Renault_Mégane_Header
Renault wil met de nieuwe Mégane zijn marktpositie in het compacte middenklasse segment verbeteren, is het Franse merk in zijn opzet geslaagd?

Renault staat erom bekend steeds weer een verrassend design uit haar mouw te schudden. Kijk maar naar de Renault Avantime, de Renault Vel Satis of de Renault Kangoo BeBop, stuk voor stuk gedurfde modellen die Renault typeren. De voorganger van de huidige Renault Mégane werd getypeerd door zijn hoekige vormen en maakte de wagen een uitschieter in een relatief saai gamma van middenklassers zoals de vorige generatie Opel Astra en de Peugeot 307. De hoekige lijnen van de vorige Renault Mégane hebben plaats moeten maken voor bijzonder afgeronde, maar ons inziens iets minder spannende rondingen van de huidige Renault Mégane.

We zijn er dan ook van overtuigd dat de meningen omtrent de looks van de Renault Mégane verdeeld zullen zijn. Op de redactie konden we de voorkant van de Mégane best wel smaken, al vinden we dat de grille iets hoger had mogen zitten, met een logo er in het midden op. De achterkant is bijzonder bol en heeft koplampen die de wagen nogal plomp doen lijken, dit wisten we minder te appreciëren. De zijlijn leek ons de wagen dan weer een stuk leuker te maken.

Renault Megane

Onder de motorkap van ons testmodel zat een 1.5 liter dCi-motor verscholen, die een vermogen van 85 pk levert. Al gauw denk je aan de uitdrukking ‘fletse diesel‘, maar de 200 Nm’s koppel waar de Mégane over beschikt zorgen ervoor dat je nooit het gevoel hebt dat de wagen te traag van zijn plaats komt. De topsnelheid komt neer op 175 km/u en kan redelijk vlot bereikt worden. 100 km/u bereik je vanuit stilstand na 12,9 seconden, waarmee de Mégane de Opel Astra met 90 pk te snel af is, de Astra doet er namelijk 13,7 seconden over.

Renault Megane

Renault zegt dat de Renault Mégane 1.5 dCi slechts 4,5 liter diesel drinkt per 100 km, wij kwamen echter uit bij een testverbruik van 7,0 liter per 100 km, al reden we wel vaak in het stadsverkeer. Op de autosnelweg slaagden we er wel degelijk in het verbruik te beperken tot ongeveer 4 liter per 100 km, wat het bijzonder realistisch maakt dat het gemengd verbruik neerkomt op 4,5 liter per 100 km. Bovendien draagt de Renault Mégane het ECO²-label, wat wil zeggen dat de wagen niet alleen weinig verbruikt, maar bovendien op een milieubewuste wijze geproduceerd werd en grotendeels recycleerbaar is.

Renault Megane

Nu, die recycleerbaarheid heeft zijn positieve kanten, maar uiteraard zijn er ook negatieve kanten aan. Uiteraard kan niemand er iets tegen hebben dat materialen efficiënter gebruikt worden, maar aan de andere kant lijkt het wel alsof het interieur van de Mégane al eens gebruikt werd. De afwerking is behoorlijk correct op enkele details na, maar de materiaalkeuze laat te wensen over. Niet alleen het dashboard bestaat uit plastiek, ook het stuur is van diezelfde kunststof vervaardigd. De hoeveelheid plastiek op het dashboard staat in verhouding met de prijs van de wagen, dus daarop uiten we liever geen kritiek. Het lijkt ons weliswaar logisch dat elke autoliefhebber een stuur verkiest dat goed in de hand ligt en bovendien een aangenaam gevoel geeft. Een plastieken stuur beschikt over géén van bovenstaande kenmerken. Jammer!

Renault Megane

Verder is het interieur een aangename plek om te vertoeven. Ons testmodel beschikte over een muzieksysteem met USB-ingang en werkte naar behoren. Renault maakte weliswaar een foutje door een bekerhouder te plaatsen voor de USB-ingang, waardoor het klepje dat de USB-ingang normaal beschermt, niet open kan als de beker op zijn plaats staat. Onderstaande foto moet dit duidelijk maken. Verder kan je zien dat de Renault Mégane ook beschikt over een Key-Card en een Start knop.

Renault Megane

Het dashboard van de wagen is smaakvol ingericht en vertoont zelfs een zekere vorm van elegantie. Aan de kant van de passagier loopt er een hellende horizontale strook, die er ondanks de ‘plastiekerigheid‘ goed uitziet en het interieur een zekere touch geeft. Enkel de positionering van de radio is niet optimaal, die zit te dicht bij de versnellingspook waardoor je gehinderd wordt tijdens het veranderen van kanaal.

Renault Megane

Verder is het zo dat Renault koos om een grote digitale snelheidsmeter te plaatsen in het midden van het instrumentenpaneel. Dit is een zeer goede keuze, want zo is er op elk moment te zien hoe snel je precies rijdt. In het display rechts daarvan wordt getoond hoeveel je precies verbruikt, hoeveel je gemiddeld verbruikt, hoeveel kilometers je al aflegde enz… Het enige dat stoort is de toerenteller links van de snelheidsmeter, die de moderne look van de snelheidsmeter en informatie-display ietwat teniet doet.

Renault Megane

Renault Megane

In de testweek waar we met de Renault Mégane reden bewees de wagen bijzonder praktisch te zijn. Zo zijn er opbergvakken onder de stoel van de bestuurder en zit de wagen op enkele details na bijzonder goed ineen. De koffer zonder ingeklapte achterbank is 405 liter groot, maar wanneer je de achterbank inklapt, kom je uit bij een kofferruimte van meer dan 1.100 liter. Ruimschoots voldoende dus!

Renault Megane

Het enige aspect van de wagen dat wat roet in het eten gooide, was de koppeling, die bijzonder lang bleek te zijn. Na eventjes rijden ben je eraan gewoon, maar in het begin is dergelijke koppeling bijzonder storend. Het duurt namelijk bijzonder lang eer de wagen effectief vertrekt en ondertussen geef je hopen gas. Zo lijkt het alsof je grootouders achter het stuur zitten: veel geluid, weinig beweging.

De Renault Mégane kost standaard €16.700 en daarvoor krijg je een 100 pk sterke benzinemotor. De dieselmotor waar wij mee reden kost standaard €17.900, maar met alle opties waarover ons model beschikte, kwamen we uit op €19.800. Redelijk veel voor een Renault Mégane die ondanks enkele opties redelijk pover is uitgerust en voor het grootste deel uit plastiek bestaat. De prijs geeft ons een beetje een vreemd gevoel. De €16.700 die je betaalt voor de 100 pk sterke benzinemotor lijkt ons een bijzonder scherpe prijs, €19.800 voor ons testmodel vinden we dan weer hoog.

Als conclusie laten we graag weten dat de Renault Mégane zeker en vast goed dienst kan doen als een wagen om dagelijks in te verblijven, hier en daar werden we zelfs bijzonder aangenaam verrast door bijvoorbeeld het moderne instrumentenpaneel of het ergonomisch design. Spijtig dat het interieur grotendeels uit plastiek vervaardigd werd.

Overzicht

+ Ergonomisch
+ Dieselmotor rijdt beter dan verwacht
+ Basismodel = waar voor uw geld

– Testmodel = duur voor wat je krijgt
– Plastiek interieur

Renault Megane

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes