekening met de menselijke factor.
Bestuurders van de nieuwe Ford Focus ECOnetic zullen niet enkel kunnen genieten van
nieuwe technologische hardware die voor een lager brandstofverbruik zorgt, maar ook van
intelligente, op de bestuurder gerichte software.
“Bij Ford hebben we heel wat ervaring met de ‘Ecologische rijtechnieken’ die worden
gebruikt om een optimaal verbruik in de praktijk te halen,” legt Dr. Seibert uit. “Het nieuwe
Ford Eco Mode-systeem is een nieuwe softwaretoepassing die wordt toegevoegd aan het
instrumentenpaneel om de bestuurder bruikbaar en realistisch advies in verband met Ecorijden
te geven.”
Dit systeem controleert belangrijke parameters die een rol spelen bij een optimaal
brandstofverbruik dat actief beïnvloed kan worden door het rijgedrag aan te passen. Tot deze
parameters behoren onder meer schakelen, anticiperen (zo gelijkmatig en soepel mogelijk
rijden) en rijden op de weg (rijden aan de efficiëntste snelheid op snelwegen en
plattelandswegen). Bovendien houdt het systeem ook rekening met het aantal korte ritten met
koude motor.
Als resultaat van dit controleproces genereert Ford Eco Mode een bestuurdersprofiel met een
scoretabel voor deze rijparameters en biedt informatie over hoe het brandstofverbruik stilaan
kan worden verminderd. Dit voortdurende proces kan worden vertaald in advies voor de
bestuurder die het beste uit de technologie van het voertuig kan helpen te halen.
“Ford Eco Mode helpt u echt een ecologische bestuurder te worden,” merkte Dr. Seibert op.
“We zijn onder de indruk van de positieve feedback over het systeem van klanten tijdens de
eerste testen. Klanten hebben ons verteld dat ze actief en met plezier een nieuwe en erg
eigentijdse discipline hebben leren kennen: brandstof besparen!”
De Ford ECOnetic ervaring
De nieuwe technologieën die zijn toegevoegd aan de tweede generatie Ford Focus ECOnetic,
zijn complementair aan de brandstofbesparende functies van het oorspronkelijke model.
Om de aerodynamica te verbeteren, is de Focus ECOnetic vooraan 10 mm en achteraan 8 mm
verlaagd, terwijl de buitenste delen van de onderste radiatorrooster zijn voorzien van
afsluitplaten aan de binnenkant die bijdragen tot de gunstige weerstandscoëfficiënt van 0,31.
De wagen benut het volle potentieel van de nieuwste generatie Michelin Energy Saver
195/65R15 banden om de rolweerstand te verlagen.
Een andere maatregel om de wrijving te verminderen is afkomstig uit de oorspronkelijke
Focus ECOnetic: het gebruik van transmissieolie met een lage viscositeit ontwikkeld door
Ford’s energiepartner BP. De voordelen van het gebruik van deze olie in de Focus ECOnetic
waren meteen duidelijk, dus introduceerde Ford ze vervolgens als de standaard
transmissieolie voor alle belangrijkste passagierswagens uit het C- en CD-segment van het
bedrijf die uitgerust zijn met handgeschakelde transmissie en ‘dual-mass’-vliegwiel.
Het lagere energieverbruik wordt gekoppeld aan de efficiëntie van de Focus elektrohydraulisch
stuurbekrachtiging (EHPAS) en bewijst nogmaals dat ogenschijnlijk kleine
veranderingen een groot verbruiksvoordeel kunnen opleveren. Door de prestaties van de
elektrische servopomp bij nullast te herkalibreren, werd het energieverbruik voldoende
teruggedrongen om een merkbaar lager brandstofverbruik te kunnen optekenen.
De nieuwe Focus ECOnetic voor 2010 met Auto-Start-Stop zal enkel op geselecteerde
Europese markten verkrijgbaar zijn als 5-deurs vanaf begin 2010.
Het veelzijdige alternatief: Nieuwe Focus ECOnetic met 104 g/km
Om ook aan prijsbewuste ECOnetic-klanten op verschillende markten een nog grotere
veelzijdigheid te bieden en ervoor te zorgen dat de lokale voorwaarden voor
belastingvoordeel vervuld zijn, lanceert Ford ook bijkomende 5-deurs en Clipper-versies van
de nieuwe Focus ECOnetic zonder het geïntegreerde Ford Auto-Start-Stop-systeem.
Deze versies, verkrijgbaar met Ford’s 1,6-liter Duratorq TDCi-motor met standaard gecoate
roetfilter (cDPF) met 90 pk (66 kW) of 109 pk (80 kW) en met keuze uit 5-deurs en Clipperkoetswerken,
bieden het volledige gamma van de nieuwste Focus ECOnetic-technologie, met
als enige uitzondering de start-stop functionaliteit.
Zelfs zonder Ford Auto-Start-Stop, bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot amper 104 g/km en
het beoogde gemiddelde brandstofverbruik slechts 4,0 l/100 km*.
“Vanaf het prille begin van de ECOnetic-aanpak van Ford is er een duidelijke intentie
geweest om onze klanten betaalbare Eco-technologie aan te bieden, en om de weg te bereiden
voor die technologieën om eventueel geïntegreerd te worden in de belangrijkste
voertuigprogramma’s,” besluit Dr. Seibert. “Met zijn nieuwe uitgebreide uitrusting, biedt de
nieuwe Focus ECOnetic precies wat nodig is: veelzijdigheid, de nieuwste technologie en –
ongeacht de versie – uitstekende CO2- en brandstofverbruikcijfers. Nu is de keuze aan de
klant, en die is hoe dan ook groen.”
*Opmerking: De vermelde brandstofverbruikcijfers zijn gebaseerd op de Europese richtlijn betreffende
brandstofverbruik EU 80/1268/EEC, en kunnen verschillen van de cijfers uit rijcycli in andere regio’s van de
wereld. Gegevens van toepassing op Focus met 5-deurs koetswerk
De nieuwe Ford Focus ECOnetic
Versie Focus ECOnetic met
Ford Auto-Start-Stop
(5-deurs model)
Focus ECOnetic
(5-deurs- of Clippermodel)
Focus ECOnetic
(5-deurs- of Clippermodel)
Max. vermogen
(pk/kW)
109 / 80 109 / 80 90 / 66
Max. Koppel (Nm) 240 240 215
CO2-uitstoot (g/km) 99 104 104
Brandstofverbruik*
(l/100 km)
Binnen de stad 4,5 5,0 5,0
Buiten de stad 3,4 3,4 3,4
Gecombineerd 3,8 4,0 4,0
Topsnelheid km/u 191 (119) 191 (119) 182 (113)

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...