Opel Insignia Sports Tourer
2.100 km leg je het liefst af in een comfortabele wagen, die bovendien voldoende plaats biedt voor vier inzittenden én bagage. Wij zochten uit of de Opel Insignia Sports Tourer aan deze eisen voldoet.

Bij Opel gingen de zaken niet al te vlot en de Vectra was niet bepaald een succesmodel te noemen. Opel veranderde radicaal van koers en startte de productie van de Opel Insignia. De sedan bewees in een eerdere rijtest al naast comfortabel ook nog eens stijlvol én betaalbaar te zijn. Opel wou het succesverhaal van de Opel Insignia – die ondertussen al 140.000 maal over de toonbank ging, verderzetten en breidde een vervolg aan de Insignia: de Opel Insignia Sports Tourer. Deze break-versie moet een antwoord bieden op de vraag naar een betaalbare wagen, die niet alleen stijlvol en comfortabel is, maar bovendien ook nog heel wat bagage aankan.

Opel Insignia Sports Tourer

De opvolger van de Opel Vectra had heel wat te bewijzen. Eerder testten we de Opel Insignia en zijn looks konden ons al bekoren. Ook de looks van de stationwagon laten ons niet koud. Opel slaagde erin de gestroomlijnde voorkant van de Insignia mooi te vervolledigen met een gestroomlijnde en lichtjes aflopende kofferklep. De kofferklep werd ontworpen met grote aandacht voor gebruiksgemak. De kofferklep is enorm groot en bijzonder robuust, maar pleegt daarbij geen roofbouw op de bagageruimte, die 540 liter bagage aankan. Leg je de achterbank neer, dan kan je maar liefst 1.530 liter bagage kwijt. Aan de binnenkant van de koffer zijn er nog enkele kleinere lichten, die achterliggers moeten tonen dat er een wagen staat geparkeerd met open kofferklep. De kofferklep kon automatisch opengemaakt worden én gesloten worden, maar zoals dat vaak het geval is bij dergelijke kofferkleppen, gebeurt het openen en sluiten nogal traag.

Opel Insignia Sports Tourer

Om te kijken of Opel in haar opzet slaagde, besloten we de Opel Insignia mee te nemen op een reis naar het zuiden van Frankrijk. 2.104 km legden we precies met deze wagen af, om er zeker van te zijn een juist oordeel te vellen en om tot in de details te kunnen vertellen welke de positieve punten en welke de negatieve punten van deze wagen zijn.

Opel Insignia Sports Tourer

De testversie die we van Opel meekregen was met zo goed als elke optie uitgerust en beschikte over de 2.0 CDTI-motor, die 160 pk levert. De ideale combinatie tussen kracht en milieuvriendelijkheid, zo dachten we. En achteraf bekeken, bleek dit ook volledig waar te zijn. Onderweg ervoeren we geen gebrek aan kracht en de zuinigheid was er wel degelijk. Ons gemiddeld verbruik kwam neer op 7,0 liter diesel per 100 km, 1 liter per 100 km meer dan door de constructeur opgegeven. De eerlijkheid gebiedt ons weliswaar te zeggen dat we niet echt zuinig reden, maar wanneer we een poging ondernamen zuinig te rijden, kwam het verbruik aardig in de buurt van 6 liter per 100 km.

De reden waarom we geen poging ondernamen om zuinig te rijden moge duidelijk wezen: de wagen is gewoon bijzonder plezierig om mee te rijden. We namen vooral de Franse Autoroute en de 160 paarden waarover we beschikten waren hemels. Uiteraard kan de Insignia niet alleen op de grotere autosnelwegen rijden, ook de kleine en bovendien onverlichte paden wist hij zeker en vast de baas. Even op de Sport-knop duwen en voor je het weet cruise je met je Insignia een redelijk grote helling naar boven tegen een snelheid die je niet voor mogelijk hield.

Opel Insignia Sports Tourer

We besloten ’s nachts naar onze bestemming te rijden, om het verkeer in Parijs ietwat te mijden. De Insignia bleek hiervoor bijzonder goed uitgerust. De boordcomputer die voorheen enkel felle kleuren uitstraalde dimde plotseling, om voor niet teveel afleiding te zorgen. De adaptieve koplampen pasten hun verlichting steeds aan afhankelijk van de situatie waarin je reed. Accelereerde je, dan vergrootte de lichtbundel zichzelf, had je geen tegenliggers dan gingen de grootlichten aan en kwam er plots toch een tegenligger aangereden, dan dimden de grootlichten zichzelf automatisch. Uiteraard draaiden de koplampen mee in de rijrichting van de wagen.

Opel Insignia Sports Tourer

Niet alleen de lampen hielpen de zichtbaarheid ’s nachts, ook de achteruitkijkspiegels deden hun werk. De dimfunctie van deze spiegels werkte namelijk automatisch. Kwam er iemand met een sterke lichtbundel aangereden, dan dimden de spiegels dat licht.

Ook overdag zorgde de Insignia voor extra verlichting. Een rij dagrijlichten die bovenaan de lichtkast gemonteerd werden, scheen constant en zette de Insignia extra in de verf. Bovendien kan je overdag genieten van het panoramisch dak, dat je weliswaar enkel krijgt wanneer je dat op de optielijst aanvinkt. Deze optie maakt je € 1.250 lichter, maar de kinderen op de achterbank zullen ongetwijfeld genieten.

Opel Insignia Sports Tourer

Het Park Expert-systeem is een systeem dat je helpt bij het inparkeren. Wanneer je wil parkeren, scant het systeem de omgeving en bepaalt het waar de Insignia Sports Tourer vlot inpast en waar niet. Uiteraard zijn ook de sensoren vooraan en achteraan hierbij inbegrepen. Het systeem werkte feilloos en het systeem gaf inderdaad enkel de parkeerplaatsen aan waar de Insignia Sports Tourer in paste. Je moet weliswaar minder dan 30 km/u rijden om van dit systeem gebruik te kunnen maken.

Comfort is één van de vereisten die we vooropstelden en de Opel Insignia Sports Tourer beschikt hier zeker over. Het testmodel werd uitgerust met een lederen binnenbekleding en elk mogelijk snufje op het Opel Eye na. Het navigatiesysteem bleek bijzonder handig en gaf steeds de juiste weg aan op een bijzonder overzichtelijke manier. Wanneer je bijvoorbeeld een selectie maakt tussen verschillende liedjes, maar toch van richting moet veranderen, geeft de Insignia Sports Tourer op een bijzonder elegante manier pop-ups weer, hoe je precies rijden moet. Bovendien is het verkeersinformatiesysteem angstaanjagend accuraat. Terwijl we Parijs doorkruisten, wist het systeem ons te melden dat we 7 minuten vertraging zouden oplopen. En inderdaad, gedurende 7 minuten ervoeren we vertraagd verkeer.

Opel Insignia Sports Tourer

Het multimedia-systeem was zeer overzichtelijk, werkte feilloos en ook communicatie via de GSM werd een stuk eenvoudiger gemaakt dankzij de Opel Insignia. Stap je in met een GSM met bluetooth dan ben je direct in staat te telefoneren. Alle gesprekken waren duidelijk verstaanbaar voor zowel beller als opgebelde.

Opel Insignia Sports Tourer

Niet alleen was het interieur van de Insignia een comfortabele plek om te vertoeven, ook de adaptieve ophanging, FlexRide genaamd, mocht er wezen. Deze ophanging bestaat uit drie verschillende standen: Sport, Normaal en Tour. Wanneer je op Sport drukt, verhardt de Insignia z’n ophanging waardoor je sneller de bochten in kan. Het instrumentenpaneel kleurt daarnaast volledig rood in deze stand. Wanneer je op Tour drukt, maakt de Insignia de rit comfortabeler.

Na ongeveer 200 km gereden te hebben gaf de wagen een melding dat het oliepeil aan de lage kant was. We stopten even om te hervullen, maar de wagen bleef dezelfde melding geven. Na verloop van tijd ging deze melding weliswaar weg, dus de kans is groot dat het hier om een klein defect van ofwel de flotter of de elektronica ging. Dit probleem is weliswaar niet op grote schaal gekend en bijgevolg is het wellicht zo dat het hier om een alleenstaand geval gaat.

Nog een klein nadeel is dat de wagen niet steeds even winddicht bleek. Wanneer je achteraan probeert te slapen wanneer de wagen op de autosnelweg rijdt, zal je merken dat je redelijk wat wind kan horen. Bovendien is het geluid wanneer je aan het rijden bent met open achterruiten niet aan te horen. In gelijk welke wagen is dat geluid niet uit te staan, maar in de Insignia is het des te erger.

Opel Insignia Sports Tourer

Ongetwijfeld merkte u als aandachtige lezer al op dat dit artikel – op 2 bovenstaande alinea’s na dan – bijzonder positief is, we waren dan ook bijzonder tevreden over de Opel Insignia. Meestal kost tevredenheid een hoop geld, maar in het geval van de Opel Insignia Sports Tourer valt dit best mee. De basisprijs van de Opel Insignia Sports Tourer met het Cosmo-pakket komt neer op €30.500. Daarvoor krijg je al redelijk wat comfort: 160 pk, airconditioning, een elektrische achterklep, automatisch dimmende spiegels, een regensensor, een elektronische handrem, mistlampen vooraan, houtafwerking en 18″ velgen.

De uitrusting van ons testmodel was de volgende:

Opel Insignia Sports Tourer 160 pk Cosmo: €30.400
FlexRide: €950
Adaptief verlichtingssyteem: €900
Park Expert: €700
Extra airbags: €300
Alarm: €350
Bandenspanningcontrole: €200
Panoramisch dak: €1.250
Lederen zetels inclusief verwarming: €1.350
Ruitenwisser achteraan: €75
Wettelijke kit (fluovestje…): €99
Quickheat-systeem: €300
Bluetooth: €300
Navigatie: €1.700

De totaalsom van ‘onze’ Insignia Sports Tourer kwam dus neer op €38.874. Veel geld, inderdaad, maar wanneer je dit geld neertelt voor de Insignia Sports Tourer, krijg je wel degelijk waar voor je geld. Een Citroën C5 Tourer die analoog is uitgerust (13 pk extra) kost je €41.580, een Ford Mondeo met gelijkaardig uitrustingsniveau kost je €38.650. Voor wie niet onbewogen blijft voor de looks van deze Insignia Sports Tourer, maar er geen €38.000 voor over heeft, kan de basisversie aanschaffen die €25.300 kost en over 115 pk beschikt.

Overzicht

+ Prijs
+ Comfort
+ Looks

– Niet geluidsdicht
– Dure optielijst

Opel Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Sports Tourer