Rijtest: Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 pk

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 pk
De Audi A3 Sportback hoeft geen introductie, wel nieuw is de 1.6 TDI die de 1.9 TDI uit het motorgamma heeft gebannen.

Lees hier onze rijtest met de nieuwe Audi A3.

De Audi A3 Sportback is geen onbekende op de weg, de vijfdeurs A3 kreeg samen met de driedeurs vorig jaar een facelift en heeft nu nog twee jaar de tijd om in de compacte middenklasse de strijd aan te gaan met de BMW 1-Reeks. De A3 Sportback is populair bij de leaserijders, dat heeft uiteraard veel te maken met de haalbare prijs, het assortiment dieselmotoren en het positieve imago waarmee Audi de laatste jaren gezegend is. Lange tijd was bij de dieselmotoren de 1.9 TDI met 105 pk de instapmotor, maar in het kader van downsizing in autoland en aangezien de 1.9 TDI de EURO 5-normen door zijn verouderde techniek niet meer kan halen, werd deze geschrapt en vervangen door een nieuwe 1.6 TDI met hetzelfde vermogen.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De 1.6 TDI is beschikbaar in drie vermogensniveaus (75, 90 en 105 pk) en moet binnen de VAG-groep de instap-dieselmotor worden. De 1.6 TDI is voor ons geen nobele onbekende, we reden de motorisatie eerder al eens met 75 pk in de Volkswagen Polo. In de Audi A3 Sportback wordt de 1.6 TDI gekoppeld aan een automatisch Start/Stop-systeem die de motor automatisch stillegt en weer start wanneer de bestuurder voor het rode licht staat. Daarnaast zorgt een alternator voor energierecuperatie tijdens het vertragen. Dankzij deze brandstofbesparende ingrepen krijgen alle A3 modellen met deze motorisatie een ecopremie van 3 procent omdat de CO2-uitstoot onder de grens van 115 g/km blijft.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De 1.6 TDI is afgeleid van de 2.0 TDI en is dus een common rail dieselmotor met directe injectie, het totale vermogen van 105 pk komt vrij bij 4.400 toeren per minuut en het maximale koppel van 250 Nm vinden we tussen 1.500 en 2.500 toeren per minuut terug. In het dagdagelijkse verkeer zijn deze waarden meer dan voldoende om de A3 Sportback goede huisvader gewijs van 0 naar 100 km/u te laten accelereren in 11,7 seconden. We hadden wel het gevoel dat de A3 Sportback met 1.6 TDI pas echt tot leven kwam na 2.500 toeren, iets wat ons niet volledig hoeft te verbazen want het totale vermogen komt 400 toeren later vrij dan bij de 1.9 TDI. Toch heeft de kleinere cilinderinhoud ons nooit het gevoel gegeven dat we veel tekort kwamen, het rustige karakter van de motor heeft ons daarbij erg verrast.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De A3 Sportback is met 1.6 TDI uiteraard geen sportieve wagen meer, daarvoor ligt het vermogen te laag. Het is echter in geen geval een saaie auto, mede door de stugge ophanging en de goede baanligging geeft de A3 Sportback het gevoel dat hij erg sterk op zijn poten staat. De 1.6 TDI doet echter volledig wat van hem verwacht wordt: economisch verantwoorde verbruikscijfers voorleggen. Het eerder aangekaarte Start/Stop-systeem zou volgens Audi voor een besparing van 1,5 liter per 100 kilometer moeten zorgen in de stad en voor 0,2 liter besparing in de gecombineerde cyclus. Daarnaast zorgt de alternator voor een verbruiksdaling van 3 procent. De A3 Sportback 1.6 TDI wordt als laatste standaard met een handmatige vijfbak uitgerust die duidelijk ingesteld is op zuinigheid in plaats van sportiviteit. Ons testverbruik kwam met de A3 Sportback op 5,8 liter/100 kilometer uit, 1,6 liter meer dan de opgegeven 4,2 liter/100 km. Volg je echter nauwgezet de schakelindicator die verwerkt zit in de boordcomputer dan is het erg eenvoudig om een verbruik van 4,5 liter/100 km te bereiken. Daarmee is de A3 Sportback een zuinige jongen, zeker als je nagaat dat de wagen moeiteloos vijf personen kan vervoeren en een kofferruimte van 370 liter herbergt.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Binnenin is Audi erin geslaagd om in de A3 Sportback een gevoel van ruimte te creëren, daarnaast zitten alle knopjes waar je het verwacht en duurt het als bestuurder niet lang om je er thuis te voelen. Enkel de bediening van de optionele airco leek ons wat onhandig, deze werkt met een kliksysteem (links/rechts) en maakt het aanpassen van de gewenste temperatuur omslachtiger dan bij een systeem met knoppen. Bij het rijden valt op dat de A3 Sportback erg goed geïsoleerd is en dat rijgeluiden tot een erg laag niveau worden teruggedrongen. Enkel wanneer de motor koud staat hadden we het gevoel dat deze iets schokkerig en dus ook luidruchtiger over kwam. De standaardstoelen zitten als laatste ook erg goed en maskeren makkelijk de stugge vering waarmee deze Duitser gezegend is, de stoelen ondersteunen daarnaast erg goed het lichaam. De kofferruimte bedraagt 370 liter, dat is 20 liter meer dan de driedeurs A3, klap je echter de achterbank (in twee delen) neer dan beschik je over 1.100 liter laadruimte.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De door ons geteste A3 Sportback beschikte over het Chorus geluidsysteem, mede dankzij de verbeterde rijakoestiek kon deze muziekinstallatie ons erg smaken. Enkel jammer dat Audi het Chorus-systeem enkel aansluit op de voorste boxen, wil je achteraan ook geluid dan moet je voor de Concert installatie gaan, daarvoor tel je 333 euro neer. Het leek ons echter niet strikt noodzakelijk om voor dit duurdere systeem te kiezen, leaserijders die vooral alleen in de auto zitten zullen met de standaard geluidsinstallatie zeker genoegen nemen.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Het stuur van de A3 ligt erg goed in de hand en geeft dankzij de elektrische bekrachtiging op elk moment een natuurlijke weerstand. Het stuur geeft de bestuurder dan ook een vertrouwelijk gevoel en in combinatie met de erg correcte wegligging geeft hij de instructies van de bestuurder getrouw door aan de voorwielen. We vonden het echter jammer dat er standaard geen bedieningsknoppen op het stuurwiel aangebracht werden, we vinden dit een obligate uitrusting waarvoor je 242 euro moet neertellen. De A3 is standaard uitgerust met ESP en kan optioneel verlaagd worden of van een adaptieve schokdemping (Magnetic Ride – 1.518 euro) worden voorzien. De versnellingspook die gekoppeld wordt aan een versnellingsapparaat met vijf versnellingen ligt daarnaast erg goed in de hand en schakelt erg vlot. De afwerking van de pook werd in leder uitgevoerd en geeft de A3 Sportback het hoogwaardige gevoel dat hij verdient.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

De basisprijs van de A3 Sportback bedraagt 20.660 euro voor de 1.6 benzine met 102 pk, de door ons geteste A3 Sportback met 1.6 TDI is beschikbaar vanaf 22.950 euro maar daarbij grasduin je best nog wat door de optielijst. Zo is de A3 Sportback standaard niet uitgerust met lichtmetalen velgen (490 euro) en betalen we voor de Airco 1.658 euro. Audi voorziet wel optiepakketten waarbij verschillende noodzakelijke opties gecombineerd worden. Zo vonden we op ons testmodel het Pack Clima-X dat voor 1.750 euro metaalkleur, airco, snelheidsregelaar, boordcomputer, bijkomende tapijten en 16″ aluminium velgen combineert, al bij al een aanvaardbare prijs. Verder betaal je voor automatische ruitenwissers en koplampen 284,35 euro en kost het akoestisch parkeersysteem (APS) achteraan 405,35 euro. Als laatste kosten de mistlichten op het testmodel 193,60 euro waardoor te totale prijs op 25.583,30 euro uitkomt. Dat is gezien de algemene bouwkwaliteit en de goede wegprestaties zeker geen torenhoge prijs. Wie enkel het noodzakelijke op de optielijst aanvinkt zal dus niet voor verrassingen komen te staan.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Conclusie

