Rijtest: Toyota iQ

Toyota iQ
Klein maar krachtig. Beter kunnen we de compacte stadswagen van Toyota niet omschrijven. We namen even de tijd om deze minuscule Toyota te testen en kwamen tot de conclusie dat klein gelijkstaat aan fijn.

De iQ staat speciaal gepositioneerd in het gamma van Toyota. Zo hebben ze bij Toyota al een Aygo als kleine stadswagen met evenveel deuren, toch denken ze met dit model een apart publiek aan te spreken. De iQ is dan ook merkelijk kleiner dan de Aygo. De naam verwijst naar Innovation, Individuality, Intelligence en Quality, maar de gelijkenis met een ander stadswagentje dat claimt intelligent (Smart) te zijn lijkt ons treffend. Beide wagens zijn dan ook elkaars directe concurrent in het segment van de kleine stadswagentjes die maar plaats bieden aan twee personen, maar toch vlot meekunnen met het verkeer.

Toyota iQ

Klein is hij zeker en vast, de Toyota iQ. Tussen zijn afgevlakte neus en platte achterkant zit er 3 meter, terwijl de breedte slechts 1,7 meet. De grote deuren helpen passagiers om vlot in en uit te kunnen stappen. Het uiterlijk heeft iets speciaals, dat men enkel aanvaardt op kleine stadswagentjes. Door zijn vlakke neus en enorm kleine motorkap lijkt het alsof de iQ ooit eens een aanvaring had met een reusachtige betonblok, maar niet is minder waar. Ondanks zijn kleine afmetingen is de iQ bijzonder hoekig en zelfs een tikkeltje agressief vormgegeven, waardoor hij nog stoer voor de dag komt. Ons testmodel had een paarsachtige metaalkleur die me persoonlijk niet echt kon bekoren, maar dankzij een uitgebreid kleurengamma kan iedereen zijn iQ verkrijgen in een kleur naar keuze.

Toyota iQ

Als we binnenin plaatsnemen merken we een oase van ruimte, althans voor de voorste rij stoelen. Alles is goed bereikbaar, de zetels zitten goed en ruim. De kilometerteller zit goed zichtbaar voor je, terwijl je een bescheiden middenconsole rechts van je terug kan vinden. De stoelen zijn aan de hoge kant gepositioneerd, maar dat biedt voldoende opportuniteiten. Het optionele navigatiesysteem met touchscreen werkte, zodra we het systeem doorhadden, zeer goed. Het systeem werkt met SD-kaartjes, zodat je de landkaarten zeer gemakkelijk kan uitbreiden indien je er extra nodig zou hebben. Van het audiosysteem waren we ook erg tevreden, de radio klonk steeds kristalhelder en de iQ kan erg snel overweg met allerhande geluidsformaten op een USB-stick. Wat direct opvalt, is dat deze kleine stadsmus geen handschoenenkastje heeft, maar wel een map die door middel van velcro aan de auto bevestigd is. Hiermee wordt er extra beenruimte gecreëerd voor de passagier, wat bijzonder goed gevonden is. Achteraan vinden we slechts 2 volwaardige plaatsen, maar aan ruimte is er geen tekort. Je voelt wel direct aan dat je op een wielkast zit, maar toch is een rit op de achterbank van deze iQ haalbaar. Aan de buitenkanten van de achterbank vinden we bekerhouders terug, wat wel leuk gevonden is. Met drie personen op de achterbank plaatsnemen is vrijwel onmogelijk.

Toyota iQ

Bagage meenemen met je iQ? Het is mogelijk, maar van een koffer kunnen we niet echt spreken. Wanneer je de kofferklep van de iQ opent, kan je enkele flessen frisdrank en wat kleine prullaria achter de achterbank plaatsen, maar daar blijft het dan ook bij. Je kan de achterbank neerklappen om zo meer kofferruimte te creëeren, maar op reis gaan met de iQ kan ik enkel maar afraden, tenzij je geen bagage meeneemt. We namen de proef op de som en kwamen tot de opmerkelijke conclusie dat er toch voldoende plaats is voor 4 volwassenen in deze Toyota voor korte en middellange ritten. Veel plaats schoot er op dat moment niet over en echt veel plaats hadden de passagiers niet, maar het is mogelijk om met 4 personen in deze iQ te vertoeven. Voor slechts 2 personen is de iQ best een ideale wagen, als je de handbagage binnen de perken houdt.

Toyota iQ

Ons testmodel was uitgerust met de enige dieselmotor – de 1.4 D4D –  die beschikbaar is. 90pk en 190Nm voor een wagen van slechts 875kg, dat klinkt mooi! Voor de liefhebbers van benzine is er nog een 1.0 liter grote motorisatie met 70pk en een 1.3 liter grote motorisatie met 98pk. Topsnelheid ligt rond de 170 km/u, maar tegen dergelijke snelheden hou je je stuur best stevig vast met beide handen. Desondanks de dieselmotor levert de iQ een gigantisch groot rijplezier zowel op drukke als op landelijke wegen. Ook op autosnelwegen kan de iQ zijn plan trekken, tot verbazing van vele andere chauffeurs. Doordat de wagen bijzonder klein is, kan je veel plezier beleven tijdens het accelereren en het remmen. De wagen beweegt dan immers helemaal mee. Trek je op, dan schiet de wagen relatief snel vooruit en voel je dat je achterover gedrukt wordt tegen je zetel. Probeer je snel te remmen dan vlieg je wat naar voor, maar net niet teveel, zodat het rijden aangenaam en vooral veilig blijft. Een echte bochtenkoning is de iQ niet. Al snel merk je dat de wagen te hoog en de wielbasis te kort is voor het betere bochtenwerk.

Toyota iQ

Het verbruik van een kleine wagen als deze is uiteraard aan de lage kant, ideaal dus voor in de stad. Toyota claimt dat 4.0l per 100 km haalbaar is, wij kwamen na een week intensief gebruik op 5 liter uit. De iQ geeft aan de hand van een schakelindicator perfect weer wanneer je zou moeten schakelen, eveneens is er een zesde verzet aanwezig voor lange stukken rechtdoor. Mocht je dus goed luisteren naar de boordcomputer is het zeker en vast aannemelijk dat een verbruik van 4 liter haalbaar is. Maar zoals bij alle wagens is het vooral de rijstijl van de chauffeur die het verbruik bepaald, en niet de wagen.

Toyota iQ

Onze iQ was rijkelijk uitgerust met het bovengenoemde navigatiesysteem, metaalkleur en verwarmde voorzetels in leer/stof en komt daarom redelijk prijzig uit op €18.790. Dat is redelijk wat geld en daarvoor kan je zeker iets kopen met meer deuren of plaats, maar je hebt al een iQ vanaf 12.100 euro. Ook zeer interessant is de federale premie van 15% op de aankoopprijs (maximum € 4500) dankzij de lage CO2 uitstoot van 104 gr/km.

Toyota iQ

Deze iQ is ons zeer goed bevallen. Vooral de combinatie weinig gewicht-genoeg kracht levert altijd vermogen op het moment dat je dat wilt, zodat we deze wagen zouden durven plaatsen onder de noemer “plezierig”. Veel ruimte kunnen we niet verwachten als we de wagen langs buiten aanschouwen, maar toch worden onze gedachten overtroffen als we binnenin plaatsnemen. Het enige, echt storende aan deze iQ waren de remmen, die gerust over wat meer remkracht mochten beschikken. Indien je meer dan 1 vriend(in) hebt, moet je de keuze maken tussen extra vrienden of de mogelijkheid om bagage te vervoeren, want jammer genoeg dwingt de iQ je tot die keuze. Voor een wagen als deze zo’n grote prijs vragen is redelijk absurd, maar als je jezelf wat bedwingt in het bijzijn van de optielijst, kan je zeker en vast een mooie deal maken.

Toyota iQ

Overzicht
+ enorm rijplezier
+ goed navigatiesysteem
+ relatief ruim (echt waar!)

– prijs
– onvoldoende remkracht
– onbestaande kofferruimte

Toyota iQ

Toyota iQ

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Toyota iQ"

  1. Kristof 22-11-2009 om 0:51

    Veel geld voor zo’n wagen. Dan koop je volgens mij beter een C3 oid. Die is in dezelfde prijsklasse (en de nieuwe versie ook zelfde afwerkingskwaliteit), maar wel met 4 deuren én een bruikbare koffer.
    Voor madammekes die niet kunnen parkeren is dit wel ideaal. Op het kleinste plekje kan je deze auto kwijt.
    Mooie review !

  2. Frans 30-05-2010 om 18:50

    Oké ik heb een IQ volle optie’s en rijd al zeer lang Toyota. Na veel ritten te hebben gereden (veel Duitse autobaan) kom ik tot de aangename ontdekking dat je gewoon 1:16 1:17 kunt rijden bij 140 km per uur, maar dat je ook als je 90 km per uur rijd en constant blijft rijden na een volle tank de volgende getallen kunt opmaken.
    Duitsland constant met bijna geen wind….. 1:27.8 ja echt waar ik denk dat als je een cruisecontrol er op laat zetten dit nog hoger kan worden, maar ik ben dan ook een vreselijk zuinigheid vriek .
    Ik zou nog even willen reageren ophet verhaal van Kristof hierboven.
    en Toyoto is nu eenmaal heeeel anders in elkaar gezet dan een Franse auto.
    En daarbij komt nog dat de IQ volle opties heeft voor deze prijs, lees maar even op de Toyotasite. Ik heb hiervoor grote auto’s gereden en voel wel degelijk het verschil, maar oncomfortabel is deze Toyota IQ niet.
    Mijn hond Bull terrier (Bas) heeft echt veel ruimte achter en klaagt niet.
     
    Gr. Frans
     
     

  3. StefDC 01-07-2011 om 11:52

    Heb ook een IQ diesel. Allemaal goed.
    Mijn verbruik is rond de 3.7 l/100 km.
    Maar om de 700 km verbruikt hij op de meter, links van het dashbord, 27 à 30 l/100 km.
    En als ie stationair is, hoor je duidelijk dat ie veel teveel toeren maakt.
    Als ik dan ga tanken zit het rond 5,8 l/100 km. 
    Als ik rem, rem ik zoveel als mogelijk op de motor. 
    Wie kan mij het antwoord geven voor dit probleem ?

  4. MRM 01-07-2011 om 20:38

    De roetfilter van de dieselmotor moet soms gereinigd worden. 
    Op het moment dat die reiniging plaatsvindt, verbruikt de motor flink meer.
    Misschien ligt het daar aan, maar 30 l/100 km is toch wel erg veel.
    Misschien eens naar de dealer gaan om uitleg te vragen?

Reageer

Reactie aan het plaatsen...