Rijtest & Video: Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Multitronic

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest
De Audi A5 is waarschijnlijk de mooiste coupé van het moment, de A5 Cabrio gaat op hetzelfde elan verder en is misschien nog adembenemender.

Eerst kijken, dan lezen? De rij-impressie van dit rijverslag kan u helemaal onderaan dit artikel terugvinden.

Het lijnenspel van ontwerper Walter Da Silva laat niemand onberoerd, het leek dan ook niet meer dan logisch dat na de A5 Coupé ook de A5 Cabrio qua looks de concurrentie zou overtreffen. De A5 Cabrio is eigenlijk de opvolger van de A4 Cabrio, van de A4 wordt in Ingolstadt geen dakloze variant meer gemaakt. Dat is niets meer dan een slimme marketingtruc van Audi om hun cabriomodel nog hoger in de markt te kunnen positioneren. Met de merkbaar goedkopere A3 Cabrio in het gamma is er nu voor elk budget een cabrio in het Audi-gamma.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Kijken naar de A5 Cabrio is genieten. In profiel zien we erg subtiele lijnen die de wagen erg vloeiend doen ogen, vooraan vinden we de bekende single-frame Audi-grille en zacht gevormde koplampen die voorzien zijn van een rij LED-dagrijlichten. Achteraan vinden we een relatief korte kont, dit doordat Audi koos voor een stijlvolle stoffen kap in tegenstelling tot de stalen vouwkappen van de concurrentie. De achterkant van de A5 Cabrio wordt gekenmerkt door twee hoekig gevormde achterlichten die voorzien zijn van LED’s, op de koffer vinden we nog een kleine kofferspoiler. Ons testmodel werd daarnaast met 18″ velgen uitgerust, een bandenmaat die zeker niet misstaat op de A5 Cabrio. De A5 Cabrio oogt erg stijlvol en straalt een innerlijke rust uit. Maar is de A5 Cabrio met 2.7 TDI ook echt een rustige wagen?

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

De 2.7 TDI zorgt voor een vermogen van 190 pk en een maximaal koppel van 400 Nm dat tussen 1.400 en 3.250 toeren per minuut vrijkomt. Dat hoge koppel is in het hedendaagse verkeer een zegen, de herneemsnelheden zijn hierdoor fenomenaal. Het koppel is ook echt reeds bij lage toeren aanwezig, onze testwagen was uitgerust met het achttraps Multitronic versnellingsapparaat en het viel op dat de V6 zelden hoge toeren moest doen, zelfs bij het accelereren. Echt snel is de A5 Cabrio met de 2.7 TDI niet, de wagen sprint in 8,6 seconden naar 100 km/u. De A5 Cabrio is dan ook niet expliciet bestemd voor sportief rijgedrag, heerlijk flaneren kan hij namelijk als de beste. Het verbruik blijft dankzij deze rustige V6-motor erg aanvaardbaar, ons testverbruik kwam op 7,2 liter per 100 kilometer. Audi geeft zelf een gemiddeld verbruik van 6,5 liter op, ook de CO2-uitstoot blijft met 169 gram per kilometer binnen de perken.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

De 2.7 TDI past in onze ogen perfect bij de A5 Cabrio, op geen enkel moment hadden we het gevoel iets tekort te komen. De V6-motor doet het werk met sprekend gemak terwijl hetzelfde met een viercilinder nogal schreeuwerig zou overkomen. Ook de achttraps Multitronic past de A5 Cabrio als gegoten, de continu variabele transmissie zorgt voor een erg hoog comfort waarbij schakelmomenten elkaar naadloos kunnen opvolgen. Standaard schakelt de Multitronic erg vroeg op om zo een laag verbruik te bewerkstelligen, wie het sportiever wil zet de pook in de S-stand waarbij de Multitronic naast een hoogtoerigere versnelling ook voor een snellere gasrespons zorgt. Wil je zelf beslissen wanneer er geschakeld wordt dan kan dat met de schakelflippers achter het stuur die zich zeer makkelijk laten bedienen. Wij reden echter vooral in de standaard-stand, want met de A5 Cabrio wil je niet persé snel op je bestemming zijn.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Dat de Audi A5 Cabrio en de 2.7 TDI goed bij elkaar passen merken we ook aan de algemene rijeigenschappen van de A5 Cabrio, de schokdemping is zeer goed uitgebalanceerd en legt duidelijk de nadruk op het comfort. Putten en oneffenheden worden moeiteloos gefilterd maar dat wil niet zeggen dat de A5 Cabrio zweverig overkomt. Op een bochtig parcours kan je de A5 Cabrio erg strak insturen en het koetswerk is daarnaast stijf genoeg om de neigende rolbewegingen op te vangen. Het comfortabel weggedrag wordt bijgestaan door de elektrisch regelbare sportzetels die zowel de onderrug, bovenrug en onderbenen erg goed ondersteunen. Onmisbaar is daarnaast de stoelverwarming die ervoor zorgt dat je zelfs bij vriesweer de neiging zal hebben het dak in de koffer te laten ploffen. Deze volautomatische stoffen kap opent zichzelf trouwens in 15 seconden en dit tot een snelheid van 50 km/u. Ons testmodel was daarnaast uitgerust met een optionele (363 euro) kap met verbeterde akoestische isolatie, het lijkt misschien vreemd maar met gesloten kap was de A5 Cabrio volgens ons stiller dan de gemiddelde hedendaagse sedan. Echt indrukwekkend, en het draagt bij tot de comfortrijke instelling van de A5 Cabrio.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Het interieur van de A5 Cabrio is erg degelijk en de positionering van de bedieningsknoppen is erg logisch. Het bruine leder van de sportstoelen past goed bij het zwarte dashboard en de optionele inlegplaatjes uit bruine notelaar (471,90 euro) zorgen voor extra verfijning. Het MMI-systeem, het multimediasysteem van Audi, zit verzonken in de middenconsole waardoor je weinig last hebt van het invallende licht. Het systeem wordt bediend met een handige draaiknop onder de versnellingspook en omvat naast een erg goede GPS met 3D-kaarten ook radio, CD en de mogelijkheid om SD-kaarten te lezen. Met de kap dicht wordt het zicht naar achter door de grote C-stijlen erg beperkt, gelukkig was ons testmodel uitgerust met parkeersensoren achteraan, een optie die we iedereen aanraden.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

De A5 Cabrio biedt plaats voor vier personen, achteraan kunnen makkelijk twee mensen plaatsnemen. De beenruimte is er uiteraard niet riant en achteraan vang je ook meer wind dan vooraan. Met het dak dicht is de hoofdruimte dan weer erg beperkt, lange mensen zullen het er dus geen uren uithouden. De A5 Cabrio beschikt dankzij de stoffen kap over 320 liter bagageruimte, dat is best veel voor een Cabrio. De achterbank is daarnaast in twee delen neerklapbaar waardoor een bagageruimte van 750 liter kan ontstaan.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Natuurlijk hangt aan al dat moois van de A5 Cabrio ook een prijskaartje, de vanafprijs van 40.975 euro voor de 2.0 TFSI (180 pk) mag dan enigszins meevallen, zodra je de optielijst bekijkt kan je moeiteloos 10.000 euro aan noodzakelijke opties aanvinken. Ons testmodel heeft een basisprijs van 46.475 euro maar de rijkelijke uitrusting maakt daar 58.191 euro van. Op onze optielijst vonden we onder andere de elektrisch regelbare Sport Zetels (1.197 euro), het Pack “Intenso Plus” (3.500 euro) dat onder andere metaalkleur, het akoestisch parkeersysteem, cruise control en het MMI-systeem omvat, het “Lounge” Pack (2.100 euro) dat de verwarmde zetels, het lederen interieur, de elektrische inklapbare buitenspiegels, het lederen multifunctioneel stuur en een binnenspiegel met dag/nacht functie omvat en de bijkomende nekverwarming waarvoor je 550 euro aftikt. De A5 Cabrio is dus best prijzig, zeker als je de optielijst erbij neemt, maar je krijgt er wel heel veel auto voor in de plaats.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Audi heeft voor de A5 Cabrio ondertussen trouwens een breed motorenaanbod. Starten kan met een 2.0 TDI (163/170 pk) of 2.0 TFSI (180 pk), voor dieselland België is er ook nog de 3.0 TDI met 240 pk. De snelste benzine is de 3.0 TFSI die een vermogen van 333 pk ontwikkelt en zijn weg in de S5 Cabrio heeft gevonden. Er is ook een benzinemotor zonder turbo in het gamma te vinden, de 3.2 FSI zorgt voor 265 pk. De krachtigste motoren worden al dan niet standaard met zeventraps S-Tronic automaat geleverd.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Met de A5 Cabrio heeft Audi ongetwijfeld de mooiste cabrio in autoland in zijn rangen, de opvolger van de A4 Cabrio is afgesteld op rijcomfort en heeft een zeer goed uitgebalanceerde schokdemping. De 2.7 TDI Multitronic past perfect bij de comfortabele eigenschappen van de A5 Cabrio en is dankzij zijn hoge koppel in het dagelijkse verkeer erg genietbaar. Binnenin vinden we een erg goed afgewerkt interieur die weliswaar pas echt volledig tot zijn recht komt als je een hele resem opties uit de prijzige optielijst aanvinkt. Net die optielijst maakt de A5 Cabrio bijzonder duur, maar voor één van de meest stijlvolle auto’s van het moment mag je al eens wat dieper in de buidel tasten.

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Overzicht
+ Looks, looks, looks
+ Rijcomfort, rijeigenschappen
+ Afwerking interieur
+ 2.7 TDI met Multitronic is erg aangenaam

– Zicht naar achter bij gesloten dak
– Beperkte ruimte achteraan
– Prijzig

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Rijtest

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Willem Huygebaert

Deel dit bericht:

10 reacties op "Rijtest & Video: Audi A5 Cabrio 2.7 TDI Multitronic"

  1. XliljeezyX 06-10-2009 om 15:18

    8-traps automaat.. beetje overdreven.. maar dat moet van die groene hippies….

  2. Pieter Aertgeerts 06-10-2009 om 17:55

    Zéér aangenaam verrast bij mijn dagelijks bezoekje. Schitterende rijtest. Foto’s zijn (volgens mij) de beste tot nu toe. Video bekeek ik nog niet, maar doe ik zeker!

  3. XliljeezyX 06-10-2009 om 18:31

    Ik durf erop te wedden dat dit de beste foto’s zijn tot nog toe, en dan ook nog eens met een mooie auto. Kijk het effect op de laaste foto, De kleur van de auto en de kleur van de achtergrond matcht op elkaar heel mooi. (volgens mij zeg ik dit niet helemaal goed..)

  4. Willem 06-10-2009 om 19:22

    Je kan het verwoorden als ” de kleuren van het landschap zijn in harmonie met die van de wagen”. Het zijn mooie foto’s geworden, al vind ik ze misschien wat “clean”. Iets wat niet per se een negatief iets is. Persfoto’s zijn ook van dat kaliber 😉

  5. SSq 06-10-2009 om 22:49

    Schone foto’s ;)! je weet telkens je locatie’s uit te kiezen! Waar is het dit keer getrokken?

    Ik wist dat de Audi A5 eraan zat te komen, dus heb ik groenlicht de laatste dagen een beetje in de gaten gehouden. Persoonlijke vind ik dit ook één van de mooiste cabrio’s die je kunt krijgen, los van het feit dat ik een Audi liefhebber ben.

    Eén randopmerking: ik dacht dat multitronic een traploze overbrenging was of ben ik verkeerd? Ik dacht dat S-tronic een automaat was met dubbele koppeling en Multitronic een CVT was?

    voor de rest, sjieke reportage! Ik kijk uit naar het volgende ;)!

  6. PJS 07-10-2009 om 10:30

    @SSq; Multitronic is inderdaad een Continu Variabele Transmissie (CVT) zoals dat ook in de rijtest staat. De woordkeuze “Achttraps” is misschien een beetje misplaatst maar er zijn weldegelijk acht voorgeprogrammeerde versnellingen die weliswaar niet getrapt worden bereikt maar als het ware glijdend in elkaar overgaan.

    Meer info over Multitronic vind je trouwens op wikipedia:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Multitronic

  7. Svenius 08-10-2009 om 21:28

    Op welke plaats komt deze in jullie zomer-toptien?

  8. MRM 08-10-2009 om 21:49

    Het krachtigere broertje staat op nr8!
    http://www.groenlicht.be/2009/08/29/nr-8-audi-s5-cabrio/

    De Top10-cabrio’s moet weliswaar nog worden afgewerkt.

  9. BNNY 08-10-2009 om 22:47

    Correct! Met al dat regenweer ben ik hem even vergeten, maar ik beloof hiermee plechtig dat hij weldra terugkomt!

  10. SEGERS 14-05-2010 om 12:19

    Mooi filmpje, maar die muziek…

Reageer

Reactie aan het plaatsen...