Renault_Clio_GT_Header
Een veld met kiezelsteentjes is op zich niets speciaals. Tot je er met een Renault Clio GT op gaat rijden. Playtime!

Drie generaties geleden verving de Renault Clio de Renault 5. Het kleine wagentje werd een succes en er werden nog twee generaties aan toegevoegd. Wij reden met de GT-uitvoering van de derde en tot op vandaag laatste generatie. De Clio GT is verkrijgbaar als driedeurs en als vijfdeurs, met een prijsverschil van €500. Uiteraard waren we tevreden met drie deuren, want op zo’n kleine krachtpatser horen volgens ons slechts drie deuren.

Renault Clio GT

De Clio GT beschikt over een atmosferisch 1.6 liter groot benzineblok dat 128 pk levert. Dit blok is een hoogtoerig blok, het vermogen van 128 pk is pas beschikbaar bij 6.000 toeren per minuut. Het koppel komt neer op 155 Nm, wat niet bijster veel is. Op die manier voelt de wagen bij lage toeren niet al te snel aan, maar wanneer je de naald van de toerenteller boven 4.000 toeren drijft, ontpopt de Clio GT zich tot een ware sprintbom.

Renault Clio GT

Nadeel aan de hoogtoerigheid van de Clio GT is het verbruik. Renault spreekt van 6,9 liter per 100 km, wij kwamen uit bij 9 liter per 100 km. Ook wanneer we op de autostrade zuinig probeerden te rijden, kwam ons verbruik iets hoger te liggen dan de 6,9 liter waar Renault bij zweert. De wagen beschikt over een zesde versnelling, maar deze dient niet om milieuvriendelijk te rijden. Wanneer je 120 km/u op de autosnelweg rijdt, neigt de naald van de toerenteller richting 4000 toeren, hoog voor een zesde versnelling oordeelden we.

Renault Clio GT

Ondanks de grote dorst van deze kleine jongen, is de wagen bijzonder leuk om mee te rijden. Nul naar 100 gaat in 9,3 seconden, maar voelt veel sneller aan. Ook van bochten is de Clio GT niet vies. De wagen is redelijk hard geveerd en slaagt er dus in zich op een gebalanceerde manier door de scherpere bochten te wringen. Bij het indraaien krijg je een redelijk zeker gevoel van de Clio GT terug, waardoor je net dat beetje meer gas durft te geven. En de Clio GT draait dan nog steeds probleemloos de bocht in.

Renault Clio GT

Aan de buitenkant zie je dat deze Clio niet zomaar een Clio is, maar een Clio GT. Achteraan vinden we een dubbele uitlaat terug, aan de zijkant zien we 16″ velgen en wanneer iemand langs voor kijkt, vallen de zilveren zijspiegels direct op. Op het dak staat een kleine spoiler, die daar wellicht om esthetische redenen geplaatst werd. Rondom de wagen zien we een iets agressievere bumper die de sportiviteit van dit model nogmaals in de verf zet.

Binnenin word je verwelkomd door twee kuipstoeltjes, die het logo ‘GT’ kregen opgestikt. Deze stoelen zitten bijzonder comfortabel en bieden genoeg steun in de bochten. Verdere sportieve aspiraties worden in de verf gezet door de sportpedalen, die voor meer grip zorgen dan standaard pedalen.

Renault Clio GT

De beginprijs van de Clio GT bedraagt €17.350 en dat lijkt op het eerste zicht wel duur, maar je krijgt er veel voor terug. Zo zijn de licht- en regensensoren standaard en hoef je ook niets bij te betalen voor cruise control. Mistlampen vooraan, 16″ aluminium velgen en een lederen stuurwiel zijn ook in die prijs inbegrepen, net als nog andere extra’s. Ons testmodel werd uitgerust met keyless go en automatische airconditioning, wat een meerprijs van €500 kost. De geïntegreerde TomTom kost je €490 en voor ESP en ASR (antislipsysteem) tel je €300 neer.

Renault Clio GT

Renault en TomTom werken samen en dat zal geweten zijn. Het navigatiesysteem werd geïntegreerd op het dashboard en is bijzonder overzichtelijk, zoals we dat van TomTom gewoon zijn. Eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Wat jammer is aan dit systeem is dat het enkel te bedienen is met een Bluetooth afstandsbediening is, die niet altijd even goed werkt. Vaak kregen we de melding dat er geen verbinding kon gelegd worden met de afstandsbediening en dat is behoorlijk storend wanneer je snel een bestemming wil instellen.

Renault Clio GT

Voor de rest is het interieur behoorlijk keurig en is de ruimte die de achterbank biedt acceptabel. De kofferruimte is aan de kleine kant, maar in dat segment is een kleine kofferruimte normaal. De afwerking is al bij al behoorlijk, al kwamen er bij ons testmodel wat naden los aan de versnellingspook.

Renault Clio GT

Ons oordeel over de Renault Clio GT is dus in het algemeen behoorlijk positief, al vonden we de wagen redelijk saai bij lage toeren. Het echte rijplezier komt er pas als je de naald van de toerenteller richting 4000 toeren duwt, wat zeker en vast de moeite is!

Overzicht:

+ Looks
+ Prijs
+ Veel rijplezier als je hard op het rechterpedaal duwt

– Té hoogtoerig  blok
– Grote dorst voor een kleine jongen

Renault Clio GT

Renault Clio GT

Renault Clio GT

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes