Citroen C3 Picasso
Citroën is met de Citroën C4 Picasso en de Citroën C3 Picasso helemaal aanwezig op de markt van de middengrote monovolumes. Wij namen een kijkje naar het model met de meest gedurfde styling: de Citroën C3 Picasso.

De Picasso-lijn heeft Citroën zeker en vast geen windeieren gelegd. Het eerste model van die reeks was de Citroën Xsara Picasso en had direct al behoorlijk wat succes. De productie ervan begon in het jaar 2000 en in 2006 besloot Citroën een vervolg aan het succesverhaal te breien: de Citroën C4 Picasso werd geboren. Er bleek nog wat ruimte om onder de Citroën C4 Picasso een iets kleiner model te positioneren en dat werd uiteindelijk de Citroën C3 Picasso.

Citroen C3 Picasso

De Citroën C3 Picasso valt direct op in het straatbeeld dankzij zijn bijzonder uitgesproken looks. Deze spacebox kreeg een strakke vorm mee, zeker aan de voorkant. De koplampen van de Citroën C3 zijn redelijk hoog gepositioneerd en geven de wagen bijzonder veel karakter. De zijkant kon ons wel bekoren, maar is net iets minder spannend dan de voorkant. Over de achterkant waren we minder tevreden, aangezien we de lichten onderaan nogal onhandig gepositioneerd vinden en die liever hadden zien aansluiten bij de lichtblok bovenaan.

Citroen C3 Picasso

De Citroën C3 Picasso is gemaakt voor ouders, die vlot met de kinderen van hot naar her willen rijden. De achterbank bleek bijzonder geschikt om enkele kinderen een plaats te geven. De bagage van de kinderen kan in de koffer en mocht het zijn dat de koffer toch nog iets te klein is, dan kan je de achterbank wat naar voor schuiven waardoor de kofferruimte toeneemt, maar de beenruimte uiteraard afneemt. Verder merkten we dat Citroën tijdens het ontwerpen van dit model steeds in het achterhoofd dacht aan ouders met kinderen. Zo beschikt de Citroën C3 Picasso over een extra spiegel binnenin, niet om achteruit te kijken, maar om de kinderen in het oog te houden. Op dezelfde locatie zit een indicator die weergeeft welke kinderen hun gordel dragen en welke niet.

De achterbank zou normaal de plek moeten zijn waar Citroën bijzonder veel aandacht in steekt, aangezien de C3 Picasso vooral bedoeld is om kinderen te vervoeren. Misschien redeneerden ze bij Citroën dat kleine kinderen niet echt letten op de afwerking van de achterbank, maar wij hebben er wel op gelet en onze conclusie was dat ze nogal goedkoop aanvoelde en niet direct een solide gevoel gaf dat je van een achterbank zou verwachten.

Citroen C3 Picasso

Genoeg over ouders met kinderen, over naar de rij-sensatie. Een 1.6 liter dieselmotor met 90 pk in een betrekkelijk grote wagen. Dat klinkt helemaal niet goed, maar niets is minder waar. De 1.6 liter dieselmotor beschikt steeds over voldoende koppel (215 Nm), vooral bij lage toeren, waardoor de Citroën C3 Picasso steeds over genoeg kracht beschikte en soms zelfs vinnig aanvoelde bij hernemingen of inhaalmanoevres.

Citroen C3 Picasso

Voor een uitstekende nul-naar-honderd-tijd hoef je uiteraard geen Citroën C3 Picasso aan te schaffen, de wagen doet daar namelijk 14,7 seconden over. De topsnelheid bedraagt 172 km/u, maar is in feite compleet irrelevant, want deze wagen koop je nu eenmaal niet voor de prestaties. Wel slaagt de Citroën C3 Picasso erin jou en je dierbaren vlot van plaats A naar plaats B te brengen en dat is, wanneer puntje bij paaltje komt, het belangrijkste. Nog belangrijker is dat de Citroën C3 Picasso erin slaagt je op een aangename en comfortabele manier van A naar B kan brengen. Citroën maakt nu volop reclame voor haar Visiospace-modellen, die over een enorme voorruit beschikken. Ook de voorruit van de C3 Picasso ontsnapt niet aan deze – ons inziens positieve – trend en wordt aan de zijkant bijgestaan door 2 relatief kleine ruitjes, die de wagen plots véél groter doen lijken en een panoramisch dak overbodig maken, hoewel je er nog steeds één kan kiezen als optie.

Citroen C3 Picasso

Het enige nadeel dat we aan het rijgevoel van de Citroën C3 Picasso ondervonden, was dat het stuur te ver de bestuurder toe stond, terwijl de pedalen iets te ver weg stonden. Ook na aanpassing van het stuur slaagden we er niet in voor iedereen een perfecte rijhouding te vinden. Ook al was de rijhouding niet altijd even perfect, toch ervoeren we een rit in de C3 Picasso als aangenaam en rustgevend.

Citroen C3 Picasso

Op bovenstaande foto merk je ongetwijfeld op dat het instrumentenpaneel centraal gepositioneerd staat. In het begin is dat eventjes wennen, maar na verloop van tijd blijkt deze positie bijzonder handig. De kilometerteller heeft aan de achterkant een opening waardoor zonlicht kan invallen en op die manier de teller verlicht. Op sombere grijze dagen, zorgt de C3 Picasso voor wat oranje achtergrondverlichting. Ook merk je dat er tussen het stuur en het instrumentenpaneel een zee van ruimte is. Om deze ruimte niet onbenut te laten, plaatste Citroën daar een ruw oppervlak, waardoor kleine alledaagsheden met het grootste gemak in het midden van het dashboard kunnen liggen, zonder te schuiven wanneer je een bocht ingaat.

Citroen C3 Picasso

We vermeldden al eerder de woorden ‘zee van ruimte’, maar hoe groot de wagen ook mag zijn, hij is daarom niet per se mooi. De Citroën C3 Picasso is dat wel. Binnenin zien we futuristisch vormgegeven ventilatoren en de stof die de binnenkant moet bekleden lijkt afkomstig van het jaar 3000. Geslaagd? Zeker en vast! Bovendien slaagde Citroën erin de bediening van de wagen ergonomisch te maken en door verschillende opbergvakken kan je ongetwijfeld alles wat in je zakken zit een plaats toekennen.

Citroen C3 Picasso

Belangrijk voor het gezin met jonge kinderen is natuurlijk de kostprijs van deze spacebox. Wel, de Citroën C3 Picasso staat op je oprit vanaf €15.450. Dan beschik je over de 95 pk sterke 1.4 liter benzinemotor die nul naar honderd iets sneller doet dan ons testmodel dat op diesel rijdt. Ons testmodel kost standaard €17.150, maar werd met het Seduction-pakket en het City-pack opgeleukt. Totaalprijs: €19.670. In dat Seduction-pakket zitten onder andere cruise-control en airconditioning, in het City-pack vind je automatische ruiten en parkeersensoren achteraan terug.

De 1.4 liter benzinemotor verbruikt gemiddeld 6.9 liter benzine per 100 km, ons testmodel verbruikt gemiddeld 4.8 liter per 100 km. Een kleine rekensom leert ons dat – in de veronderstelling dat de brandstofprijzen ongeveer gelijk blijven – je na ongeveer 50.000 km de meerprijs van de diesel-versie al terug hebt verdiend, waardoor dieselen een voordelige keuze lijkt. Het verbruik van de Citroën C3 Picasso bleek overigens aardig in de buurt te komen van het normverbruik dat Citroën opgeeft, dus als je je best doet milieuvriendelijk te rijden, kan je zeker 4,8 liter per 100 km bereiken.

Citroen C3 Picasso

Overzicht:

+ leuk design
+ kindvriendelijk model
+ zicht vooraan is enorm
+ dieselmotor is leuk in lage toeren

– niet bepaald goedkoop
– afwerking achterbank

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes