Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 pk
De Audi A3 Sportback hoeft geen introductie, wel nieuw is de 1.6 TDI die de 1.9 TDI uit het motorgamma heeft gebannen.

Lees hier onze rijtest met de nieuwe Audi A3.

De Audi A3 Sportback is geen onbekende op de weg, de vijfdeurs A3 kreeg samen met de driedeurs vorig jaar een facelift en heeft nu nog twee jaar de tijd om in de compacte middenklasse de strijd aan te gaan met de BMW 1-Reeks. De A3 Sportback is populair bij de leaserijders, dat heeft uiteraard veel te maken met de haalbare prijs, het assortiment dieselmotoren en het positieve imago waarmee Audi de laatste jaren gezegend is. Lange tijd was bij de dieselmotoren de 1.9 TDI met 105 pk de instapmotor, maar in het kader van downsizing in autoland en aangezien de 1.9 TDI de EURO 5-normen door zijn verouderde techniek niet meer kan halen, werd deze geschrapt en vervangen door een nieuwe 1.6 TDI met hetzelfde vermogen.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De 1.6 TDI is beschikbaar in drie vermogensniveaus (75, 90 en 105 pk) en moet binnen de VAG-groep de instap-dieselmotor worden. De 1.6 TDI is voor ons geen nobele onbekende, we reden de motorisatie eerder al eens met 75 pk in de Volkswagen Polo. In de Audi A3 Sportback wordt de 1.6 TDI gekoppeld aan een automatisch Start/Stop-systeem die de motor automatisch stillegt en weer start wanneer de bestuurder voor het rode licht staat. Daarnaast zorgt een alternator voor energierecuperatie tijdens het vertragen. Dankzij deze brandstofbesparende ingrepen krijgen alle A3 modellen met deze motorisatie een ecopremie van 3 procent omdat de CO2-uitstoot onder de grens van 115 g/km blijft.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De 1.6 TDI is afgeleid van de 2.0 TDI en is dus een common rail dieselmotor met directe injectie, het totale vermogen van 105 pk komt vrij bij 4.400 toeren per minuut en het maximale koppel van 250 Nm vinden we tussen 1.500 en 2.500 toeren per minuut terug. In het dagdagelijkse verkeer zijn deze waarden meer dan voldoende om de A3 Sportback goede huisvader gewijs van 0 naar 100 km/u te laten accelereren in 11,7 seconden. We hadden wel het gevoel dat de A3 Sportback met 1.6 TDI pas echt tot leven kwam na 2.500 toeren, iets wat ons niet volledig hoeft te verbazen want het totale vermogen komt 400 toeren later vrij dan bij de 1.9 TDI. Toch heeft de kleinere cilinderinhoud ons nooit het gevoel gegeven dat we veel tekort kwamen, het rustige karakter van de motor heeft ons daarbij erg verrast.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De A3 Sportback is met 1.6 TDI uiteraard geen sportieve wagen meer, daarvoor ligt het vermogen te laag. Het is echter in geen geval een saaie auto, mede door de stugge ophanging en de goede baanligging geeft de A3 Sportback het gevoel dat hij erg sterk op zijn poten staat. De 1.6 TDI doet echter volledig wat van hem verwacht wordt: economisch verantwoorde verbruikscijfers voorleggen. Het eerder aangekaarte Start/Stop-systeem zou volgens Audi voor een besparing van 1,5 liter per 100 kilometer moeten zorgen in de stad en voor 0,2 liter besparing in de gecombineerde cyclus. Daarnaast zorgt de alternator voor een verbruiksdaling van 3 procent. De A3 Sportback 1.6 TDI wordt als laatste standaard met een handmatige vijfbak uitgerust die duidelijk ingesteld is op zuinigheid in plaats van sportiviteit. Ons testverbruik kwam met de A3 Sportback op 5,8 liter/100 kilometer uit, 1,6 liter meer dan de opgegeven 4,2 liter/100 km. Volg je echter nauwgezet de schakelindicator die verwerkt zit in de boordcomputer dan is het erg eenvoudig om een verbruik van 4,5 liter/100 km te bereiken. Daarmee is de A3 Sportback een zuinige jongen, zeker als je nagaat dat de wagen moeiteloos vijf personen kan vervoeren en een kofferruimte van 370 liter herbergt.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Binnenin is Audi erin geslaagd om in de A3 Sportback een gevoel van ruimte te creëren, daarnaast zitten alle knopjes waar je het verwacht en duurt het als bestuurder niet lang om je er thuis te voelen. Enkel de bediening van de optionele airco leek ons wat onhandig, deze werkt met een kliksysteem (links/rechts) en maakt het aanpassen van de gewenste temperatuur omslachtiger dan bij een systeem met knoppen. Bij het rijden valt op dat de A3 Sportback erg goed geïsoleerd is en dat rijgeluiden tot een erg laag niveau worden teruggedrongen. Enkel wanneer de motor koud staat hadden we het gevoel dat deze iets schokkerig en dus ook luidruchtiger over kwam. De standaardstoelen zitten als laatste ook erg goed en maskeren makkelijk de stugge vering waarmee deze Duitser gezegend is, de stoelen ondersteunen daarnaast erg goed het lichaam. De kofferruimte bedraagt 370 liter, dat is 20 liter meer dan de driedeurs A3, klap je echter de achterbank (in twee delen) neer dan beschik je over 1.100 liter laadruimte.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De door ons geteste A3 Sportback beschikte over het Chorus geluidsysteem, mede dankzij de verbeterde rijakoestiek kon deze muziekinstallatie ons erg smaken. Enkel jammer dat Audi het Chorus-systeem enkel aansluit op de voorste boxen, wil je achteraan ook geluid dan moet je voor de Concert installatie gaan, daarvoor tel je 333 euro neer. Het leek ons echter niet strikt noodzakelijk om voor dit duurdere systeem te kiezen, leaserijders die vooral alleen in de auto zitten zullen met de standaard geluidsinstallatie zeker genoegen nemen.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Het stuur van de A3 ligt erg goed in de hand en geeft dankzij de elektrische bekrachtiging op elk moment een natuurlijke weerstand. Het stuur geeft de bestuurder dan ook een vertrouwelijk gevoel en in combinatie met de erg correcte wegligging geeft hij de instructies van de bestuurder getrouw door aan de voorwielen. We vonden het echter jammer dat er standaard geen bedieningsknoppen op het stuurwiel aangebracht werden, we vinden dit een obligate uitrusting waarvoor je 242 euro moet neertellen. De A3 is standaard uitgerust met ESP en kan optioneel verlaagd worden of van een adaptieve schokdemping (Magnetic Ride – 1.518 euro) worden voorzien. De versnellingspook die gekoppeld wordt aan een versnellingsapparaat met vijf versnellingen ligt daarnaast erg goed in de hand en schakelt erg vlot. De afwerking van de pook werd in leder uitgevoerd en geeft de A3 Sportback het hoogwaardige gevoel dat hij verdient.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De basisprijs van de A3 Sportback bedraagt 20.660 euro voor de 1.6 benzine met 102 pk, de door ons geteste A3 Sportback met 1.6 TDI is beschikbaar vanaf 22.950 euro maar daarbij grasduin je best nog wat door de optielijst. Zo is de A3 Sportback standaard niet uitgerust met lichtmetalen velgen (490 euro) en betalen we voor de Airco 1.658 euro. Audi voorziet wel optiepakketten waarbij verschillende noodzakelijke opties gecombineerd worden. Zo vonden we op ons testmodel het Pack Clima-X dat voor 1.750 euro metaalkleur, airco, snelheidsregelaar, boordcomputer, bijkomende tapijten en 16″ aluminium velgen combineert, al bij al een aanvaardbare prijs. Verder betaal je voor automatische ruitenwissers en koplampen 284,35 euro en kost het akoestisch parkeersysteem (APS) achteraan 405,35 euro. Als laatste kosten de mistlichten op het testmodel 193,60 euro waardoor te totale prijs op 25.583,30 euro uitkomt. Dat is gezien de algemene bouwkwaliteit en de goede wegprestaties zeker geen torenhoge prijs. Wie enkel het noodzakelijke op de optielijst aanvinkt zal dus niet voor verrassingen komen te staan.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Conclusie

De Audi A3 Sportback is met 1.6 TDI zeker geen kneusje geworden, de 105 paarden volstaan voor dagelijks gebruik en maken van de wagen een rustige auto zonder meer. De 1.6 TDI is vanaf nu beschikbaar voor alle koetswerkvarianten van de A3 (driedeurs, sportback, cabrio) en is volgens ons een waardige vervanger van de 1.9 TDI. We waren erg positief over de goede isolatie van de rijgeluiden en de stille motor die de 1.6 TDI dankzij de moderne technologie is. De basisprijs van de A3 is erg aanvaardbaar maar mist enkele obligate opties waardoor er toch minstens 3.000 euro bovenop komt. Wel positief is de 3% ecopremie waar de 1.6 TDI door zijn uitstoot van minder dan 115 g/km aanspraak op kan maken.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Overzicht
+ Rijgedrag
+ Geluidsakoestiek
+ Ruimtelijk en goed afgewerkt interieur
+ 1.6 TDI is zuinig, ecopremie van 3%

– Bij koudstart trillende motor
– Prijzen obligate opties (multifunctiestuur, lichtmetalen velgen, airco)
– Onhandige bediening airco

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir