In detail: Mercedes E63 AMG Break

Mercedes_E63_AMG_Estate
Hij is snel, krachtig en beschikt over 5 zitplaatsen en genoeg kofferruimte om de valiezen van die vijf inzittenden mee te sleuren: de Mercedes E63 AMG Break.

Onder de motorkap van deze krachtpatser ligt een 6,2 liter grote V8-motor die 525 pk levert. Het resultaat is dat je met je hele gezin in slechts 4,6 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Kies je ervoor minder mensen, maar meer bagage mee te nemen, dan kan dat. De E63 AMG Break biedt tot 1.950 liter bagageruimte aan. De Mercedes E63 AMG Break biedt dus het beste van beide werelden, en dit volgens Mercedes met een relatief laag verbruik.

En ook al klinkt 12,8 liter benzine per 100 km duivels veel voor de doorsnee milieuliefhebber, voor een 6,3 liter V8-motor is dit behoorlijk weinig. Wel is het zo dat de motor zodanig veel uitnodigt tot het gaspedaal volledig in te duwen, dat het verbruik van zo goed als elke E63 AMG Break-eigenaar significant hoger zal liggen. Maar als je de aankoopprijs van €97.100 (excl. belastingen) kan betalen, zal je daar niet wakker van liggen.

De E63 AMG Break beschikt over het AMG RIDE CONTROL systeem, dat elektronisch gestuurde dempers en een nieuwe vooras bevat. Het AMG SPEEDSHIFT MCT-systeem moet dan weer zorgen voor een vlekkeloze koppeling en de rijmodus ‘Controlled Efficiency’ laat de gebruiker van de wagen toe milieuvriendelijk te rijden. In die modus schakelt de wagen immers bijzonder vroeg op, waardoor de motor weinig toeren moet doen. Maar wees gerust, de motor kan – uiteraard – ook veel toeren aan.

De wagen kreeg zelfs een nieuwe waterkoeling, waardoor hij onder hoge druk goed zou moeten presteren. De topsnelheid werd alweer beperkt tot 250 km/u. Het maximum vermogen van 525 pk bereikt de E63 AMG bij 6800 toeren per minuut. Het maximum koppel van 630 Nm is vroeger beschikbaar, bij 5200 toeren. Chauffeurs van de E63 AMG Break stoten tijdens het rijden 299 gram CO2 uit.

De versnellingsbak beschikt over vier rijstanden: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+(Sport Plus) en M (Manueel). In de Sport Plus-modus slaagt de versnellingsbak erin om in slechts 100 ms van verzet te veranderen. De functie RACE START laat de chauffeur dan weer toe een snellere start dan ooit tevoren te nemen.

Bij Mercedes staat het ESP-systeem nooit volledig af, maar toch zijn er drie verschillende settings voor dit ESP-systeem, om het rijplezier aan te passen aan verschillende situaties. De drie standen zijn: ON, SPORT en OFF, al moet je die OFF met een korreltje zout nemen. De remmen passen bij waar nodig en de remmen zijn volgens Mercedes bijzonder performant. De remmen zijn 360 mm groot, intern geventileerd én geperforeerd. Ze zijn bovendien vervaardigd uit een nieuw composiet, dat een nog grotere hardheid kent.

De AMG-velgen zijn 18″ groot, maar liefhebbers van grote velgen kunnen ook voor maatje 19 kiezen. De styling van de nieuwe E63 AMG Break is lichtjes agressiever en moet tonen dat het hier om een sportmodel gaat. De voorvleugels zijn 17 mm breder geworden en de wagen werd waar mogelijk bezaaid met luchtinlaten. De wielbasis van de Mercedes E63 AMG is 20 mm langer geworden, waardoor niet alleen het comfort, maar ook de ruimte achterin en de bagageruimte groter werd.

De E-SELECT-hendel in de middenconsole is een volledig nieuwe voorziening voor de DRIVE UNIT. Dankzij de ‘drive-by-wire’ technologie kan de bestuurder rechtstreeks schakelen tussen R, N en D door simpelweg tegen de hendel te tikken. De parkeerstand ‘P’ kan men inschakelen met een handige toets. De standaarduitrusting omvat ook hoogwaardig leder in drie verschillende kleuren, het AMG-instrumentenbord met een AMG-hoofdmenu en de AMG RACETIMER, evenals het AMG-logo op de deurdrempels en de sportpedalen, allebei uitgevoerd in geborsteld roestvrij staal.

Mercedes E63 AMG Break

Mercedes E63 AMG Break

Mercedes E63 AMG Break

Mercedes E63 AMG Break

Hyperperformante break met uitstekende cijfers
Frankfurt am Main – Polepositie voor de nieuwe E 63 AMG break: de hyperperformante break ontwikkelt 386 kW/525 pk, snelt in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u en biedt tot 1950 liter bagageruimte, en dat allemaal voor een relatief laag verbruik van 12,8 l/100 km (gemengde cyclus, voorlopige cijfers). Met deze droomcijfers levert de nieuwe E 63 AMG break een uitzonderlijke combinatie van dynamiek, functionaliteit en efficiëntie. Dit topmodel in de E-Klasse pakt niet alleen uit met een heel eigen, opvallende stijl maar ook met de nieuwe sportophanging AMG RIDE CONTROL, inclusief elektronisch gestuurde dempers en een nieuwe vooras. Een uiterst performant keramisch remsysteem is voor het eerst verkrijgbaar op de E 63 AMG break. De ongeëvenaarde combinatie van baanbrekende rijhulpsystemen legt de lat in termen van actieve en passieve veiligheid een stuk hoger voor deze klasse.

De grootste bagageruimte en het laagste verbruik – de E 63 AMG break vestigt nieuwe normen. Met een bagageruimte van 695 tot 1950 liter en een verbruik van 12,8 liter Super Plus per honderd kilometer (gemengde NEDC-cyclus) pakt de hyperperformante nieuwe break van AMG de polepositie. Geen enkele van zijn rivalen weet deze uitzonderlijke combinatie van prestaties, bagageruimte en efficiëntie te evenaren. Met zijn 386 kW/525 pk is de 6.3 V8 AMG-motor 8 kW/11 pk sterker dan zijn voorganger terwijl het verbruik met bijna twaalf procent daalde.
Die verbetering is te danken aan een hele rits verbruiksreducerende maatregelen. De brandstoftoevoer op vraag en het generatorbeheer met recuperatie van remenergie droegen bij tot de daling van het verbruik en dat geldt ook voor de AMG SPEEDSHIFT MCT-sporttransmissie met zeven verhoudingen. Een natte startkoppeling in een oliebad vervangt de klassieke koppelomvormer terwijl de nog zuinigere rijmodus ‘Controlled Efficiency’ vroeger opschakelt om het motortoerental tot het minimum te beperken.
Dynamiek en rijcomfort – de E 63 AMG break komt beide beloften na

De nieuwe E 63 AMG break vormt een niet te missen aanbod met zijn twee fundamenteel tegengestelde eigenschappen: hij combineert het ontspannen karakter van een prestigieuze break op lange ritten op meesterlijke wijze met uitstekende dynamische prestaties op het circuit. De hoogtoerige, atmosferische AMG-motor met een cilinderinhoud van 6208 cc en 630 Nm koppel maakt indruk met zijn wendbare responsiviteit, zijn gespierde vermogensontplooiing en zijn grote flexibiliteit. De E 63 AMG break snelt in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. De nieuw gecomponeerde V8-klank vormt kilometer na kilometer een opwindende soundtrack terwijl de soepel draaiende motor het typische rijcomfort van Mercedes garandeert. Een nieuw ontworpen waterkoeling staat garant voor een maximaal uithoudingsvermogen, zelfs onder enorme druk.

Kerngegevens in een oogopslag: * voorlopige cijfers; ** elektronisch begrensd
Mercedes-Benz
E 63 AMG break*

Cilinderopstelling / kleppen per cilinder
V8
4
Cilinderinhoud
6208 cc
Boring x slag
102,2 x 94,6 mm
Vermogen 386 kW/525 pk bij 6800 t/min
Koppel
630 Nm bij 5200 t/min

Brandstofverbruik
gemengde NEDC-cyclus
12,8 l / 100 km
CO2-emissies
299 g/km
Acceleratie 0-100 km/u
4,6 s
Topsnelheid
250 km/u**
De AMG SPEEDSHIFT MCT-sporttransmissie met zeven verhoudingen voldoet aan de meest uiteenlopende eisen van de bestuurder: de transmissie is uitgerust met vier rijmodi, ‘C’ (Controlled Efficiency), ‘S’ (Sport), ‘S+’ (Sport plus) en ‘M’ (Manueel), te selecteren met een elektronische draaiknop in de AMG DRIVE UNIT. In de nog zuinigere modus ‘Controlled Efficiency’ schakelt de transmissie uitzonderlijk soepel en is de sturing zo geprogrammeerd dat ze zo vroeger overschakelt om de toerentallen zo laag mogelijk te houden.

In de modi ‘Sport plus’ en ‘Manueel’ kan de zeventrapsautomaat in 100 milliseconden opschakelen. Om de schakeltijden sterk in te korten, worden individuele cilinders gedeeltelijk uitgeschakeld door de ontsteking en de injectie bij het schakelen onder volledige belasting te onderbreken. Door snel en spontaan meerdere versnellingen terug te schakelen, verzekert de transmissie een onovertroffen wendbaarheid in combinatie met de dubbele ontkoppelingsfunctie en de functie RACE START: zo kan de bestuurder van de E 63 AMG automatisch het maximale vermogen aanspreken.

Net als de motor en de transmissie garandeert de nieuwe ontwikkelde sportophanging AMG RIDE CONTROL de ultieme individualiteit. De E 63 AMG break biedt de optimale synthese van een uitstekende dynamiek en het typische Mercedes-comfort over lange afstanden. Terwijl de vooras nieuwe stalen veerpoten gebruikt, beschikt de achteras over een AMG-specifieke luchtvering.

Het voordeel van deze oplossing schuilt in het feit dat de stalen voorveren gevoeliger reageren terwijl de luchtvering met automatische niveauregeling achteraan de auto ongeacht de lading op een constante rijhoogte houdt.
De nieuwe, elektronisch gestuurde demping past de dempingskenmerken automatisch aan de rijsituatie aan om zo de rolhoek van het koetswerk te beperken. Dat vertaalt zich in ogenblikkelijke aanpassingen om het best mogelijke rijcomfort te koppelen aan een maximale wendbaarheid. Voorts kan de bestuurder met een druk op de knop kiezen tussen de drie ophangingsmodi Comfort, Sport en Sport plus. De E 63 AMG break is ook uitgerust met een nieuwe, specifiek ontwikkelde vooras met een 45 millimeter breder spoor, een buisvormige stabilisatorstang, nieuwe controlearmen, een nieuwe elastokinematica en nieuwe naafdragers voor meer negatief camber, om zo meer grip te verzekeren in snel genomen bochten. Dit is een uiterst geavanceerde as waarvan de principes hun sporen reeds hebben verdiend in de C 63 AMG break. Ook de achteras heeft meer negatief camber, een geoptimaliseerde elastokinematica en een nieuw subframe voor meer stabiliteit op de limiet.
Nieuwe ontwikkelde stuurbekrachtiging en individueel driefasig ESP®

De volledig nieuwe, snelheidsafhankelijke tandheugelstuurinrichting is verantwoordelijk voor het directere stuurgevoel. De stuurverhouding van 14:1 is 22 procent directer dan bij de standaard productiemodellen, terwijl de stijvere stuurkolom en de bijgestelde eigenschappen van de snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging een betere stuurprecisie en beter wegcontact verzekeren.

Het driefasige ESP®-systeem, dat we al kennen uit de SL 63 AMG en C 63 AMG maakt het mogelijk om individuele instellingen te kiezen, wat het rijplezier sterk ten goede komt. De ESP®-toets in de AMG DRIVE UNIT biedt de bestuurder de keuze tussen de standen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT’ en ‘ESP OFF’. De actieve modus wordt weergegeven in het centrale scherm van het instrumentenbord. Zelfs bij een extreem kordate rijstijl staat het uiterst performante AMG-remsysteem garant voor perfecte vertragingen dankzij de vier 360 millimeter grote, intern geventileerde en geperforeerde remschijven. De voorste remmen maken gebruik van in de autosport geteste, uitzonderlijk resistente composiettechnologie. De nieuw ontwikkelde, uiterst performante keramische composietremmen (optie) verzekeren nog betere remprestaties en een langere levensduur. Dankzij hun grotere hardheid tonen ze zich betrouwbaarder tot nog hogere temperaturen en bovendien wegen ze veertig procent minder. Het lagere onafgeveerde gewicht vertaalt zich in een nog levendiger weggedrag, met name in snel genomen snelwegbochten.

Voor een optimale grip zorgen de hoogglanzende titaniumgrijze lichtmetalen AMG-velgen van 18 duim met vijf spaken. Die zijn vooraan en achteraan respectievelijk 9 en 9,5 duim breed en zijn geschoeid met bandenmaat 255/40 R18 vooraan en 285/35 R18 achteraan. Als optie zijn ook gesmede lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim verkrijgbaar in de maten 255/35 R19 vooraan en 285/30 R19 achteraan.-
AMG-styling en bredere voorvleugels

De nieuw ontwikkelde vooras met zijn bredere sporen vereist voorvleugels die 17 mm breder zijn. Het stijlvol in de vleugels geïntegreerde opschrift 6.3 AMG laat voor kenners geen twijfel bestaan over de unieke eigenschappen van de uiterst performante break. De koetswerkstyling van AMG heeft ook betrekking op een voorschort met grote luchtinlaten, luchtlaten op de flanken en de AMG-specifieke led-daglichten. In combinatie met het optionele Intelligent Light System (ILS) beschikt de E 63 AMG break over getinte lichtblokken vooraan. De zijschorten en achterbumperschort met zwarte inleg dragen eveneens bij tot de opvallende look. Beide stijlkenmerken sluiten naadloos aan op de gracieuze lijn die de gewelfde achterwielkasten volgt en de indrukwekkende, gespierde contouren van de achtervleugels duidelijk in de verf zet. De wagen is standaard uitgerust met ultrasnelle led-achterlichten en -richtingaanwijzers. Om een blijvende indruk na te laten op ogen en oren telt de sportuitlaat twee nieuw ontworpen, verchroomde dubbele uitlaten.
Bagageruimte met de grootste laadruimte en uitzonderlijke functionaliteit

Dankzij de twintig millimeter langere wielbasis biedt de E 63 AMG break niet alleen meer rijcomfort maar ook meer ruimte achterin en in de koffer dan het vorige model. Met zijn inhoud van 695 tot 1950 liter is de bagageruimte niet alleen breder dan voorheen maar steekt ze de concurrentie ook de loef af op het vlak van essentiële afmetingen en inhoud. Dit uiterst praktische concept maakt de weg vrij voor talloze opties om sportuitrusting, vakantiebagage of meubelen te vervoeren.

De standaarduitrusting van de E 63 AMG break omvat de voornaamste onderdelen van het EASY-PACK-systeem, zoals de opvouwbare laadvloer met twee laadniveaus en inklapbak, de bagageafdekking, de functie ‘quickfold’ om de rugleuning van de tweedelige achterbank (1/3-2/3) eenvoudig neer te klappen en de achterklep EASY-PACK, die elektrisch geopend en gesloten kan worden.
Interieur met sportieve ‘feel-good’ sfeer