De Audi A3 Sportback is met 1.6 TDI zeker geen kneusje geworden, de 105 paarden volstaan voor dagelijks gebruik en maken van de wagen een rustige auto zonder meer. De 1.6 TDI is vanaf nu beschikbaar voor alle koetswerkvarianten van de A3 (driedeurs, sportback, cabrio) en is volgens ons een waardige vervanger van de 1.9 TDI. We waren erg positief over de goede isolatie van de rijgeluiden en de stille motor die de 1.6 TDI dankzij de moderne technologie is. De basisprijs van de A3 is erg aanvaardbaar maar mist enkele obligate opties waardoor er toch minstens 3.000 euro bovenop komt. Wel positief is de 3% ecopremie waar de 1.6 TDI door zijn uitstoot van minder dan 115 g/km aanspraak op kan maken.

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Overzicht
+ Rijgedrag
+ Geluidsakoestiek
+ Ruimtelijk en goed afgewerkt interieur
+ 1.6 TDI is zuinig, ecopremie van 3%

– Bij koudstart trillende motor
– Prijzen obligate opties (multifunctiestuur, lichtmetalen velgen, airco)
– Onhandige bediening airco

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Rijtest Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 Pk

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

231 reacties op "Rijtest: Audi A3 Sportback 1.6 TDI 105 pk"

  1. thijs 03-12-2010 om 15:24

    vandaag hem besteld 🙂  levertijd zeggen ze midden april.. hopelijk in juni rijd ik er dus mee rond voor de zomer.. 🙂

  2. Ben 03-12-2010 om 16:01

    thijs, proficiat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. herman 21-12-2010 om 16:12

    hallo wat vinden jullie van de n auto nu , met de sneeuw , ik heb er winterbanden op staan , en juist iets meer verbruik naar dat neem ik er bij  ,

  4. ben 21-12-2010 om 19:34

    ik nog steeds met zomerbanden in 18″, en GEEEN probleem!!! Heb totaal geen problemen met de A3

    ZALIGE WAGEN!!!!!!!

    qua verbruik zit ik nu wel op 6,4 (met 225 banden natuurlijk)

  5. AUDI 21-12-2010 om 22:10

    Allerbeste vrienden-A3 rijders,

    Zal het leveringstermijnprobleem even uit de doeken doen…
    Elk land krijgt voor elk model per jaar een dotatie.
    Om een fictief vb te geven 1000 a3sb voor ons landje voor 2010.
    Dat betekent dat de invoerder D’Ieteren van de totale productie voor de A3sb in2010 er 1000 mag bestellen. Gaan ze erover dan gaat de levertermijn achteruit… Als de concessies in januari, februari en maart het 2 of 3 dubbele aantal verkopen (zoals gebeurd is) dan hun voorziene dotatie zegt DIeteren natuurlijk geen neen, Audi natuurlijk ook ni, maar de levertermijnen gaan wel achteruit. Dit is voor de concessiehouders pas zichtbaar van het moment er een voorlopige productiedatum is. Deze kwam in het geval van de A3sb veel te laat…  D’Ieteren heeft natuurlijk extra productie gevraagd…

    Voor 2011 zal het er helemaal anders aan toe gaan ivm  levertermijn, want het principe van dotaties is veranderd….Dotatie van vb 20 stuks voor januari verkocht = gedaan met a3 sb verkopen voor die concessie voor januari….Hierdoor zal de levertermijn stabieler zijn en het zal vechten worden vrees ik op het einde van de maand om een a3 sb te kunnen kopen…

    In verband met de 15% staatskorting…op de bestelbonnen staat een nieuwe vermelding dat indien deze kortingen afgeschaft worden deze dus niet meer gegeven kunnen worden.
    Een kennis die de premies aan de concessies uitbetaald heeft mij verteld dat de contracten getekend zijn en lopen tot eind 2011.  Dus voorlopig geen probleem, de levertermijn is momenteel eind april voor de A3 sb TDIe.

