Jaguar XE
Over de Jaguar XE is al veel geschreven, maar nog weinig zeker. In dit artikel trachten we enkele nieuwe details uit de doeken te doen.

De Jaguar XE zou – logischerwijze – onder de Jaguar XK gepositioneerd worden en zou de instap-roadster van het Britse merk worden. Insiders bij Jaguar wisten te melden dat de roadster de grille van de Jaguar XF en de Jaguar XJ zal overnemen. Eerdere berichten wisten te melden dat de grille van de legendarische Jaguar E-Type zou overgenomen worden, maar blijkbaar is dat technisch gezien niet de beste oplossing.

Verder wordt er bij Jaguar een intern debat gevoerd over de grootte van de volgende generatie Jaguar XK. Een deel van de ontwikkelaars vindt dat de Jaguar XK een eindje moet groeien, om op die manier concurrentie te kunnen bieden aan bijvoorbeeld de Maserati GranTurismo en GranCabrio. Anderen zijn tevreden met de XK zoals hij nu is.

Wel is het zo dat de XK eerder een 2+2-zitter is dan een vierzitter en aangezien de XE onder de XK gepositioneerd zal worden, zou de XE nog een beetje kleiner moeten worden. Dat zou betekenen dat de XE een tweezitter zou zijn, maar of dat effectief zo is, dat is nog niet geweten. Hoe dan ook, beide modellen zullen in de toekomst gebruik maken van het aluminium chassis van de Jaguar XK, weze het dan wel een vernieuwde versie ervan. De concurrenten van de Jaguar XE zullen onder andere de Porsche Boxster en Cayman worden.

Over wanneer we de Jaguar XE in de toonzalen mogen verwachten kunnen we nog geen sluitend antwoord geven, maar het lijkt erop dat de XE pas in 2013 op de markt zal komen. Een conceptmodel zal echter niet zo lang op zich laten wachten. Misschien leuk voor het autosalon van Genève volgend jaar? Het prijskaartje van de XE zou tussen dat van een Porsche Cayman en een 911 liggen, rond de 70.000 euro dus. (via WCF)