Rijtest: Opel GT
Wie een sportieve Opel wil moet niet enkel op zoek naar modellen met een OPC-badge, ook de Opel GT is een toonvoorbeeld van sportiviteit.

Het is eigenlijk een Amerikaanse auto” zegt de vriendelijke Opel-verantwoordelijke mij als hij de details van de Opel GT overloopt. Getuige daarvan de aparte sleutel voor de tankdop, de Corvette-achtige looks en het volle vermogen op de achterwielen. De Opel GT wordt niet voor niets in Amerika gebouwd en wordt binnen de GM groep ook als Pontiac, Saturn en Daewoo verkocht. Het recept is telkens gelijk: een 2-liter turbobenzine onder de motorkap, een sperdifferentieel en het volledige vermogen via een handmatige vijfbak op de achterwielen. Dat kan alleen maar voor rijplezier en verhoogde testosteronwaarden zorgen.

Rijtest: Opel GT

De 2-liter turbomotor zorgt voor een vermogen van 264 pk bij 5.300 toeren per minuut en het maximale koppel van 353 Nm komt tussen 2.500 en 5.000 toeren per minuut vrij. Met die viercilinder onderscheidt de GT zich van de stereotype Amerikaanse musclecars die het liefst zoveel mogelijk cilinders tellen. De grom die de viercilinder uitbraakt bij het starten is erg brutaal en bij het opschakelen hoor je de turbo heerlijk fluiten. De Opel GT is licht, 1.300 kilogram voor 264 paarden betekent een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden. Maar wie dacht dat je met de GT doodeenvoudig naar 100 km/u zou kunnen sprinten heeft het bij het verkeerde eind, de GT heeft de volle medewerking nodig van de bestuurder. Trap je namelijk het gas iets te naarstig in dan verschijnt er “Low Traction” op de boordcomputer.

Rijtest: Opel GT

De Opel GT heeft drie verschillende standen voor de tractie- en stabiliteitscontrole: volledig uit, competition mode en volledig aan. Wanneer alle veiligheidssystemen ingeschakeld zijn grijpt de GT erg snel in en is er niet veel ruimte voor grapjes, de competition mode zorgt dan weer wel voor speelmarge. De systemen uitschakelen is echter een gevaarlijke onderneming, dan wordt de GT in onervaren handen een ongeleid projectiel dat in staat is om plots in het decor te belanden. Daarnaast schakelt de manuele zesbak erg hard en hoor je bij wijze van spreken de tandwielen knarsen in elke versnelling. Niet voor mietjes dus, die GT.

Rijtest: Opel GT

De Opel GT heeft nog meer eigenschappen die hem als een wagen voor echte mannen kroont. Zo moet de dakconstructie volledig handmatig bediend worden, echt eenvoudig is dat niet en er is toch wel wat mankracht nodig om het geheel vlot op en neer te plooien. Maar de voldoening die je krijgt als je erin slaagt maakt je een stuk virieler dan bij een automatische dakconstructie. Verder is er in de GT geen ruimte voor handtassen, een extra paar hoge hakken of een beautycase. De Opel GT heeft een handschoenkastje en tussen de sportstoelen van de bestuurders zit nog een opbergvakje, maar daarin passen respectievelijk niet eens de verzekeringspapieren en een zonnebril. Je GSM stop je tussen je benen in een netje die in de stoelen werd verwerkt. De kofferruimte blijft daarnaast beperkt tot 157 liter met het dak dicht, onpraktisch is de GT dus zeker en vast, maar waar is hij dan wel goed in?

Rijtest: Opel GT

Om de Opel GT te begrijpen moet je ermee rijden, de GT heeft mede dankzij zijn nagenoeg ideale 50:50 gewichtsverdeling, sportieve wielophanging en zijn sperdifferentieel een nagenoeg perfecte wegligging. Het stuurwiel is lekker zwaar zoals we dat van sportwagens mogen verwachten en de besturing is uiterst direct. Doordat de GT erg precies ingestuurd kan worden biedt hij erg veel rijplezier. Schakel je de Competition mode in dan kan je de achterkant daarnaast gecontroleerd laten uitbreken. De GT is vanaf 4.000 toeren ook echt snel, je kan je maar beter schrap zetten want de acceleratie is brutaal en zonder mededogen. 5,7 seconden heeft de GT nodig om naar 100 km/u te sprinten, terwijl de topsnelheid 229 km/u bedraagt. Daarnaast gromt de viercilinder als een echte zespitter, met het dak open kan je genieten van het orkest dat uit de twee hoekig gevormde uitlaatpijpen komt. Bij sportief rijgedrag slurpt de GT wel snel 11 liter per 100 kilometer, normaal rijgedrag wordt beloond met een verbruik van 9,5 liter/100 km.

