Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D
Jaguar beweert dat de Jaguar XF de fouten die de S-Type kende heeft goedgemaakt. Wij gingen op onderzoek!

De Jaguar XF werd in 2007 gelanceerd op het autosalon van Frankfurt en voor Jaguar was het met de XF een kwestie van all or nothing. Het bedrijf stond op de rand van de afgrond en moest wel scoren met de XF. De wagen werd bijzonder goed onthaald, vooral dankzij zijn combinatie tussen Engelse, traditionele luxe en het moderne jasje waarin de XF gehuld zit. De instapmotor werd een 2.7 liter dieselmotor, die volgens sommigen tekort schoot. Daarom kwam Jaguar met de nieuwe XF-S, die een 3.0 liter dieselmotor onder de motorkap heeft liggen.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

De nieuwe dieselmotor levert 270 pk, waardoor de XF-S in minder dan 7 seconden naar 100 km/u spurt. Het zit er echter dik in dat je door het rustige karakter van de Jaguar XF helemaal geen zin zal hebben om het gaspedaal helemaal in te duwen. Je rijdt namelijk met een Jag en daar rijd je het liefst van al rustig mee. Mocht het zijn dat je toch eventjes wat extra kracht nodig hebt, dan zal die altijd aanwezig zijn en bovendien in grote mate. En zo hoort dat ook voor een Jaguar. Weten dat het sneller kan, zonder dat het hoeft. Wie een fervent bezoeker van de Autobahn is, weet wellicht graag dat de topsnelheid 250 km/u bedraagt.

De 3.0 liter dieselmotor zou volgens Jaguar een stuk zuiniger moeten zijn dan de vorige 2.7 liter motor, maar een echte zuinigheidskampioen kunnen we de XF niet noemen. Jaguar zelf geeft een gemiddeld verbruik van 6,9 liter per 100 km op, maar ondanks de vele autostrades die we bereden en het relatief rustige rijgedrag dat we hanteerden, kwamen we uit op 9,6 liter per 100 km. Wie weet keerde Jaguar per ongeluk twee cijfers om, maar dat zou ons verbazen. Uiteraard ligt de doorsnee Jaguar-rijder niet wakker van dat verbruik, hij kan immers een Jaguar XF bekostigen en die kost al genoeg. Verder is het ook zo dat de 3.0 liter dieselmotor perfect aansluit bij het rustige karakter van de Jaguar XF. Voor wie het allemaal nog wat krachtiger mag, biedt Jaguar een 5.0 liter V8-motor met supercharger aan. Die motor levert 510 pk en is zodanig krachtig dat de XF met deze motorisatie het achtervoegsel –R kreeg.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

De vanafprijs bedraagt €65.900 voor de Portfolio-editie. Voor de extra opties die op ons model zitten, zoals een panoramisch dak en een dodehoeksensor, betaal je €5.795. In die prijs inbegrepen zitten ook het achteruitrijsysteem met camera, verwarmbare én ventileerbare stoelen, stuurverwarming, een elektrisch dak én quasi instant voorruitontdooiing. Stuk voor stuk bleken deze opties bijzonder handig, vooral de voorruitontdooiing kwam ons goed van pas. Die voorruitontdooiing werkt met hetzelfde systeem als de achterruitontdooiing, maar dan net iets geraffineerder. De verwarmingsdraadjes die je goed kan zien in de achterruit, zijn vooraan zodanig miniscuul geworden, dat ze niet storen tijdens het rijden, maar bijzonder veel helpen bij het vertrekken tijdens winterweer.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

De wegligging van de Jaguar XF is bijzonder comfortabel, al hadden we soms het gevoel dat het wel iets zachter kon. Je rijdt tenslotte in een Jaguar en comfort primeert. Passagiers en chauffeur hebben geen enkele reden tot klagen in de Jaguar XF-S, integendeel. Op de achterbank is er voldoende ruimte en vooraan word je door zo goed als elke vorm van luxe in de watten gelegd. Het enige waar we effectief over kunnen klagen is de kwaliteit van het leder van de stoelen. Het lijkt erop dat voorgangers die ons testmodel ook testten, dit model bijzonder intensief getest hebben, want het leder zag er wat ‘afgeleefd’ uit. Normaal zou je verwachten dat het leder strak over de stoelen werd gespannen, maar niets was minder waar. Het feit dat het leder dan weer geperforeerd was, maakte veel goed, want de stoelverluchting is heerlijk!

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

De S-Type kende vooral te traditionele looks, de XF wist direct velen te bekoren met zijn moderne looks. De voorkant van het concept werd op algemeen gejuich onthaald, die van het uiteindelijke productiemodel iets minder. De achterkant daarentegen is bijzonder mooi gestroomlijnd en straalt de elegantie uit die je van een Jaguar kan verwachten. Door de hoge kofferlijn heeft de Jaguar XF iets hautain. Bovendien zorgt die redelijk hoge achterkant voor bijzonder veel kofferruimte. Vier inzittenden, wellicht zakenlui, kunnen er met alle gemak van de wereld hun reiskoffers en golfsets kwijt. Vooraan is er zelfs voldoende ruimte om drie drankjes te plaatsen, nogal veel als je weet dat er maximum 2 personen kunnen plaatsnemen.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

Niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant is prachtig. Ons testmodel kreeg de Portfolio-uitvoering en die uitvoering is meer dan genereus. Zodanig genereus dat we ons best moesten doen om een beetje plastiek terug te vinden. Het hele dashboard is met leder bekleed, de dakbekleding voelt bijzonder luxueus aan en de afwerking van het dashboard werd in hout uitgevoerd. Instappen gebeurt zonder de wagen te openen, Keyless Go zorgt ervoor dat de chauffeur zonder veel moeite achter het stuur kan plaatsnemen. Eventjes de voet op de rem en de Start-knop induwen, en voor je het weet rijst de versnellingspook uit de middenconsole. Na enkele seconden begeef je je met alle gemak van de wereld in het drukke verkeer, zonder ook maar de minste last te hebben van al die drukte.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

De Jaguar XF werd met verschillende nieuwigheden opgeleukt, waaronder de versnellingsbak. Deze is de grootste innovatie die de Jaguar XF kent en moest de inmiddels aftandse, J-vormige versnellingsbak vervangen. Een draaiknop laat je toe de gewenste versnellingsmodus te kiezen en mocht je zelf willen schakelen, dan kan dat met de schakelflippers achter het stuur. Om het “James-Bond-gehalte’ van dit model nog verder te verhogen, voorzag Jaguar ventilatoren die uit het dashboard draaien wanneer je de airconditioning aanzet en gaat er ’s avonds blauw fosforlicht branden, die de XF omtovert tot een heuse cockpit.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

De Jaguar XF werd rijkelijk met opties overgoten, maar de beste optie ons inziens was het verwarmd stuur. ’s Ochtends is het bijzonder aangenaam een warm stuur in je handen te nemen, in plaats van een ijzig stuurwiel. Jaguar integreerde het BLIS-systeem van Volvo op een andere, ons inziens betere, manier dan Volvo. Bij Volvo zat er bij de achteruitkijkspiegel een klein oranje lampje dat pinkte wanneer je een achterligger de pas zou afsnijden, bij de Jaguar XF werd dat in de spiegel zelf verwerkt. Het systeem detecteert bovendien fietsers, wat bijzonder handig is in het hedendaagse stadsverkeer.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

Het entertainmentsysteem kent alle opties die vandaag courant zijn, waaronder zelfs DAB-radio. De interface is een touch-screen, dat bijzonder vlot te bedienen valt. Het navigatie-systeem van Jaguar is niet altijd even gebruiksvriendelijk, maar eens je er mee weg bent, blijkt het wel degelijk. Om het handschoenenkastje te openen, voorzag Jaguar nog een extra gadget. Op het dashboard aan de kant van de passagier staan er twee cirkeltjes getekend en wanneer je daar zachtjes op duwt, klapt het handschoenenkastje open. Het systeem werkt niet altijd even goed, je moet namelijk bijzonder zacht op het knopje duwen. De Jaguar XF wil dus duidelijk zacht behandeld worden, op elk mogelijk gebied dat je je kan indenken.

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

Als conclusie besluiten we graag dat Jaguar er met de XF terug helemaal staat.  Gedaan met oudbolligheid, leve modern comfort! Bovendien slaagt de 3.0 dieselmotor erin altijd rijplezier te garanderen en heeft hij nooit onvoldoende kracht. Uiteraard kost de Jaguar XF behoorlijk wat geld, maar beauty has its price!

Rijtest: Jaguar XF-S 3.0D

Overzicht

+ modern én traditioneel comfort in harmonie
+ rustig als het kan, snel en vinnig als het moet
+ het is eens wat anders dan een BMW 530d
+ looks

– brandstofverbruik
– kwaliteit lederen stoelen

Rijtest Jaguar XF-S 3.0 D

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir