Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo heeft zonet de eerste foto’s van de opvolger van de Alfa 147 vrijgegeven: de Alfa Romeo Giulietta!

Ondanks de ongelukkige naamsverandering op het laatste moment heeft Alfa Romeo snel knopen doorgehakt en besloten dat de opvolger van de 147 niet Milano maar Giulietta moet gaan heten. De nieuwe Alfa Romeo Giulietta wordt voorgesteld op het autosalon van Genève en zal vanaf de lente bij de dealers staan. De Giulietta huldigt de legendarische Giulietta uit de jaren ’50 en moet de wagen worden waarmee Alfa Romeo zijn honderd jarig bestaan zal vieren. Alfa Romeo hoopt dat de Giulietta in zijn segment potten zal breken.

Het designcentrum van Alfa Romeo heeft met de nieuwe Giulietta een sportieve wagen ontworpen in een segment dat gekenmerkt wordt door eerder conventionele ontwerpen zoals de Volkswagen Golf en Opel Astra. De Alfa Romeo Giulietta oogt knap en beschikt standaard over LED-dagrijlichten en LED-achterlichten. in profiel vinden we een erg sportieve lijn terug en de weggewerkte achterste deurklinken zijn terug van weggeweest. Ook achteraan oogt de Giulietta sportief, met twee uitlaatpijpen en een stijl aflopende achterruit.

Het interieur is erg strak en licht ontworpen, we vinden er aluminium accenten en bedieningsknoppen die lijken weggeplukt te zijn van de 8C Competizione. Alfa Romeo heeft voor het interieur van de Giulietta materialen gebruikt van hoge kwaliteit die de Italiaanse stijl moeten belichamen. De Alfa Romeo Giulietta is ondanks zijn dynamische vorm erg ruim, de wagen is 4,35 meter lang, 1,46 meter hoog en 1,8 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,63 meter en er is 350 liter kofferruimte voorzien.

De Alfa Romeo Giulietta mag dan wel op het C-Evo platform van de Fiat Bravo staan, door dit platform verder door te ontwikkelen is Alfa erin geslaagd om de Giulietta dynamische rij-eigenschappen mee te geven die gecombineerd worden met stijl en comfort. De Giulietta beschikt over hoogwaardige veerpoten, een nieuw stuursysteem, een koetswerk dat onder andere gebruik maakt van lichtgewicht aluminium en rijhulptechnologieën zoals het elektronisch Q2 differentieel.

Net als de MiTo krijgt de Giulietta het DNA-systeem ter beschikking. Hiermee kunnen de rij-eigenschappen van de wagen aangepast worden in drie verschillende standen: Dynamic, Normal en All Weather. Het systeem past onder andere de gasrespons, de scherpte van de besturing en de mate waarin het stabiliteitsysteem ingrijpt aan.

Onder de motorkap van de Giulietta zullen we alleen milieuvriendelijke turbomotoren terugvinden die standaard gekoppeld worden aan een Start/Stop-systeem. Bij de lancering zullen er vier motoren beschikbaar zijn: twee benzines en twee dieselmotoren. Bij de benzinemotoren vinden we een 1.4 TB met 120 pk en een 1.4 MultiAir met 170 pk. Bij de dieselmotoren vinden we een 1.6 JTDm met 105 pk en een 2.0 JTDm met 170 pk. Niet veel later komt er ook een Quadrifoglio Verde variant die zal beschikken over een 1750 TBi met 235 pk.

Ook aan de veiligheid werd gedacht: de Alfa Romeo Giulietta werd ontworpen om de maximum score te behalen bij de Euro NCAP tests. Zo werd de ophanging en het stuur- en remsysteem perfect uitgebalanceerd om extreme manoeuvres aan te kunnen. De Giulietta bulkt verder van de veiligheidssystemen: de wagen krijgt standaard VDC (Vehicle Dynamic Control), DST (Dynamic Steering Control), Q2 elektronisch differentieel en het Alfa DNA-systeem.

UPDATE: Meer interieur en detailfoto’s vind je in dit artikel.

UPDATE 21/04: De Belgische Prijzen van de Alfa Romeo Giulietta zijn bekend!

UPDATE 31/07: Lees onze rijtest met de Alfa Romeo Giulietta QV!

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta