Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk
De nieuwe Volkswagen Polo is in het land en daar kunnen we niet omheen. De nieuwe generatie is van kop tot teen vernieuwd en klaar om een succesmodel te worden.  

De nieuwe Polo is dan ook echt radicaal veranderd ten opzichte van zijn voorganger, terwijl de vorige generatie vooral schattig moest ogen wordt de vijfde generatie gekenmerkt door zijn stoere uiterlijk. De snoet kennen we uiteraard van de Volkswagen Golf en Volkswagen Scirocco, en moet het nieuwe familiegezicht van Volkswagen worden. Vooraan toont de Polo alvast dat er met hem niet te sollen valt, dankzij hoekige koplampen en strakke hoekige bumpers oogt hij stoerder dan ooit te voren. Ook qua afmetingen is de nieuwe Polo helemaal bij de les, hij is bijna 4 meter lang en 1,7 meter breed, laten net dat de afmetingen zijn van de Golf II. De Polo is groot geworden en klaar voor de strijd in het B-segment.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

In dat B-Segment moet de Volkswagen Polo het opboksen tegen auto’s als de Opel Corsa, Peugeot 207 en Ford Fiesta. Opvallend is het feit dat de nieuwe Polo als enige erg rechtlijnig werd vormgegeven, de concurrenten moeten het vaak hebben van een vloeiender design. De Polo kreeg achteraan ook erg hoekige lampen mee, deze ogen volgens ons wel iets te lomp in verhouding met de auto maar dat lag misschien aan het feit dat onze testwagen in Candy Wit was uitgevoerd en dat daardoor de lichten meer in het oog sprongen dan met een andere kleur. De nieuwe Polo toont ook in profiel dat hij volwassener is geworden, de hoge daklijn doet de wagen een stuk groter ogen.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

Volkswagen wil met de nieuwe Polo duidelijk een nieuwe kwalitatieve standaard zetten in het B-Segment. Dat Volkswagen kwaliteit hoog in het vaandel draagt merken we zodra we de deur dichtklappen, deze voelt erg stevig aan en ploft met een vertrouwelijke plof in het slot. Ook binnenin vinden we de Duitse degelijkheid terug, Volkswagen heeft weliswaar leentjebuur gespeeld bij de Golf maar daar zal geen enkele toekomstige Polo rijder om klagen. In de nieuwe Polo moesten we erg hard zoeken om hard plastiek tegen te komen, het dashboard en alle aanraakbare delen werden met zachte kunststof bekleed, iets wat toch een stuk beter aanvoelt. Enkel de versnellingspook en het stuur mochten misschien iets hoogwaardiger uitgevoerd worden, de pook leek ons iets te klein om echt goed in de hand te liggen en ook het stuur voelde iets te mager aan.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

De nieuwe Volkswagen Polo beschikt over een erg overzichtelijk instrumentarium waarop we makkelijk snelheid en toerental kunnen aflezen, tussen de twee tellers in vinden we een boordcomputer waarop alle nodige informatie goed gestructureerd wordt weergegeven. Leuk daarbij is de versnellingsindicator die de bestuurder bijstaat in de versnellingskeuze. Als je de wijze raad van deze indicator opvolgt dan kan je moeiteloos het door Volkswagen opgegeven verbruikscijfer van 4,2 liter per 100 kilometer halen. Maar zelfs zonder de wijze raad op te volgen kom je met de Polo met 1.6 TDI makkelijk op een verbruik van minder dan 5 liter per 100 kilometer uit.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

De nieuwe Volkswagen Polo kan met vijf verschillende motorisaties gekozen worden: vier benzinemotoren en drie diesels. De instapmotor is een 1.2 benzine met 60 pk, de krachtigste benzine is een 1.2 TSI met 105 pk. Opvallend is het lage verbruik dat deze motoren kennen, beide verbruiken ze 5,5 liter per 100 kilometer. Er zijn drie TDI-motoren beschikbaar met een motorinhoud van 1,6 liter die allen gebruik maken van de common rail techniek, deze motoren dekken een vermogenswaaier van 75 pk tot 105 pk. De middelste TDI zorgt voor 90 pk en is ook beschikbaar met BlueMotion-pack, deze zal gemiddeld slechts 3,8 liter per 100 kilometer verbruiken en 96 gram CO2 uitstoten per gereden kilometer.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

Wij reden met de 1.6 TDI met een vermogen van 75 pk en een maximaal koppel van 195 Nm tussen 1500 en 2500 toeren per minuut. Deze motor past de Polo als gegoten, vooral doordat hij zowel op de snelweg als in de stad volledig tot zijn recht komt. Hoewel de Polo met 75 pk niet echt snel van zijn plek komt, 0 naar 100 km/u in 13,9 seconden, toch scoort de motor erg goed in een stedelijke omgeving waar acceleraties naar 50 km/u erg belangrijk zijn. Op de snelweg kan de Polo met 1.6 TDI vlot mee met het verkeer en daarbij is het vooral leuk om het verbruik in de gaten te houden, minder dan 4 liter per 100 kilometer aan 120 km/u klinkt in deze tijden als muziek in de oren. Het schakelen gaat via een erg vlotte vijfversnellingsbak.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

Het weggedrag van de Polo heeft ons positief verrast, ondanks zijn compacte afmetingen heeft hij een erg goede wegligging. Dit werd mede bereikt doordat de spoorbreedte vooraan en achteraan met 30 mm is toegenomen en dankzij een nieuwe McPherson-voortrein waarbij de voorwielen 4 mm verder naar voren werden geschoven. Dit moest zorgen voor een betere rechtuitstabiliteit. De nieuwe Polo is daarnaast duidelijk ingesteld op comfort, de ophanging weet de oneffenheden erg goed weg te filteren zonder ooit zweverig over te komen. Hierdoor kan de bestuurder vol vertrouwen de weg op want ook op het gebied van veiligheid heeft Volkswagen zich extra ingespannen.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

De nieuwe Volkswagen Polo heeft namelijk vijf Euro NCAP sterren behaald, niet dat dat ons zo hoeft te verbazen want de Polo werd expliciet ontworpen met het oog op het behalen van vijf sterren. Zo is de mogelijkheid op intrusie bij een frontale aanrijding met 50 procent teruggedrongen en werd dezelfde intrusiewaarde bij een zijdelingse aanrijding met 20 procent verbeterd. De passagiers kunnen daarnaast rekenen op airbags vooraan, gordelspanners, geoptimaliseerde hoofdstuenen die het risico op een whiplash verminderen en Isofix-bevestigingspunten om kinderzitjes veilig te bevestigen.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

Doordat de nieuwe Polo een stuk volwassener is geworden is er ook meer ruimte voor de passagiers. De Polo biedt plaats voor vijf personen en beschikt over een bagageruimte van 280 liter. De achterbank kan eenvoudig weggeklapt worden om zo tot een bagageruimte van 952 liter te komen. Handig is de dubbele laadbodem in de kofferruimte, hierin kan je allerhande kleine spullen kwijt terwijl je toch nog een vlakke laadvloer zonder hoge tildrempel hebt voor de grotere stukken bagage. Achteraan plaatsnemen in de Polo is trouwens geen straf, er is voldoende been en hoofdruimte voor een gemiddelde volwassene en de stoelen zitten erg comfortabel.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

Je hebt al een Volkswagen Polo vanaf 12.140 euro, hiervoor krijg je een driedeurs 1.2 benzine met 60 pk en het Trendline uitrustingsniveau. Wij reden met de 1.6 TDI met 75 pk in het Comfortline uitrustingsniveau, de basisprijs van onze vijfdeurs testwagen bedroeg 15.769 euro. Als opties beschikten we nog over de Radio RCD 310 (459,80 euro), het Rijcomfort pack (447,70 euro) met snelheidsregelaar, akoestisch parkeersysteem, bandenspanningscontrole en boordcomputer en ESP dat momenteel nog gratis wordt geleverd. De totale prijs van de door ons geteste Polo kwam dus op 16.677 euro uit, dat leek ons een erg correcte prijs gezien de bouwkwaliteit en het algemeen weggedrag van de Polo.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

De nieuwe Volskwagen Polo toont aan dat downsizen niet onaangenaam hoeft te zijn, de Polo is een stuk in de richting van de Golf geschoven en is kwalitatiever en degelijker afgewerkt. Met het stoerdere uiterlijk van de nieuwe Polo toont Volkswagen dat er met compacte auto’s niet te sollen valt, de Polo valt dan ook op door zijn comfortabel weggedrag en laag verbruik. Op enkele afwerkingsdetails na zit alles in het interieur op zijn plaats en voel je je er snel thuis. Ook qua veiligheid weet Volkswagen ons te overtuigen, de vijf Euro NCAP sterren en het momenteel nog gratis zijnde ESP systeem geven de bestuurder het vertrouwen dat hij verdient. De nieuwe Polo zal het de concurrentie dus ongetwijfeld moeilijk maken, mede omdat de basisprijs erg correct is.

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

Overzicht
+ Schakelindicator
+ Goede wegligging
+ Verbruik
+ Degelijk en robuust gebouwd

– Afwerking schakelpook, stuur
– Inspiratieloos interieur

Rijtest Volkswagen Polo 1.6 TDI 75 Pk

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir