Wereldpremiere in Belgie: Hyundai i30 EcoSport

Hyundai_i30_EcoSport
In België zal de wereldpremière van de Hyundai i30 EcoSport plaatsvinden. Eco en Sport, gaat dat wel samen?

Hyundai vindt alvast van wel, het heeft namelijk een motor ontworpen die zowel sportiviteit als ecologie centraal stelt. De motor waar het hier over gaat is de nieuwe 1.6 liter dieselmotor, die dankzij de BlueDrive technologie slechts 113 gram CO2 uitstoot en bijgevolg in aanmerking komt voor een overheidspremie.

De Hyundai i30 is misschien niet direct ’s werelds meest sportieve wagen, Hyundai heeft er alles aan gedaan om hem extra sportief te maken. Op de foto’s kunnen we duidelijk zien dat de wagen bijzonder sportieve velgen kreeg en dat de uitlaten – letterlijk – sportiviteit uitademen.

Aan de voorkant zien we een nieuwe grille en de nieuwe bumpers en andere details maken duidelijk dat het hier om de i30 EcoSport gaat. Verder zien we binnenin de stoelen met rood leder, die het EcoSport-label opgeprint kregen. Verder staat Hyundai om zijn rijke basisuitrusting gekend, ook hier zijn de iPod-connectiviteit en de radio met CD standaard. De airconditioning is standaard manueel, maar de koplampen werken dan weer automatisch.

De gloednieuwe 1.6 liter dieselmotor levert een bescheiden 90 pk, maar het koppel van 235 Nm doet de wagen bijzonder sportief aanvoelen. De zesbak moet de chauffeur toelaten minder te verbruiken bij hoge snelheden. Deze motor werd aan een Start/Stop-systeem gekoppeld, waardoor het gemiddeld verbruik op 4,3 liter per 100 km neerkomt. Standaard kost de wagen € 18.914, inclusief BTW. De wagen is in 3 kleuren verkrijgbaar: wit, grijs en zilver.

Hyundai i30 EcoSport

Hyundai i30 EcoSport

Hyundai i30 EcoSport

Hyundai i30 EcoSport

Hyundai i30 EcoSport

Wereldpremière: i30 EcoSport
· Hyundai is eerste constructeur die in het C-segment ecologie koppelt aan sportiviteit.
· Nieuwe 1.6 dieselmotor en nieuwe versnellingsbak.
· Blue Drive technologie goed voor slechts 113g CO2 uitstoot en dus overheidspremie.
Hyundai pakt uit met de i30 EcoSport. Een wereldpremière die op het eerste zicht misschien
weinig om het lijf heeft, maar het unieke concept mag zonder meer spraakmakend worden
genoemd. Het is namelijk de eerste keer dat een autoconstructeur een sportief aangeklede Csegment
wagen koppelt aan een ecologisch etiket. Mede dankzij de nieuwe dieselmotor en de
Blue Drive technologie, combineert de i30 EcoSport een sportieve inborst met een CO2 uitstoot
van slechts 113 g/km.
Waanzinnig lijnenspel
De i30 EcoSport gebruikt de al sportieve 5-deurs hatchback als basis. De in Europa ontworpen i30
wordt vervolgens aangekleed met een indrukwekkende bodykit. Zo wordt hij voorzien van
zijschorten, nieuwe bumpers en tal van opvallende detailelementen die resulteren in een waanzinnig
lijnenspel. En met de specifieke frontgrille, de dubbele ovalen uitlaat en de exclusieve 17 inch alu
velgen laat de i30 EcoSport z’n spierballen nog extra rollen. De verlagingskit tenslotte, doet ‘m
steviger op de weg staan, en dat laat zich ook voelen tijdens het rijden.
Sportief interieur
Overigens werd ook binnenin aan een ultrasportieve aankleding gedacht die exclusief is
voorbehouden aan de i30 EcoSport. Er zijn lederen zetels met rode stiknaden en gestanst luxueus
EcoSport-logo, maar ook de lederen versnellingspook met alu-look afwerking en de aluminium-look
geperforeerde pedalen zorgen voor sportieve accenten. Uiteraard heeft Hyundai ook aan enkele
leuke extra’s gedacht zoals de verwarmde zetels, de geïntegreerde radio/cd met aux-aansluiting
voor de i-Pod en stuurwielbediening. En verder heeft elke i30 EcoSport ook nog een manuele airco,
automatische koplampen, elektrische ramen rondom en een centrale deurvergrendeling met een in
de sleutel geïntegreerde afstansbediening.
9
Nieuwe motor
De i30 EcoSport doet ook qua prestaties zijn naam eer aan. Zijn gloednieuwe 1,6-liter dieselmotor
levert weliswaar een bescheiden 90 pk, maar dankzij het hoge koppel van 235 Nm slaagt hij erin
opvallend sportief uit de hoek te komen. Mede door de standaard zesversnellingsbak springt de
common rail diesel opmerkelijk zuinig met elke druppel brandstof om. Bovendien is de i30 EcoSport
standaard uitgerust met het Blue Drive ISG (van Iddle Stop Go). Deze intelligente technologie maakt
dat de EcoSport genoegen neemt met slechts 4,3 liter diesel per 100 km ! En dat komt dan weer
overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 113 gram per km, goed voor een ecooverheidspremie
van 3% op de aankoopprijs.
Prijs
Daarmee rekening houdend, hangt aan de i30 EcoSport een bijzonder zuinig prijskaartje van
18.914 € inclusief BTW. De i30 EcoSport is leverbaar in Crystal White, Stone Black en Continental
Silver.
Nieuwe U2 CRDi-motor
De U-motor, die voor het eerst in 2005 werd geïntroduceerd, vertegenwoordigt een hele reeks
motoren bestaande uit een 1,1-liter driecilinder en twee viercilinders met een capaciteit van 1,4- of
1,6-liter. De U-motoren delen hun architectuur en hebben heel wat gemeenschappelijke onderdelen
waardoor de productie makkelijker verloopt.
De nieuwe U2-motor van de i30 EcoSport is een vier-in-lijn met een capaciteit van 1.582 cc. Hij
maakt gebruik van ‘common rail’-injectie van de tweede generatie waardoor hij in zijn categorie
toonaangevende prestaties levert.
Door vooruitstrevende technieken te combineren met toonaangevende technologieën was het
ontwikkelingsteam van de U2 in staat om de vorm van zowel de verbrandingsruimte als de in- en
uitlaatkanalen te optimaliseren. Tot die technologieën behoren een turbolader met variabele
geometrie, een controlesysteem dat een variabele wervelbeweging van de inductielucht toelaat, een
gesloten roetfilter (standaard in Luxemburg) en een elektronisch gestuurd koelsysteem voor het EGR
(recirculatie van de uitlaatgassen). De i30 voldoet overigens aan de strenge Euro 5 normen.
10
Prestaties
In de i30 EcoSport laat de U2 een spurt vanuit stilstand tot 100 km/u toe in 11 seconden waardoor
een ideaal evenwicht tussen prestaties en zuinigheid wordt bereikt. De vermindering van het verbruik
en de CO2-uitstoot is ook voor een groot deel te danken aan het nieuwe ‘Battery Management
System’ (BMS). Het BMS mag als een micro hybride systeem worden beschouwd. De sturing van het
BMS is geïntegreerd in het motormanagement (ECU). Via een batterijsensor bepaalt het ECU in
welke mate de alternator mag worden belast. Daarbij wordt rekening gehouden met de mate
waarin de batterij is opgeladen en of het voertuig versnelt of vertraagt. Op die manier zorgt het
BMS ervoor dat het verbruik met 2% daalt.
Standaard start/stop
De i30 EcoSport is ook standaard voorzien van het Blue Drive ISG systeem. Om het verbruik nog
verder terug te dringen, schakelt het ISG of het intelligente stop/start-systeem automatisch de motor
uit als de auto stilstaat en op stationair toerental draait. Als de bestuurder het koppelingspedaal
aanraakt, wordt de motor in een fractie van een seconde opnieuw gestart. Dankzij dit systeem
bedraagt de verbruikswinst in een gemiddelde cyclus 7%, terwijl dat in de stad kan oplopen tot
15%.
NVH
In de autosector is NVH de universele afkorting voor ‘Noise, Vibration and Harshness’ waarmee
wordt verwezen naar het geluid, de trillingen en de resonanties die in een auto worden
geregistreerd. De U2 maakt aanspraak op de titel van stilste motor in zijn categorie. De
geluidsmeting laat tot 2 dBA minder optekenen dan bij de belangrijkste concurrenten. Tijdens de
ontwikkelingsperiode werden de voornaamste geluidsbronnen opgespoord en met gepaste ingrepen
ingedijkt. Omdat de motor van een distributieketting is voorzien, werden de ketting en de omgeving
van het kleppendeksel als voornaamste potentiële geluidsbronnen aangestipt.
11
Handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen
De U2-motor wordt gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde versnellingsbak met zes
overbrengingen. Het gebruik van een zesde versnelling onderdrukt het verbruik met ongeveer 1,5%.
Ook werden verschillende maatregelen genomen om het schakelgevoel en de schakelprecisie te
verbeteren.
Noot: Ook “gewone” i30 krijgt nieuwe U2 motor.
Naast de EcoSport krijgen alle versies binnen het dieselgamma van de i30 en i30 CrossWagon,
de nieuwe U2 CRDi-motor onder de kap. Die is beschikbaar in een 90 pk en 115 pk variant.

Deel dit bericht:

11 reacties op "Wereldpremière in Belgie: Hyundai i30 EcoSport"

  1. PJS 11-12-2009 om 11:30

    Mmm.. 105 pk en Sport verenigen is erg gedurfd van Hyundai, nog een geluk dat die i30 weinig gewicht in de kuip legt.

  2. Svenius 11-12-2009 om 20:30

    @PJS: doe daar nog maar 15pk af; 90pk staat in het artikel. De andere versie met 115pk bestaat niet in EcoSport, als ik het persbericht mag geloven

  3. PJS 11-12-2009 om 20:46

    Check

  4. olivier 13-01-2010 om 14:36

    Voor die prijs vindt je geen beter uitgeruste wagen,daarenboven is hij een heel stuk mooier dan de “gewone” I30,die er toch iets te braaf uitziet.

  5. KH 25-01-2010 om 10:21

    ik heb deze wagen gekocht en ik krijg em morgen … en de wagen word geleverd met 90pk maar is gechipttuned 🙂 toch wel netjes niet ? 😀

  6. gert 27-04-2010 om 20:14

    heb juist eene bestelt int zwart

  7. gert 27-04-2010 om 20:16

    hier staat wel dat je hem niet int zwart kunt bestellen maar toch kan het int zwart

  8. MRM 27-04-2010 om 20:24

    Misschien zijn er sinds de lancering enkele kleuren aan het kleurenpallet toegevoegd…

  9. gert 29-04-2010 om 11:24

    op een andere site staat dat hij enkel in wit zilver en zwart verkrijgbaar zijn

  10. BNNY 29-04-2010 om 11:55

    Noch in de persbrochure als op de perssite is er duidelijkheid omtrent de mogelijke kleurstellingen. Informeer dus best eens bij je lokale Hyundai dealer

  11. gert 02-05-2010 om 17:54

    hij is dus duidelijk alleen maar int wit zwart en zilver verkrijgbaar maandag of dinsdag heb ik de mijne eindelijk

Reageer

Reactie aan het plaatsen...