Het nieuw ontworpen interieur van de hyperperformante break is een adembenemende mix van hoogwaardige materialen en functionele sportiviteit. Enkele exclusieve voorzieningen zijn de specifieke, elektrisch verstelbare sportzetels met verbeterde zijdelingse steun en het lederen sportstuur met vier spaken en aluminium spatels om te schakelen. De AMG DRIVE UNIT wordt gebruikt om de MCT-sporttransmissie, het driefasige ESP®-systeem, de afstelling van de ophanging en de AMG-rijmodi. De E-SELECT-hendel in de middenconsole is een volledig nieuwe voorziening voor de DRIVE UNIT. Dankzij de ‘drive-by-wire’ technologie kan de bestuurder rechtstreeks schakelen tussen R, N en D door simpelweg tegen de hendel te tikken. De parkeerstand ‘P’ kan men inschakelen met een handige toets. De standaarduitrusting omvat ook hoogwaardig leder in drie verschillende kleuren, het AMG-instrumentenbord met een AMG-hoofdmenu en de AMG RACETIMER, evenals het AMG-logo op de deurdrempels en de sportpedalen, allebei uitgevoerd in geborsteld roestvrij staal.

Af fabriek kunnen ook opties van de AMG Performance Studio worden gemonteerd:
Lichte, gesmede lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim in de maten 255/35 R19 vooraan en 285/30 R19 achteraan
Uiterst performant keramisch AMG-remsysteem
Rood gelakte remzadels
Sperdifferentieel op achteras met 40 procent vergrendeling
AMG Performance-stuur met drie spaken en Alcantara® voor de gripzones
AMG-afwerkingselementen in koolstofvezel
Verlichte AMG-deurdrempels
AMG Driver’s Pack (topsnelheid opgedreven tot 280 km/u, rijopleiding aan AMG Driving Academy)
AMG-vloertapijten
Andere opties zijn:
AMG Exclusive pack: nappaleder voor zetels, bovenste deel van het dashboard, gordellijn, armsteunen op de deuren en de middenconsole en deurpanelen. Dakbekleding met zonneschermen en A-, B-, C- en D-stijlen in Alcantara®, AMG-vloertapijten
COMAND APS
designo-gamma: elf kleuren, waaronder drie nieuwe matte afwerkingen en negen lederen bekledingen plus drie types van bekledingselementen
EASY-PACK bevestigingsrails voor bagage in de koffer, inclusief EASY-PACK laaddrempelbeschermer
Driving Assistance pack
KEYLESS-GO pack
Media-interface
Achteruitrijcamera voor PARKTRONIC
Surround sound
Een nieuwe dimensie inzake actieve en passieve veiligheid

Net als de E 63 AMG berline voldoet de nieuwe AMG break aan de allerhoogste verwachtingen op het vlak van actieve en passieve veiligheid. De standaarduitrusting omvat het systeem ATTENTION ASSIST, dat vermoeidheid bij de bestuurder detecteert, het unieke anticiperende veiligheidssysteem PRE-SAFE®, zeven airbags en de veiligheidshoofdsteunen NECK-PRO. Op verzoek kan het veiligheidsniveau nog worden verhoogd tot een in deze klasse nooit gezien niveau met de rijstrookassistent (Lane Keeping Assist) en dodehoekassistent (Blind Sport Assist), het PRE-SAFE®-remsysteem met automatische noodstopfunctie, Adaptive Highbeam Assist, Nachtzicht Assistent (Night View Assist) en Speed Limit Assist.
De nieuwe E 63 AMG break wordt in januari 2010 voorgesteld en staat in maart 2010 in de showrooms. De verkoopprijs bedraagt 97.100 euro (excl. 21% btw).

Deel dit bericht:

3 reacties op "In detail: Mercedes E63 AMG Break"

  1. XliljeezyX 13-10-2009 om 14:20

    ‘Het maximum koppel van 630 Nm is vroeger beschikbaar, bij 5200 toeren.’

    Vroeger moet dat niet eerder zijn?

  2. MRM 13-10-2009 om 17:54

    Da’s allemaal hetzelfde 😉

  3. versus21 19-10-2009 om 23:09

    Zoals steeds bij Mercedes is dit een afschuwelijk monster, qua uiterlijk toch.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...