Rijtest: Opel GT

Naast de fabelachtige wegligging is ook de rij-ervaring bijna mythisch, vanuit de lage zitpositie kijk je op twee zijdelingse welvingen in de lange motorkap. Die welvingen zijn daarnaast uitermate handig om de breedte van de GT in te schatten. Echt comfortabel is de GT op een hobbelig wegdek niet, de sportieve ophanging en de harde sportstoelen helpen hier niet bij. Daarnaast is de stoffen dakconstructie allesbehalve winddicht, boven 120 km/u hoor je erg veel rijwind. Het lage zwaartepunt en de sportieve ophanging zorgen er dan weer wel voor dat rolbewegingen in bochten helemaal uit den boze zijn.

Rijtest: Opel GT

De Opel GT oogt ook echt als een dure sportwagen, in de motorkap en net achter de voorwielen zitten valse luchtinlaten, de wagen staat op 18″ vijfspaaks-velgen en de motorkap opent net als bij sportwagens van achter naar voor. Ook achteraan vinden we leuke details, de lichten zijn futuristisch en scherp ingesneden en we vinden twee golfjes in het koetswerk achter de passagiers. De GT is erg symmetrisch en heeft twee vierkante uitlaatpijpen en centraal is er plaats voor het mist- en achteruitrijlicht. Binnenin merken we dat de Opel GT van Amerikaanse makelij is, de materialen zijn ruw en voelen erg hard aan en de afwerking is niet zoals we dat van Europese autobouwers gewoon zijn maar dat maakt dan ook deel uit van de charme van deze wagen. De GT kan ook niet uitgerust worden met parkeersensoren of een GPS-systeem en is dus erg pur sang. Het gebruikte audiosysteem klinkt wel erg goed.

Rijtest: Opel GT

De Opel GT heeft dus alles in huis om een echte sportwagen te zijn, hij oogt goed, stuurt goed en is verschrikkelijk onpraktisch. De grootste verrassing zit hem echter in de prijs, voor 33.200 euro zet je een Opel GT voor je deur. En veel opties kan je bij die basisuitvoering niet meer verzinnen: je kan enkel nog een lederen interieur en metaallak als optie aanvinken. De Opel GT is dus voor 33.200 euro erg goed uitgerust: cruise control, airco, ESP en een multifunctioneel sporstuur behoren allemaal tot de standaarduitrusting. Zoeken naar andere motorisaties hoef je ook niet te doen, de GT is er enkel met 2-liter Turbo. Je zal al aardig je best moeten doen om voor minder geld zoveel rijplezier en pk’s op de kop te tikken, enkel de BIV van 4.957 euro kan de sfeer nog verpesten. Desondanks blijft de GT een stuk goedkoper dan de concurrentie. Enkel de Mazda MX-5 komt in de buurt maar die mist 100 pk om echt te kunnen wedijveren.

Rijtest: Opel GT

Wie de Opel GT wil bestellen rept zich maar best naar de dealer of moet op de tweedehandsmarkt zoeken, de Amerikaanse GM fabriek waar de GT geassembleerd wordt valt namelijk binnen de herstructureringsplannen waardoor de productie van de GT is stopgezet. Wie nog een GT wil kan wel nog bij de dealers aankloppen en een model uit voorraad bestellen, daarbij kan je ongetwijfeld nog een mooie korting bekomen.

Rijtest: Opel GT

Conclusie

De Opel GT kruipt in de kleren, het is een wagen die je bij het nekvel grijpt en niet meer loslaat. De turbokick is verslavend, de wegligging fabelachtig en het uitlaatgeluid meesterlijk voor een viercilinder. De wagen oogt knap en is erg betaalbaar. Alleen jammer dat de GT erg onpraktisch en niet altijd even comfortabel is, maar dat hoort bij de charme van deze wagen. Wil je namelijk evenveel rijplezier gekoppeld aan een betere afwerking en een praktischer interieur dan tel je al snel 10.000 euro meer neer. De Opel GT is in zijn prijsklasse onverslaanbaar, al was het maar dat hij geen concurrentie heeft.

Rijtest: Opel GT

Overzicht
+ Veel vermogen voor weinig geld
+ Goede wegligging, competition mode
+ Echte mannenauto
+ Fun, maar niet bij nat weer

– Ergonomie, comfort (geen bergruimte, geen kofferruimte, moeilijke dakconstructie)
– Verbruik
– Stroeve versnellingsbak

Rijtest: Opel GT

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Toon Jacques (voorlaatste foto)