Rijtest: Toyota Verso

Rijtest: Toyota Verso
Veelzijdigheid, het is één van de kernwoorden die Toyota gebruikt voor de promotie van hun midi-MPV: de Toyota Verso. Wij gingen na of de Verso doet wat hij belooft: op een comfortabele manier één tot zeven personen vervoeren.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat niemand van de redactie al in het stadium gekomen is om bezorgd te zijn over de zeven zitplaatsen die deze Verso telt. Zonder kinderen lijkt deze Verso dan ook een beetje als Cola zonder prik, maar om ook de papa’s en mama’s onder ons tevreden te stellen gingen we de uitdaging aan en reden we attent en met een cd speler met kindergekrijs op de achterbank met de nieuwe Verso om te zien of deze klaar is voor zijn veelzijdige taak.

Rijtest: Toyota Verso

Toyota heeft zich met de Verso in een overwegend Europees gekleurd segment van de automarkt gestort. Onder de concurrenten vinden we namelijk onder andere de Opel Zafira en Renault Grand Scenic. Groot is de Verso in ieder geval, 4,44 meter lang, 1,79 meter breed en 1,62 meter hoog en ook binnenin heerst er een gevoel van ruimte, Toyota heeft de pompeuze buitenafmetingen omgezet in genereuze binnenafmetingen. De Verso kan gekocht worden met vijf of zeven zitplaatsen, wij beschikten over de zevenzitter met twee inklapbare stoelen in de koffer. Om elke passagier de juiste beenruimte te geven kan er duchtig gespeeld worden met de stoelopstelling: de middelste rij stoelen kunnen eenvoudig naar voor en achter geschoven worden om zo de achterste rij van meer of minder beenruimte te voorzien. Het dient gezegd dat de twee klapstoelen die uit de koffer getoverd kunnen worden enkel door (kleine) kinderen gebruikt kunnen worden. Als volwassene is het op geen enkele manier mogelijk om genoeg beenruimte te creëren zonder de beenruimte van de middelste stoelenrij te compromitteren.

Rijtest: Toyota Verso

De Toyota Verso kan dus vijf volwassenen en twee kinderen in de koffer vervoeren, wanneer de twee stoelen in de koffer opengeklapt zijn is er echter een ander probleem: de kofferruimte wordt drastisch beperkt. Zes kinderen naar een voetbalmatch voeren zit er dus niet in, want er is geen plaats voor de voetbaltassen. Dan toch maar kiezen voor vijf of zes zitplaatsen om zo een deel van de kofferruimte op te eisen, met vijf zitplaatsen is er 484 liter laadruimte, met twee zitplaatsen 1669 liter. Om de kinderen tijdens de rit niet te veel te vervelen kan de Verso optioneel uitgerust worden met een panoramisch zonnedak dat het gevoel van ruimte een stuk bevordert.

Rijtest: Toyota Verso

De stoelen van de Toyota Verso zitten erg goed voor de vijf voorste passagiers, de inklapbare kofferstoelen zijn echter een stuk harder en dus minder comfortabel. Voor de bestuurder heeft Toyota een bijzondere opstelling van het instrumentarium in petto, de wijzerplaten bevinden zich centraal in het dashboard maar worden wel naar de bestuurder gericht. Achter het stuur vind je dus niets anders dan plastiek, echt mooi oogt dat natuurlijk niet maar volgens Toyota verbetert deze opstelling de zichtbaarheid. Wij waren echter niet zo te vinden voor deze onconventionele opstelling, zo zat de boordcomputer erg ver van de bestuurder af en konden de waarden daardoor niet altijd even eenvoudig afgelezen worden. Ook jammer is het feit dat het huidig verbruik op een glijdende schaal werd weergegeven, hierop kan je niet exact aflezen hoeveel de wagen verbruikt.

Rijtest: Toyota Verso

Het stuur zelf lag goed in de hand maar de functieknoppen op het stuur stonden onhandig gepositioneerd en konden dus niet makkelijk ingedrukt worden. Wel goed bevonden is het geavanceerd multimediasysteem met GPS dat via een touchscreen bediend kan worden, het systeem omvat radio, CD en beschikt over een harde schijf waarop je je muziek kwijt kan. Verder is er een GPS-systeem dat erg goed werkt samen met de mogelijkheid om je GSM via Bluetooth te verbinden. Als laatste kon er via een AUX ingang voor gekozen worden om een iPod of MP3-speler op het systeem aan te sluiten. De geluidskwaliteit van het systeem was boven gemiddeld en voldoet ongetwijfeld om de krijsende kinderen te overstemmen.

Rijtest: Toyota Verso

Wie kinderen zegt, zegt ongetwijfeld ook veiligheid, je wil je kroost ongetwijfeld veilig van punt A naar B brengen. Toyota heeft in de Verso intensief aan die veiligheid gedacht en voorziet standaard zeven airbags, ESP en ABS. In plaats van parkeersensoren opteert Toyota voor een achteruitrijcamera die geïntegreerd zit in het multimediasysteem. Echte liefhebbers van het systeem zullen we nooit worden mede omdat bij dit systeem geen lijnen werden aangeduid waarheen de Verso zich zou bewegen.

Rijtest: Toyota Verso

Het starten van onze Toyota Verso ging met het optionele smart entry & start systeem dat keyless go omvat. Handig is dit systeem ongetwijfeld maar echt noodzakelijk noemen we het ook niet. We reden met de 2.0 D-4D dieselmotor met 126 pk en 310 Nm koppel, deze motorisatie volstaat om in 11,3 seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 185 km/u te bereiken. Voor alledaags gebruik bleek de 2 liter diesel te volstaan, we hadden het echter vooral moeilijk met het verbruik dat toch hoger kwam te liggen dan we zelf hadden verwacht. Ons testverbruik kwam op 7,5 liter/100 km terwijl het opgegeven gecombineerd verbruik op 5,6 liter per 100 kilometer ligt. Een echte zuinigheidskampioen zal hij mede door zijn formaat dus nooit worden maar wie de standaard aanwezige schakelindicator nauwgezet volgt komt ongetwijfeld dichter bij het streefverbruik uit.

Rijtest: Toyota Verso

Als we MPV zeggen denken we automatisch aan zoveel mogelijk opbergruimte, Toyota heeft hier in de Verso ook aan gedacht. Zo werd het handschoenenkastje in twee delen opgedeeld waarbij één van de twee delen dienst doet als koelvak voor dranken en het andere groot genoeg is voor allerlei spullen. In de deuren vonden we daarnaast telkens ruime opbergvakken en onder de armsteun kunnen moeiteloos twee literflessen plaatsnemen, handig voor een trip met de ganse familie. Verder beschikt de Verso over een brillenhouder en een bolle spiegel die je helpt om de kinderen op de achterbank te controleren zonder te moeten omkijken.

Rijtest: Toyota Verso

Gezien zijn hoge zwaartepunt en zijn pompeuze afmetingen hoefden we van de Verso niet te verwachten dat hij records zou breken qua weggedrag. Toch vonden we de rij-eigenschappen van de Verso goed uitgebalanceerd. Het verwonderde ons natuurlijk niet dat de MPV eerder zweverig in de bochten overkwam maar echt storen deed het nooit. De Verso reageert daarnaast erg direct op de commando’s die via het stuurwiel worden doorgegeven. Bij lage snelheden merkten we echter op dat het elektrisch bekrachtigd stuurwiel als het ware gevoelloos was, bij hogere snelheden was het geheel veel meer in evenwicht. Bij het rijden merkten we verder redelijk wat rijwind op, iets wat kenmerkend is voor een wagen die niet direct een toonvoorbeeld van aerodynamica is. Het geheel bleef desondanks comfortabel en binnen de grenzen van het aanvaardbare.

Rijtest: Toyota Verso

De Toyota Verso kent voor België drie belangrijke motorisaties: een 1.6 Valvematic benzine, de door ons geteste 2.0 D-4D met 126 pk en een 2.2 D-CAT diesel met 150 pk. De basisprijs voor de 1.6 benzine bedraagt 21.660 euro, de 2.0 D-4D is er vanaf 25.190 euro en de 2.2 D-CAT vanaf 28.930 euro. De hogere prijs voor de dieselmotoren ligt vooral aan het feit dat deze enkel vanaf een hoger uitrustingsniveau beschikbaar zijn. De 1.6 benzine is er al vanaf het Natura uitrustingsniveau. De volledige prijslijst vind je hier.

Rijtest: Toyota Verso

Conclusie

De Toyota Verso is zeker geen onverstandige keuze voor wie op zoek is naar een wagen die tot zeven personen kan vervoeren. Ondanks het feit dat de klapbare stoelen in de koffer enkel door erg kleine kinderen benut kunnen worden is er toch veel ruimte in de Verso. De Verso stuurt erg evenwichtig, de ophanging is hard noch zacht en de algemene wegligging is gemiddeld. De prijs van de Verso is aanvaardbaar en de optielijst is daarnaast zeker geen struikelblok. Hoef je echter maar vijf personen te vervoeren dan zouden wij toch kiezen voor een goedkopere en zuinigere break.

Rijtest: Toyota Verso

Overzicht
+ Veel opbergruimte, ruim gevoel
+ Makkelijk moduleerbare stoelen
+ Multimediasysteem

– Functieknoppen op stuur slecht gepositioneerd
– Testverbruik 7,5 liter
– Kleine koffer bij zevenzits

Rijtest: Toyota Verso

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

10 reacties op "Rijtest: Toyota Verso"

  1. XliljeezyX 03-11-2009 om 15:19

    Geweldige tekst vooral: ‘met kindergekrijs ‘

    Moet dit niet andersom zijn?:
    met vijf zitplaatsen is er 484 liter laadruimte, met twee zitplaatsen 1669 liter.
    -> 5 zitplaatsen 1699L laadruimte met 7 zit plekken 484L laadruimte?

    Maar ik denk dan weer, je wilt 5 zitplaatsen en de ruimte.. Neem dan net zo goed de Toyota Avensis.. Ze zien er BIJNA hetzelfde uit.

  2. PJS 03-11-2009 om 16:38

    Wat de laadruimte betreft: Als er vijf stoelen gebruikt worden (dus twee stoelen in de koffer dichtgeklapt) heb je 484 liter laadruimte, als je ook de middelste rij stoelen neerklapt (dus enkel de voorste twee stoelen gebruikt) heb je 1669 liter laadruimte. De tekst klopt dus!
    Hoeveel laadruimte er is als alle zeven plekken gebruikt worden werd niet gegeven maar het zal niet veel meer zijn dan 100 liter.

  3. XliljeezyX 04-11-2009 om 8:20

    @PJS, oh oké vekeerd gelezen zal ik dan maar zeggen 😛

  4. Bartje 08-12-2012 om 21:24

    Wij hebben onlangs een Verso2.0 Diesel aangeschaft.Nu ik lees dat het testmodel een verbruik van 7.5 zou hebben, kan ik mij inbeelden hoe er is omgegaan met die auto. Nu moet ik wel toegeven dat wij voor 90% rijden op de schakelindicator,en zelden met meer dan 2 personen in de auto zitten, maar ons verbruik zit op 5 l per 100 km. Ik maak mij sterk dat een ritje door Duitsland ( 120 a 130 + – 2.000 tpm) het nog minder dan 5 liter kan.

  5. Bartje 08-12-2012 om 21:24

    Wij hebben onlangs een Verso2.0 Diesel aangeschaft.Nu ik lees dat het testmodel een verbruik van 7.5 zou hebben, kan ik mij inbeelden hoe er is omgegaan met die auto. Nu moet ik wel toegeven dat wij voor 90% rijden op de schakelindicator,en zelden met meer dan 2 personen in de auto zitten, maar ons verbruik zit op 5 l per 100 km. Ik maak mij sterk dat een ritje door Duitsland ( 120 a 130 + – 2.000 tpm) het nog minder dan 5 liter kan.

    • hanskruis 09-12-2012 om 12:29

      ik heb de toyota pas aangeschaft, volgens fabriekgegevens tankinhoud van 55 liter(diesel), de mijne gaat slechts tot 45 liter
       
      Hans(hanskruis@sfr.fr)

      • Bartje 09-12-2012 om 13:55

        Ik heb ook de indruk dat het minder dan 55 liter is. als de tank vol is krijg ik een range van 630 km. Ik kan nergens informatie vinden van wat er nog in de tank zit als het noodlampje gaat branden. Zou er iemand zijn die de exacte hoeveelheid weet? Het zou wel handig zijn.
         

        • AVDP 09-12-2012 om 22:03

          volgens de technische fiches online zou het zelfs gaan om 60 liter tankinhoud. (http://www.autogids.be/technische-kenmerken/kenmerken-toyota-verso-20-d-4d-luna-61633.html#
          De exacte inhoud is denk ik niet te bepalen, tenzij je ‘m volledig leegrijdt. Misschien kan een mailtje naar Toyota helpen?

          • Bartje 09-12-2012 om 22:21

            Volgens het instructie boekje is voor de benzine motor een 60 liter tank voorzien. Ik kan me moeilijk inbeelden dat toyota voor 1 type auto 2 verschilende tanken gaat voorzien met een verschil van 5 liter.  Ik heb daar straks inderdaad een mailtje naar toyota verstuurd , hopelijk krijg ik een antwoord waar de mensen iets aan hebben.

  6. Bartje 15-12-2012 om 17:05

    Heeft er iemand ervaring met het niet starten van de Verso diesel? Het contact omdraaien en geen reactie. geen kontrole lampjes, niets . Na een keer of drie lukt het dan meestal wel.  Koud of warm maakt geen verschil, maar het gekke is dat het mankement zich niet altijd voordoet. Ik zou denken dat de kinderziekten er al lang moeten uit zijn.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...