Kort getest: Lancia Delta 1.9 TwinTurbo & 1.8 Di

Lancia Delta 1.9 TwinTurbo 1.8 Di Turbojet
Lancia leeft terug dankzij de komst van de nieuwe Delta, het model verkoopt goed en krijgt nu ook twee nieuwe motoren om het luxesegment aan te boren.

De Lancia Delta doet het goed in België, hij werd dit jaar (tot 22/10) reeds 979 keer verkocht en sinds de introductie van het nieuwe model steeg het marktaandeel van Lancia met 10%. Daarnaast hoeft het overschrijden van de kaap van 1.000 verkochte Delta’s dit jaar zeker geen probleem te zijn. Lancia wil met de Delta in de toekomst graag ook een groter marktaandeel in het luxesegment realiseren, daarom introduceert het twee nieuwe motoren en de Executive-lijn.

Lancia Delta 1.9 TwinTurbo 1.8 Di Turbojet

Het gaat om de 1.9 TwinTurbo Multijet met 190 pk en de 1.8 Di Turbojet met 200 pk. Op uitnodiging van Lancia konden we beide motorisaties kort aan de tand voelen en konden we daarnaast ook de Executive uitvoering beoordelen. Deze Executive uitvoering moet samen met de nieuwe motoren het luxesegment dichterbij brengen. Bij de Executive uitvoering bestaat de achterbank uit twee apart kantelbare stoelen in Poltrona Frau leder en wordt het dashboard verfijnder afgewerkt in leder en passend stiksel. Een veelgehoorde kritiek op de Delta is de harde achterbank, bij de Executive uitvoering is dat euvel dankzij de erg comfortabele stoelen volledig verholpen. Daarnaast valt ook de enorme binnenruimte en dito beenruimte op, de Delta lijkt inderdaad klaar voor het luxesegment.

Lancia Delta 1.9 TwinTurbo 1.8 Di Turbojet

Ook bij de andere uitrustingsniveaus werd er gesleuteld aan de achterbank, deze werd verder verfijnd en voelt beter aan dan voorheen. De Executive uitvoering krijgt daarnaast exclusief een nieuwe koetswerkkleur: Bronzo Bronzino, deze moet het warme en sensuele karakter van de Delta benadrukken. Want als we eerlijk zijn is de Lancia Delta momenteel zowat de meest unieke verschijning op het Belgische wegennet. Over België gesproken, dieselland als we zijn leek de 1.9 TwinTurbo ons veelbelovend, daarom kozen we ervoor om eerst deze motorisatie aan de tand te voelen.

Lancia Delta Executive Interieur

De 1.9 TwinTurbo beschikt zoals de naam doet vermoeden over twee turbocompressoren, hierdoor is er reeds bij 1.250 toeren 300 Nm koppel beschikbaar en komt het maximale koppel van 400 Nm reeds bij 2.000 toeren vrij. Het maximale vermogen bedraagt 190 pk, oftewel 100 pk per liter. In tegenstelling tot wat de cijfers doen vermoeden kwam de 1.9 TwinTurbo niet echt snel over in de Delta, de prestatiecijfers liegen er echter niet om: in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 222 km/u. De explosiviteit die je verwacht bleek dan ook pas vindbaar in de hoge toerenzone. We moeten ons daarbij wel de vraag stellen of explosiviteit hetgeen is wat we verwachten in een Delta, schakelen we namelijk gezwind op bij 2.000 toeren en passen we de principes van het zuinige koppelrijden toe dan komt de Delta nog steeds goed van zijn plek, zij het een stuk serener. De 1.9 TwinTurbo kopen louter voor zijn sportieve prestaties lijkt ons dus geen goed idee, het is echter wel een motor die het potentieel heeft om de Delta ten allen tijde gedienstig bij te staan.

Lancia Delta 1.9 TwinTurbo 1.8 Di Turbojet

De 1.8 Di Turbojet kenden we al van bij Alfa, daar wordt de motor namelijk verkocht als 1750 TB. Toen we in de Delta stapten hadden we echter vragen bij deze motor, zou hij net als bij de 159 bijna schrikwekkend explosief zijn of wordt hij in de Delta wat beschaafder gehouden? De 1.8 Di Turbojet wordt in de Delta gelukkig gekoppeld aan een SporTronic automaat die de temperamentvolle motor in bedwang kan houden. Terwijl we met de 1750 TB bijna letterlijk de straatstenen konden uitrijden werd de 1.8 Di in de Delta zowat de meest comfortabele en tegelijk explosieve motor die we ons maar konden wensen. De ideale mix tussen comfort en sportiviteit durven we bijna te stellen. De cijfers van de 1.8 Di liegen er dan ook niet om: 200 pk en 320 Nm koppel zorgen voor een 0 naar 100 sprint van 7,4 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. De SporTronic automaat is daarnaast erg accuraat, niet echt snel maar toch gezwind genoeg voor de Delta.

Lancia Delta 1.9 TwinTurbo 1.8 Di Turbojet

Het probleem met de Lancia Delta zit hem dus vooral in het feit dat deze karaktervolle wagen specifieke motoren vraagt, niet elke motor voldoet aan de specifieke eisen van de Delta. Zo waren we erg te spreken over de 1.6 Multijet (120 pk) die alles doet wat je vraagt maar ook niet de verwachting schept dat je aan het stoplicht als eerste weg zal zijn, daarin heeft de 1.9 TwinTurbo ons misschien wat teleurgesteld. Hij heeft de ambitie om krachtig te zijn maar schiet zijn doel wat voorbij. De 1.8 Di is dan weer wel een correcte match voor de Delta, de motor wordt dankzij de automaat beschaafder gehouden dan bij Alfa en is de potentie zelve, klaar om erin te vliegen maar vooral rustig op elk moment.

Lancia Delta 1.9 TwinTurbo 1.8 Di Turbojet

Rest ons enkel nog de prijslijst van de nieuwe motorisaties en de Executive uitvoering te overlopen. De 1.8 Di en 1.9 TwinTurbo kosten in België precies evenveel: 27.490 euro voor de Oro uitvoering en 32.490 euro voor de Executive uitvoering. Voor het luxesegment lijkt ons vooral de 1.8 Di een erg goede keuze. De 1.9 TwinTurbo schieten we echter zeker niet af, zolang je maar niet verwacht dat hij de Delta naar de sterren zal kunnen katapulteren.

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Kort getest: Lancia Delta 1.9 TwinTurbo & 1.8 Di"

  1. BNNY 29-10-2009 om 14:20

    De Lancia blijft echt een prachtig verschijning!

  2. maxim 29-10-2009 om 16:44

    de delta zijn interieur is gewoon fantastisch !!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...