Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest
Sinds 2006 is de 159 Alfa’s wapen in de strijd tegen de BMW 3-Reeks, ondertussen zijn we vier jaar en enkele onderhuidse facelifts verder en kreeg de 159 er zonet de 1750TB bij in het motorenaanbod.

De Alfa Romeo 159 is voor niemand onbekend, de wagen gooit moeiteloos hoge ogen op de weg en de kans is dus zeer groot dat ook u zich reeds aan de looks van Alfa’s sedan hebt vergaapt. De stap naar de garage zetten is dan weer iets anders, hoewel de 159 vrij frequent in het straatbeeld verschijnt heeft hij qua volume nooit de 3-Reeks kunnen verslaan. Ongetwijfeld spelen de ondertussen grijsgedraaide clichés ten opzichte van Alfa Romeo mee, toch heeft het merk zich intensief ingezet om ook kwalitatief nog betere voertuigen te bouwen. Zo werd Karl-Heinz Kalbfell, ex-BMW, speciaal voor de ontwikkeling van de 159 aangenomen. Onder leiding van Kalbfell werd hard gewerkt op het gebied van afwerking en kwaliteit. Hiermee wou het Italiaanse merk het Italiaanse design met Duitse degelijkheid combineren.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

De Alfa Romeo 159 werd getekend door Giorgetto Giugiaro en bouwt eigenlijk verder op de Alfa Romeo Brera. De 159 kenmerkt zich vooraan door de typische alfa-grille en de drie aparte lichtunits die voor een uitzonderlijk stijlvolle en tegelijk sportieve look zorgen. Bekijk je de 159 in profiel dan bemerk je dat de wagen vooraan een erg scherpe neus heeft. Ook leuk zijn de deurklinken die we bijna tot esthetische kunstwerkjes kunnen verheven. Alfa heeft daarnaast een groot gamma aan prachtige velgen, in ons geval 19″ groot én met rode remklauwen, die voegen een hoge dosis sportiviteit toe aan de 159. Alleen achteraan lijkt de 159 als berline een beetje een dik achterwerk te hebben. De lichten zijn daarentegen wel fraai vormgegeven maar voor ons is het design van de 159 bij de Sportwagon (Break) meer geslaagd dan bij de Berline.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

Alfa Romeo heeft onder de motorkap een wel erg aangename revival klaarstaan. Exact 80 jaar na de introductie van de Alfa Romeo 6C 1750 keert Alfa Romeo terug naar de legendarische cilinderinhoud van 1750cc. Vroeger ging het om een zes-in-lijn motor met deze cilinderinhoud, ondertussen gaat het om een turbo-aangedreven viercilinder met een vermogen van 200 pk. De 1750 TB vervangt eigenlijk de 2.2 JTS die van GM afkomstig is, deze motor wordt volgens velen niets te vroeg bedankt voor bewezen diensten en wordt nu dus vervangen door een motorblok waarop trots FPT (Fiat Powertrain Technologies) prijkt.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

De 1750 TB is een erg explosieve direct ingespoten benzinemotor met een maximaal koppel van 320 Nm dat reeds vanaf 1.400 toeren per minuut zijn weg naar de voorwielen kan vinden. De explosiviteit zit hem in de turbo die bij 2.500 toeren per minuut inbeukt en de volle 200 paarden laat galopperen. Bij een sprint naar 100 km/u wordt de bestuurder actief aan het werk gezet want de voorwielen willen dan wel eens zelf hun weg zoeken, het gevoel dat je je moet vastklampen aan het stuur is soms niet veraf. De sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij in 7,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. Ondanks deze puike prestaties slaagt de 159 er met de 1750 TB in om degelijke verbruikscijfers voor te leggen, bij normaal gebruik kwamen wij op een verbruik van 10,6 liter benzine per 100 km uit. Hou je echter meer van een sportieve rijstijl of frequenteer je vaak de stad, dan kan de 1750 TB ervoor zorgen dat je ondanks een tankinhoud van 70 liter het tankstation meer dan gewoonlijk zal moeten bezoeken. Het verbruik kan dus een struikelblok zijn, maar we mogen niet vergeten dat het hier om een erg krachtige turbomotor gaat.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

De door ons geteste 159 was voorzien van een Ti-pakket, daarmee wil Alfa de concurrentie aangaan met de S-Line van Audi en de M-pakketten van BMW. De extra sportieve looks werden bereikt door twee uitlaatpijpen, 19″ lichtmetalen velgen, rode remklauwen, een sportievere ophanging en een sportiever interieur. Het geheel oogt uiteraard erg knap en in combinatie met de 1750 TB-motor is dat extra snuifje sportiviteit zeker welgekomen. Visueel is het Ti-pakket een droom, in realiteit lijkt het echter een beetje van het goede teveel. De 19″ velgen en de verlaagde sportieve ophanging maken het geheel alles behalve comfortabel. De 159 Ti lijkt soms te stuiteren op het Belgische wegdek en dat lijkt ons niet altijd de meest aangewezen manier om van A naar B te rijden. Gelukkig zitten de lederen sportzetels erg comfortabel en zorgen deze voor genoeg lendensteun en dempen zij mee de schokken. Wie echter de 159 als comfortabele reisauto wil kiest beter niet voor het Ti-pakket en houdt het beter bij 16 of 17″ velgen.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

De rijdynamiek is bij Alfa altijd een positief punt geweest en ook bij de 159 kunnen we dit als pluspunt aanstippen. Het stuur ligt zeer goed in de hand en is daarnaast erg mooi afgewerkt. De stuurrespons is erg correct en het kost weinig moeite om de voorwielen hun weg te laten vinden. Schakelen gebeurt via een manuele zesbak die erg goed in de hand ligt en daarnaast ook erg vlot de 200 paarden naar de voorwielen overbrengt. Het Q2-systeem, dat bij alle 159’s standaard geleverd wordt, zorgt ervoor dat de wielen het moeilijk hebben om zelfstandig aan het slippen te gaan. Uiteraard kan de bestuurder slipsituaties uitlokken maar deze zijn schaarser dan verwacht. 200 pk op de voorwielen is uiteraard niet niets, Opel levert voor de Insignia zelfs optioneel vierwielaandrijving voor zijn 220 pk sterke 2.0 Turbo, bij Alfa leek het ons echter niet nodig de vier wielen aan te drijven. Daarnaast laat net dat nog wat speelruimte over aan de bestuurder.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

Binnenin herkennen we het interieur dat ook bij de Brera wordt gebruikt, opvallend is het cockpitgevoel dat de designers hebben proberen bereiken door de middenconsole licht naar de bestuurder toe te draaien. In die middenconsole vinden we drie klokjes die respectievelijk het brandstofpeil, de temperatuur van de koelvloeistof en de turbodruk weergeven, esthetisch zijn deze klokjes zeker niet onbelangrijk. Het instrumentarium is daarnaast erg goed afleesbaar en voldoet zeker aan de eisen van de moderne automobilist. Dankzij het Ti-pakket vonden we binnenin aluminium pedalen, verwarmde lederen sportstoelen, donker aluminium afwerking voor de middenconsole en het stuur en aluminium dorpellijsten met Ti-opschrift. Het interieur is kwalitatief hoogstaand maar we betrappen Alfa er wel op dat de minder zichtbare onderdelen van een mindere kwaliteit zijn dan de zichtbare. Iets waar sommige mensen zich kunnen aan storen.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

Achteraan zit de 159 comfortabel maar de beenruimte kunnen we moeilijk riant noemen, toch doet de 159 het niet slechter dan het gemiddelde in deze wagenklasse. De kofferruimte bedraagt 405 liter zonder de achterbank neer te klappen, ook daar breken de Italianen dus geen records maar we hoefden ons ook niet onderbedeeld te voelen. Door het hoge achterste van de 159 Berline is er niet zoveel zicht naar achter toe, parkeersensoren lijken ons dus een obligate optie om bij het inparkeren niets te raken. Als laatste lijkt het ons niet onbelangrijk te vermelden dat de opbergruimte in de opbergvakken soms wat ondermaats is, Italianen hoeven duidelijk geen verzekeringspapieren mee te sleuren.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

De Alfa Romeo 159 1750 TB Ti heb je al vanaf 36.150 euro inclusief BTW, daarvoor heb je dus een 159 met extra sportieve looks en een extra sportieve motor. Wil je het Ti-pakket goedkoper? Dan kan je onder de motorkap ook de 1.9 JTDm 16v (136 pk) kiezen voor 33.950 euro. We raden het Ti-pakket echter niet zomaar aan iedereen aan, ben je een sportieve rijder en kan het je geen moer schelen dat je af en toe eens dooreen geschud wordt door oneffenheden op de weg, dan is het Ti-pakket zeker geen slechte keuze. Wil je echter graag uiterst comfortabel van A naar B rijden dan raden we toch de normale bandenmaat zonder het Ti-pakket aan. De basisprijs van de 159 bedraagt 25.000 euro met de 1.8 benzine (140 pk), wie wil dieselen kan dat met de 1.9 JTDm 8v (115 pk) vanaf 26.000 euro, voor de 1.9 diesel met zestien kleppen tel je 28.700 euro neer. De optiepakketten die Alfa voorziet zijn ook erg interessant, met het Exclusiva pack heb je metaallak, lederen zetelbekleding, bedieningsknoppen aan het stuur, Blue&Me navigatie en 16″ lichtmetaal voor 2.300 euro. De 159 is dus erg betaalbaar en je krijgt er erg veel auto voor in de plaats. De volledige prijslijst kan je hier nalezen.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

De Alfa Romeo 159 heeft dankzij zijn uniek design al veel autoliefhebbers bekeerd, de snoet van de 159 is ongetwijfeld de mooiste van alle middenklasse sedans. Het lijnenspel komt volgens ons nog meer tot zijn recht bij de Sportwagon maar ook de Berline combineert moeiteloos stijl en sportiviteit. De afwerkingskwaliteit van de 159 is hoogstaand, al kan je na wat zoeken altijd wel een imperfectie opmerken. De nieuwe 1750 TB benzinemotor heeft een erg goede indruk nagelaten maar wie voor deze turbomotor kiest weet dat enkele uren spelen zich al snel afrekenen aan de pomp. Het Ti-pakket is prachtig voor de 159 maar is misschien niet zo functioneel voor alledaags gebruik, toch raden we het pakket zeker niet af, al was het maar omdat we ons dan nog eens zouden kunnen vergapen op de weg als er één passeert. Wie het comfortabel wil raden we 16 of 17″ velgen aan, daarvan kunnen we bevestigen dat deze van de 159 wel een comfortabele cruiser maken. De kostprijs van de 159 ligt makkelijk 5.000 euro onder de Duitse concurrentie, voor de prijs moet je het dus zeker niet laten.

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

Overzicht
+ 1750 TB is een erg performante motor
+ Stuur ligt zeer goed in de hand, zetels erg comfortabel
+ Rijdynamiek

– Zicht naar achter erg beperkt bij Berline (niet bij Sportwagon)
– Harde ophanging met Ti-Pakket

Alfa Romeo 159 Ti 1750 TB 200 Pk rijtest

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Willem Huygebaert