    Zoals julie waarschijnlijk al vermoeden zit ik er middenin….

    Het is gewoon een degelijke leuke betaalbare Audi!

    @Riet je gaat geen spijt hebben van de annulatie van je annulatie!
    @Alle mensen wiens A3 al geleverd is: Veel plezier ermee!
    @Alle mensen die nog aan het wachten zijn: Het is echt de moeite om te wachten en weet dat de concessie er eigenlijk weinig of niets aan kan doen dat er vertragingen zijn…
    @Alle mensen die twijfelen over een aankoop….de levertermijnen zullen nooit meer zo in de soep kunnen draaien!

  6. Riet 22-12-2010 om 18:07

    @AUDI: thx 😉 moet alleen nog zien nu dat ik met 3mnd later nog die 1000 euro extra kan krijgen van mijn Ibizaatje

  7. kamiel 23-12-2010 om 1:14

    zondag in de sneeuw eens naar sportpaleis 90km,verbruik 4.6l….traag,traag…
    terug verbruik van 4.3l…..traag,traag verbruik zit hem dus in de rechtervoet….
    verder is het een droom om mee te rijden,maar toch liever geen sneeuw..

  8. Alain1 26-12-2010 om 20:59

    In augustus 2010 heb ik een A3sb besteld … levering februari 2011 … we zullen zien.

  9. de witten 12-01-2011 om 18:27

    Hey ben hier nieuw en heb ook is een vraagje in verband met de AUDI A3 de buitenspiegels zijn die ook inklapbaar of is dat electronisch of is dat optie zoja wat zou de prijs daarvan zijn. Grtz

  10. johnny 13-01-2011 om 7:40

    Ik heb automatisch inklapbare buitenspiegels … dit was wel een optie .
    de prijs weet ik niet meer … maar je kan dit zien op audi.be

  11. de witten 13-01-2011 om 15:51

    Bedankt johnny enja is dat dan wanneer je je wagen stil legt dat ze ook toegaan of zelf aan een knopje draaien zodat ze toe gaan.

  12. rombauts 25-01-2011 om 23:38

    vandaag 25/01/2011,heb besteld audi a3 sportback ambition 1.6 tdi 105 pk,pack lounge,pack clima,pack comfort,anti-diefstalmoeren,buiten spiegels elektrisch inklapbaar,spiegel d/n,catalogusprijs 32.284 nu aan 26500

  13. thijs 26-01-2011 om 11:52

    Proficiat rombauts!

  14. de witten 26-01-2011 om 19:53

    Ja goeie koop maar je zult wel nog wat geduld moeten hebben e normaal beginne ze aan mijn audi a3 sportback de zevende week en al bestel vorig jaar begin oktober dus ja.

  15. Alain1 26-01-2011 om 19:58

    Hopelijk ben ik erbij … Voor mij was het voorzien in de maand februari. Blijkbaar kan je dat ergens meevolgen op het internet wanneer de wagen zal geleverd worden … heb ik gehoord.

  16. de witten 26-01-2011 om 20:09

    Hey alain wanneer heb je uwe audi besteld misschien enja weet je soms waar je dat kunt volgen.

  17. Alain1 26-01-2011 om 23:07

    Heb hem besteld in augustus 2010. Ik weet niet waar je dat kunt volgen.

  18. de witten 27-01-2011 om 15:57

    Tja das dan een goei 6maand dat je er hebt moeten op wachten e of op aan het wachten bent enja weet dat hier soms iemand waaar je kunt volgen wanneer ze aan je auto beginne die je besteld hebt.

  19. jimplug 12-02-2011 om 19:14

    Mijn vriendin is misschien van plan een A3 sb TDIe te kopen met een paar opties zoals die 2 packs enz.
    Momenteel hebben we een prijsofferte gekregen van dielis te Bornem :
    – Vienna leder zwart
    – pack lounge ( lederen binnenbekleding vienna, verwarmbare zetels vooraan, acoustic parking system achteraan)
    – pack clima-X ( elektronische klimaatregeling, metaalkleur, cruise c, …)
    – radio concert
    – mistlichten vooraan
    catalogusprijs: 29782,5€
    met kortingen zoals eco premie 15% normaal prijs: 22684,76€
    Maar hij kon het afronden op 22000€

    Vraag is: in welke garage zouden we best nog eens gaan kijken om nog extra korting te krijgen of is dit de laagste prijs? En eventueel ook te bekijken welke garage de beste na-service heeft.
    dbvb,
    Jimplug

  20. rombauts 12-02-2011 om 22:49

    as ge een ander garage nog moest vinden dat onder de prijs gaat gelieve dit direct te melden dan want dat is dan een garage in geldnood,aan jimplug

  21. Alain1 17-02-2011 om 22:21

    Ondertussen is, na een goede 6 maanden, de A3 SB geleverd! Alles is naar wens en een schitterende wagen! Wel nog effen wennen aan een nieuwe wagen …

  22. de witten 18-02-2011 om 15:55

    Ale ik wens jou in ieder geval veel rijplezier en mooie momenten met je nieuwe wagen enja heb je er soms is gene foto van.

  23. rombauts 18-02-2011 om 17:17

    aan de witten,en moet dat nen foto zijn met heel de famillie in de auto

  24. de witten 18-02-2011 om 17:21

    Waarom zeg je of vraag je dat

  25. jimplug 21-02-2011 om 19:19

    Ik en mijn vriendin zouden eens graag met de auto naar Ingolstadt willen rijden om daar de audi fabriek een keertje af te zien. Iemand ervaring hiermee of tips?
    1 : welk is een goed en niet te duur hotelletje in de buurt
    2: Moet je reserveren voor een tour in de fabriek? is er elke dag een tour of niet? alleen in de week en/of in de weekends ook?
    3: Wat kost dit ?
    dbvb

  26. de witten 05-03-2011 om 11:38

    Eindelijk is het zover heb gisterenavond men nieuwe audi a3 mogen afhalen ben er toch wel tevreden over echt mooie wagen en vanbinnen ook.

  27. jimplug 06-03-2011 om 11:06

    Mijn vriendin mag haar A3 sb maandag 7-3-11 afhalen se. maar we zijn ondertussen al wel 2x gaan kijken 🙂
    Uiteraard was hij nog volledig ingepakt en was het meer een zwart – witte A3 :p
    Prachtig gewoon.
    Niemand ervaring met een trip naar Ingolstadt die ons een paar tips kan geven?

  28. de witten 06-03-2011 om 11:09

    ale vooruit veel succes ermee zou ik zeggen en geniet van her rijplezier met die toch wel mooie wagen

  29. herbie 17-03-2011 om 19:40

    hallo , wie heeft er een audi , met de zwarte lak carroserie , het is toch niet veel soep , je mag er niets aan doen of heeft er direkt krassen op die er niet meer uit gaan , dat vind ik het megatieve aan de hele auto , de lak is niets ? of is dat normaal ?

  30. Radioman 07-11-2011 om 14:26

    Beste,

    Ik ben van plan om de Audi A3 1.6 TDe aan te schaffen. Momenteel kan de wagen pas in maart 2012 worden geleverd. Voor 2012 is het echter onzeker of de ecopremie van 15% zal worden uitbetaald.

    Stel dat de premie inderdaad op 31/12/’11 zou vervallen, wat gebeurt er dan met wagens die besteld zijn in 2011, maar pas geleverd kunnen worden in 2012?
    Als de wagens dus niet meer geleverd kunnen worden in dit kalenderjaar, zou die premie niet uitbetaald moeten worden!

    Hoe denken jullie erover?

  31. MRM 07-11-2011 om 17:06

    De wagen moet inderdaad geleverd worden op het moment dat de ecopremie nog geldt, anders krijg je ze niet.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...