In detail: Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide
De Aston Martin Rapide werd op het autosalon van Frankfurt officieel voorgesteld, maar uitgebreid besproken hadden we hem nog niet.

De Rapide is de eerste vierdeurs Aston Martin ooit, de vier deuren gaan open als zwanenvleugels en binnenin vinden we vier aparte sportstoelen. Achterin is er plaats genoeg voor twee passagiers die zeker niet vergeten werden door de ontwerpers van Aston Martin. Zo beschikken ze over twee handgemaakte individuele stoelen en een persoonlijk aircosysteem. In de koffer van de Rapide kan je 301 liter bagage kwijt, klap je de achterbank neer dan kan je 750 liter vervoeren. Volgens Aston Martin is 301 liter genoeg voor de golftassen van 4 personen, good to know.

Binnenin valt het op dat de middenconsole helemaal doorloopt naar achteren toe, zo krijgen de achterste passagiers het gevoel erbij te horen. Dankzij de doorlopende middenconsole is er achteraan ook veel ruimte voor het wegstoppen van CD’s en spelletjes. Er werd ook speciaal gewerkt aan het zicht voor de achterste passagiers, zo werd de B-pilaar intelligent geplaatst om zo weinig mogelijk zicht te ontnemen. Zo kunnen zij ook genieten van de sportieve prestaties van de Rapide.

De achterste passagiers worden daarnaast ook nog verwend dankzij een entertainment systeem dat bestaat uit twee LCD schermen die in de hoofdsteunen werden verwerkt. Het systeem bestaat uit een DVD lader voor zes DVD’s, er zijn draadloze microfoons en het geluid komt van een 1000W Bang & Olufson geluidssysteem. Het leuke is dat de achterste schermen apart functioneren en elke passagier dus apart naar zijn favoriete DVD kan kijken. Het geluid gaat dan via draadloze koptelefoons.

Onder de motorkap van de Aston Martin Rapide vinden we een handgebouwde 6-liter V12 die voor een vermogen van 477 pk en een maximaal koppel van 600 Nm zorgt. De V12-motor wordt gekoppeld aan een zestraps Touchtronic 2 automatische transmissie, schakelen kan automatisch of via magnesium schakelflippers achter het stuur. De Rapide sprint van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en haalt een topsnelheid van 303 km/u.

De Rapide is 290 mm langer dan de DB9, ook de wielbasis werd verlengd. Wie dacht dat de Rapide daardoor veel zwaarder zou zijn dan de DB9 heeft het mis. De Rapide is dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen maar 190 kg zwaarder dan de DB9, het totale gewicht komt op 1950 kg. Niet alle koetswerkpanelen zijn nieuw, de voordeuren en de motorkap komen rechtstreeks van de DB9.

De eerste leveringen van de Rapide starten begin 2010, het is echter nog niet duidelijk voor welk bedrag de Rapide over de toonbank zal gaan. Wel zeker is dat de Rapide zal moeten concurreren met de Porsche Panamera en in de toekomst misschien wel met de Lamborghini Estoque.

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Gaydon, Warwickshire 15 September 2009. Aston Martin will unveil one of the most eagerly awaited cars of 2009 at the 63rd Frankfurt Motorshow. The elegant Rapide, functional yet luxurious, provides space for up to four adults combined with an engaging driving experience synonymous with all Aston Martins.

As the marque’s first production four-door sports car, Rapide encapsulates core values of Power, Beauty and Soul; four ‘swan wing’ doors provide access to cosseting sports seats both front and rear bestowing occupants with ample accommodation. A 301 litre luggage compartment affords generous space for belongings for all four passengers whether they be sports bags or indeed, sets of skis, creating an Aston Martin which can be enjoyed on any occasion, anytime, anywhere.

Rapide’s rear environment has been intelligently packaged to create a space where passengers feel a part of the driving experience with clear views to the front and sides. Comfort and support is supplied in the form of two hand trimmed individual seats and a personal face-level heating and air conditioning system. Aiding the practicalities of everyday use, the luggage compartment features a movable bulkhead to permit access from the rear cabin while the rear seats fold flat at the touch of a button to create a flat loading space increasing the luggage compartment from 301 litres to 750 litres.

At the heart of every Aston Martin lies an evocative engine providing effortless power and torque: Rapide features a hand-built 6.0-litre V12 engine producing 470 bhp (477 PS / 350 kW) with peak power being delivered at 6000 rpm and 600 Nm (443 lbft) peak torque at 5000 rpm. A specifically tuned six-speed Touchtronic 2 automatic transmission features as standard, allowing the driver to change gear automatically or manually via the steering column-mounted magnesium paddles.

First shown in 2006 in concept form at the Detroit Auto Show, the Rapide project received an immediate green light from Aston Martin’s new shareholders in mid 2007 following the sale of the marque by the Ford Motor Company. In a little over two years, Aston Martin’s design and engineering team have delivered a new car from the ground up. Rapide has been developed from the ‘V/H Architecture’ platform which already forms the backbone to Aston Martin’s critically acclaimed line-up: the DBS, DB9 and Vantage range.

Chief Executive, Dr. Ulrich Bez said: “Rapide is the culmination of the Aston Martin range of sports cars, a car that seals the revival of a truly admired marque. There is now an Aston Martin for every taste and for every use.

“With Rapide, the entire family can enjoy their Aston Martin together in unison, in an invigorating yet comfortable environment, sitting low, with plenty of visibility from every seat and with new levels of comfort, refinement and entertainment.”

Director of Design, Marek Reichman who led the in-house design team which penned the Rapide said: “Like a race horse standing still, you can see its power and elegance, the shape of Rapide’s rear haunches are muscular conveying the power that lies beneath while its low stance produces a powerful look.

“There is a real sense of proportion with this car, akin to a tailored suit; the new double grill gives more presence on the road while the iconic signature side strake has been lengthened through to the rear doors to enhance its lateral proportions in a subtle, yet elegant way. The car’s purity makes it look right from every angle.”

First deliveries of the Rapide will commence early in 2010 and will be available globally through Aston Martin’s 125 strong dealership network. Pricing will be confirmed at the Frankfurt Show.

Deel dit bericht:

2 reacties op "In detail: Aston Martin Rapide"

  1. XliljeezyX 29-09-2009 om 22:42

    Mensen, wie kan dit nou NIET mooi vinden?

    Deze uitstraling, die afwerking daar zijn geen enkle woorden voor.. hooguit;
    Prachitg, schitterend, mooi maar veder zal het dan ook niet komen!

    Dit wilt toch iedereen!?

  2. mrnix 30-09-2009 om 13:00

    idd ik ben het volledig mee eens…

Reageer

Reactie aan het plaatsen...