Bugatti_Galibier
Ook al hebben we de Bugatti Galibier al meer dan eens gezien, hij werd pas onlangs officieel voorgesteld en Bugatti was zo vriendelijk ons een berichtje te sturen.

De voorstelling van de Bugatti Galibier Concept ging door in Los Angeles. De Galibier moet het honderdjarig bestaan van Bugatti vieren, samen met de Bugatti Veyron Centenaire, die we op het autosalon van Genève tegenkwamen. Deze vierdeurs is volgens Bugatti de krachtigste, elegantste en exclusiefste vierdeurs die er bestaat. Hoe krachtig de wagen precies is, wil Bugatti nog steeds niet kwijt, maar we kunnen wel vermelden dat de motor de gekende W16-motor is. Leuk om weten is dat de motorkap niet opent zoals een conventionele motorkap, maar dat de zijkanten omhoog komen.

De waarden waarmee Bugatti ooit werd opgericht, door Ettore Bugatti en zijn zoon Jean, zijn de volgende: Arte, Forme, Technique. Deze gelden nog steeds in de huidige bedrijfsfilosofie en naar diezelfde waarden werd ook de Bugatti Galibier gebouwd. De motoren die het merk gebruikt zijn ongezien krachtig, de materialen die binnenin, maar ook aan de buitenkant werden aangewend zijn van uitzonderlijke kwaliteit en het design is heerlijk.

De grootste uitdaging bij het bouwen van de Galibier was een vierdeurscoupé toch wat sportief te doen aanvoelen. Een beetje zoals Porsche de Panamera sportief wou maken, maar dan op iets grotere schaal. Bovendien moet de wagen wel sportief aanvoelen, maar het is ook belangrijk dat er binnenin enorm veel comfort is en dat de rit niet ongemakkelijk aanvoelt. De basis van de Galibier kan dan ook teruggevonden worden bij de Type 35, die op één van de onderstaande foto’s naast de Galibier staat afgebeeld.

De dynamische en gestroomlijnde vormen van de Type 35 boden een inspiratie aan de makers van de Galibier. Om dit alles in een modern jasje te gieten, werd de gekende grille van de Veyron op de neus van de Galibier gekleefd. De ronde koplampen die met LED-technologie werken en het moderne interieur moeten de Galibier een hedendaags karakter aanmeten. Twee maal vier uitlaten? Inderdaad! Geniet alvast van onderstaande foto’s!

Bugatti Galibier

Bugatti Galibier

Bugatti Galibier

Bugatti Galibier

Bugatti Galibier

Bugatti Galibier

Bugatti presents 16C Galibier Concept in Los Angeles
The most exclusive, elegant, and powerful four-door automobile in the world
Los Angeles, November 5, 2009 – What was revealed at the climax of Bugatti’s centenary
celebrations in September at its headquarters in Molsheim, was today presented to customers
and opinion-makers in Los Angeles: the Bugatti 16C Galibier concept – designed as the most
exclusive, elegant, and powerful four-door automobile in the world. At the prestigious Ace
Gallery in Beverly Hills, Bugatti’s Director of Sales, Marketing and After Sales, Alasdair Stewart,
emphasised that the Galibier is just one of several concept studies that the company is
considering for the future of the Bugatti marque.
Arte – Forme – Technique: those are the brand values by which Ettore Bugatti and his son Jean oriented
themselves in order to develop even more powerful engines and even more noble body designs for each new
model, which were unequalled in quality, handling, speed and elegance. In the process, they experimented
again and again with new materials; thus was Bugatti one of the first manufacturers to use aluminium parts
for bodies, engine blocks and wheels.
Arte – Forme – Technique are also the brand values by which the design and engineering team at Bugatti
Automobiles S.A.S. oriented themselves in the development of the Galibier. With this new four-door
concept car, Bugatti assumes once again a leading role in the use of new material combinations. For example,
the body is constructed of handmade carbon fibre parts coloured dark blue so that, when illuminated, the
woven structure strikingly shimmers through. Carbon fibre not only possesses exceptionally great
rigidity but is also especially light. The wings and doors are made out of polished aluminium.
The Galibier’s design masters the challenge of uniting sportiness with the comfort and elegance of a
modern four-door saloon. The basic architecture picks up on the torpedo-like character of the Type 35,
which was already revived in the Veyron, and reinterprets it. With the typical Bugatti radiator grille,
unusual, round LED headlights and the clamshell running the length of the vehicle, which became
synonymous with the brand identity under Jean Bugatti in the Type 57, this car transports the Bugatti
genes into the modern world.
Beneath the bonnet, which folds back from both sides, resides a 16-cylinder, 8-litre engine with two-stage
supercharging. What makes this engine so special is that it was developed as a flex-fuel engine and can
optionally be run on ethanol. Four-wheel drive, specially developed ceramic brakes and a new suspension
design enable the agile, always-sure handling of a saloon of this size.
2 Bugatti
The interior reflects the elemental design of the exterior. The dashboard has been reduced to the essential;
two centrally located main instruments keep even the rear passengers constantly informed of the current
speed and previous performance. Parmigiani, the Swiss maker of fine watches, created a removable
tourbillion clock for the Galibier, which may be worn on the wrist thanks to a cleverly designed leather
strap.
“Galibier” is not just the name of one of the most difficult alpine passes along the Tour de France but,
in its time, was a version of the four-door Type 57, unequalled in sportiness and elegance.