Rijtest: VW Golf GTD
Volkswagen heeft voor de Golf VI het GTD logo terug vanonder het stof gehaald, is de GTD een GTI op diesel? Wij zochten het uit.

De Golf GTI staat in de autowereld symbool voor betaalbaar rijplezier, de Golf VI GTI beschikt over 210 pk en sprint daardoor in minder dan 7 seconden naar 100 km/u. België is echter een dieselland, dus waarom de kenmerken van de GTI niet vermengen met een krachtige dieselmotor? Volkswagen dacht dat 27 jaar geleden al en kwam in 1982 met de Golf GTD, een Golf met een 70 pk sterke dieselmotor onder de motorkap. De Golf III was de laatste Golf waar het GTD logo op geplakt werd, maar met de Golf VI krijgt de GTD badge terug een bestemming.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Als we de Golf GTD bekijken dan herkennen we visueel bijzonder veel van de Golf GTI, de voorbumper en de grille zijn een stuk sportiever en ogen ruiger dan bij een standaard Golf, terwijl we achteraan een dubbele chromen uitlaat en verdonkerde achterlichten opmerken. De Golf GTD staat daarnaast op 17″ lichtmetalen velgen die hem nog sportiever maken. Enkel de rode grille-rand die de GTI kenmerkt werd achterwege gelaten, bij de GTD werd deze vervangen door chroom. Ook binnenin wil Volkswagen tonen dat de Golf GTD een sportieve inborst heeft, met een afgeplat stuurwiel dat we kennen van sportwagens en sportieve zwarte interieurdetails onderscheidt hij zich van een standaard Golf TDI.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Onder de motorkap van de Golf GTD vinden we een 2 liter commonrail turbodieselmotor met 170 pk en een maximaal koppel van 350 Nm dat tussen 1.750 en 2.500 toeren piekt. Daardoor sprint de GTD van nul naar honderd in 8,1 seconden en haalt hij een topsnelheid van 220 km/u. Het moge duidelijk zijn dat de Golf GTD de naam sportief waard is, volgens ons is deze 2 liter TDI zowat de beste viercilinder diesel op de markt. De motor is erg vinnig en trekt erg lineair door, daarbij is het zelfs mogelijk om letterlijk een stevige trap in de rug te krijgen. Iets wat we niet direct hadden verwacht van een dieselmotor. Jaag je de motor in de hogere toerenzone dan klinkt een sportief motorgeluid in het interieur, is dit een diesel? De ingenieurs bij Volkswagen hebben speciaal voor de GTD aan het motorgeluid gesleuteld, de commonrail techniek garandeert een stille motor bij constante snelheid maar bij sportief rijgedrag zorgt de GTD voor een sportief uitlaatgeluid, het klinkt bijna als een GTI.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Het weggedrag van de Golf GTD is ook erg eerlijk en sportief, de GTD is ten opzichte van een standaard Golf met 15 mm verlaagd en ook aan het onderstel werd gesleuteld. Optioneel kan de GTD uitgerust worden met een adaptieve ophanging, bij ons testmodel ontbrak deze optie echter. Op een bochtig parcours bleek de Golf GTD erg strak de bocht in te sturen, daarbij merkten we geen enkele rolbeweging op. Schakelen gaat via een erg vlotte manuele zesbak, optioneel kan je voor de erg snelle DSG automaat kiezen met schakelflippers achter het stuur. Remmen doet de GTD zoals de motor hem naar hoge snelheden brengt, erg krachtig en mooi verdeeld. Op de snelweg bleek de Golf GTD daarnaast ondanks zijn potente motorisatie een echte zuinigheidskampioen te zijn, met de GTD kom je makkelijk op een verbruik van 5,5 liter per 100 km uit.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Terwijl de GTD op een bochtig parcours erg gedisciplineerd door de bochten stuurt, is het geen regelrechte stuiterbak die een comfortabele rit onmogelijk maakt. Integendeel, de Golf GTD is ondanks de 17″ velgen erg comfortabel. De ophanging is op een normaal wegdek zo afgesteld dat drempels of putten in de weg je niet zullen opschrikken. Daartoe dragen de zeer goed zittende lederen sportstoelen uiteraard bij, deze stoelen geven erg veel steun in de bochten en zijn tegelijk erg comfortabel. Veilig is de GTD ook, het standaard ESP-systeem kan (jammer genoeg) niet uitgeschakeld worden en in laatste instantie kunnen de zeven airbags (inclusief knieairbag) redding bieden.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

De tijd dat sportieve modellen bij dagdagelijks gebruik oncomfortabel zijn lijkt dus voorbij, de GTD is namelijk standaard uitgerust met een dual-zone airco en had in ons geval een optioneel GPS-navigatiesysteem ter waarde van 2.862 euro aan boord. Het RNS 510 navigatiesysteem is dus erg prijzig, maar het werkt wel erg ergonomisch. De bediening gaat via het touchscreen en zijdelingse knoppen en de instructies van het navigatiesysteem worden glashelder weergegeven op het scherm. Daarnaast doet ook de boordcomputer dienst om de instructies schematisch te verbeelden. Dit navigatiesysteem is zowat het beste dat we ooit hebben gezien, en dat kan de dure aankoopprijs verantwoorden.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Alle comfort en veiligheid die we in de Golf GTD vinden doen ons echter twijfelen over de essentie van de GTD. Is de GTD een sportieve wagen of is het eerder een krachtige cruiser? Tijdens onze testritten in de Ardennen had de GTD het namelijk moeilijk om op een bochtig parcours bij te benen met een zeven jaar oude Alfa 147 met 115 pk. Op de rechte stukken geniet de GTD uiteraard van zowat de beste viercilinder diesel in productie en in de bochten blijft de GTD comfortabel doorsturen maar het bochtenwerk kon niet zo snel voltooid worden als met de 147. Waar wringt dan het schoentje? Volgens ons is de Golf GTD mede door alle comfort en veiligheid iets te zwaar om echt snel door de bocht te gaan. Gelukkig voor de GTD maskeert de 170 pk sterke diesel met commonrail techniek dit deficit. We blijven bij ons besluit dat de Golf GTD een erg comfortabele wagen is met sportieve aspiraties maar hem kronen tot bochtenkampioen lijkt ons een brug te ver.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

De Volkswagen Golf GTD is er vanaf 28.400 euro, daarvoor heb je de driedeurs GTD met onder andere ESP, Airbags, Dual-Zone airco en stoffen stoelen met grijze ruit-print. Voor ons testmodel tel je echter 35.588 euro neer, de vijfdeurs variant kost je namelijk 854 euro meer dan de driedeurs en de parkeersensoren (528 euro), lederen stoelen (1.954 euro) en het GPS-systeem (2.862 euro) maken je portefeuille ook een stuk lichter. De GTD kijkt door zijn 170 pk ook tegen een erg hoge Belasting op Inverkeerstelling (BIV) aan, 2.478 euro om precies te zijn. Dan blijkt de GTD toch niet echt goedkoop, de Golf GTI kost je ongeveer evenveel en een Golf TDI met 140 pk is als we rekening houden met de BIV bijna 4.000 euro goedkoper.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Conclusie

De Volkswagen Golf GTD is meer dan een goedkope marketingtruc, onder de motorkap zit een erg sportieve dieselmotor die de negatieve bijklanken van een diesel volledig aan de kant schuift. De motor is stil bij normaal gebruik maar zorgt voor een heerlijke grom bij sportief rijgedrag. Daarnaast blijft ook het verbruik moeiteloos onder 6 liter per 100 kilometer. De GTD schakelt vlot en zit erg comfortabel, zelfs op een bochtig parcours. De looks die de GTD erft van de GTI maken het plaatje volledig af, alleen jammer van de hoge BIV.

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Overzicht
+ 2.0 TDI 170 Pk is een erg krachtige en bruikbare motor
+ Laag verbruik ondanks hoge prestaties 5-6 liter/100km
+ Handmatige zesbak schakelt erg vlot, DSG verkrijgbaar
+ Goed weggedrag, sportieve inborst

– Prijs, hoge BIV
– ESP kan niet uitgeschakeld worden
– Geen bochtenkampioen

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Rijtest: Volkswagen Golf GTD

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir