Volvo test elektrische C30

Volvo_C30_BEV
Volvo vond de Volvo C30 DRIVe blijkbaar niet milieuvriendelijk genoeg, het Zweedse merk werkt nu aan een elektrische versie van de – oude – C30.

Vreemd genoeg heeft Volvo besloten om niet op de gefacelifte C30 te experimenteren, maar op de vorige generatie. Mocht de wagen weliswaar in productie komen, zal het hoe dan ook niet moeilijk zijn de technologie van dit studiemodel onder te brengen in de facelift van de Volvo C30.

De elektrische Volvo C30, die Volvo de C30 BEV noemt, beschikt over een lithium-ion batterij die een bereik van 150 kent. Volvo werkt momenteel hard aan elektrische aandrijvingen, aangezien het merk tegen 2012 een volwaardige plug-in hybride op de markt wil bregen. De BEV in C30 BEV staat voor Battery Electric Vehicle.

Belangrijk voor Volvo zijn zowel milieuvriendelijkheid als veiligheid. Een milieuvriendelijke wagen kan je bekomen door gewicht te besparen, en dat deed Volvo ook, maar het Zweedse merk liet de veiligheid hierdoor niet aangetast worden. De C30 is volgens Volvo dankzij zijn lage gewicht en geringe autonomie ideaal voor het stadsverkeer. Elektrische auto’s zullen in de toekomst immers vooral gebruikt worden voor korte ritten, meent Volvo.

De Volvo C30 BEV kan normaal in een slordige 8 uur volledig opgeladen worden aan een 230V stopcontact. De topsnelheid van deze milieuminnende C30 is begrensd op 130 km/u, wat voor het dagelijkse verkeer zou moeten volstaan. Nul naar honderd zou in 11 seconden voorbij moeten zijn.

Volvo C30 BEV

Volvo C30 BEV

Volvo C30 BEV

Volvo test elektrische versie C30

Volvo Car Corporation heeft dit jaar voor testdoeleinden een klein aantal elektrisch aangedreven C30’s gebouwd. Ze zien er exact hetzelfde uit als de gewone C30, bieden hetzelfde veiligheidsniveau, zijn even comfortabel en hebben een even grote binnenruimte. De lithium-ion-accu biedt een bereik tot 150 kilometer.

Volvo werkt hard aan de ontwikkeling van elektrische aandrijftechnieken. Naast de geplande introductie van een oplaadbaar hybridemodel (plug-in hybrid) in 2012, wordt ook de haalbaarheid van een volledig elektrisch model, ook wel Battery Electric Vehicle (BEV) genoemd, in kaart gebracht. De prototypes van de elektrische C30’s zijn in eigen beheer gebouwd en getest, onder meer op veiligheid en integratie van het elektrische aandrijfsysteem met de rest van de auto. ‘De C30 is het eerste model dat we hebben getest met een volledig elektrische aandrijflijn. Door zijn gunstige afmetingen en relatief laag gewicht is hij zeer geschikt voor stadsverkeer. We verwachten namelijk dat elektrische auto’s vooral in en rond steden gebruikt gaan worden voor dagelijkse ritten’, stelt Lennart Stegland, Director van Volvo Cars Special Vehicles.

Uitdagingen
De elektromotor zit onder de motorkap. Een van de uitdagingen bij het maken van een elektrische auto is het vinden van een gunstige plek voor het accusysteem.

Het meest voor de hand liggend is de middentunnel en de plaats waar de benzinetank zit. Dan bevindt de accu zich op een veilige locatie bij de meest voorkomende aanrijdingen. Omdat de auto alleen elektrisch rijdt, heeft de accu met 24 kWh een grotere capaciteit dan de oplaadbare hybride Volvo die een accu zal hebben van 12 kWh. Het opladen van de lithium-ion-accu duurt maximaal 8 uur via een gewoon stopcontact (230 Volt, 16A). Als groene stroom gebruikt wordt (opgewekt met hernieuwbare energie) is de uitstoot van schadelijke stoffen over de hele energiecyclus vrijwel nihil.

De topsnelheid van de C30 BEV is geprogrammeerd op 130 km/uur wat ruim voldoende is voor de beoogde gebruiksdoeleinden. De acceleratie van stilstand tot 100 km/uur komt op minder dan 11 seconden. Het bereik op een volle accu bedraagt 150 kilometer. 90 procent van de Europese automobilisten rijdt dagelijks minder dan die afstand.

Veiligheidseisen
Voor de ontwikkeling van alle modellen hanteert de fabrikant steeds dezelfde veiligheidsnormen, onafhankelijk van de aandrijftechniek en de energiesoort. Alle modellen ondergaan tests, zowel met behulp van computersimulaties als in Volvo’s eigen botslaboratorium. De ingenieurs hebben alle met elektriciteit samenhangende veiligheidsscenario’s vastgesteld, zowel voor, tijdens als na een aanrijding. Na een zorgvuldige analyse hiervan zullen ze voor elke situatie een oplossing ontwikkelen. Indien Volvo kiest voor de productie van een elektrisch model dan is hij net zo veilig als elke andere auto met het Volvo-logo.

Volvo’s voornaamste inzet rond elektrische aandrijving richt zich komende decennia op de oplaadbare “plug-in”-hybridemodellen. Dit geldt met name voor de grotere modellen. De combinatie van een elektromotor en verbrandingsmotor is de oplossing met waarschijnlijk het grootste potentieel, zowel vanuit technisch oogpunt als vanuit de wensen en behoeftes van de gebruikers. Plug-in hybrideauto’s bieden een groot bereik, een geringe uitstoot en tegelijkertijd beperkte afhankelijkheid van de kostbare accutechniek.

Toekomst
Diverse factoren bepalen het succes van de elektrische auto’s in de toekomst: ‘De consument moet geloven dat het een aantrekkelijke auto is om te rijden en te bezitten. Om dat te garanderen, vinden we dat elektrische auto’s op het gebied van comfort, veiligheid en prestaties even goed moeten zijn als auto’s met andere aandrijfsystemen. De kennis die we opdoen met de elektrische C30 BEV prototypes helpt ons aan die eisen te voldoen en onderstreept Volvo’s toewijding aan de verdere ontwikkeling van elektrische aandrijftechniek,’ aldus Paul Gustavsson, Director of Electrification Strategy bij Volvo Car Corporation.

Deel dit bericht:

2 reacties op "Volvo test elektrische C30"

  1. Buyck 22-09-2009 om 15:36

    Goed bezig! Alleen maak ik wel enkele bedenkingen zoals de laadtijd, het bereik en de infractructuur (het aantal oplaadpunten) voor deze wagens die ver achterblijft. Dat laatste schiet ruimschoots tekort.

  2. Ixke 23-09-2009 om 15:28

    Beperkte oplaadpunten ???
    Heb jij dan geen electriciteit bij jou thuis ? Of waren de stopcontacten uit promotie ?
    Grapje, ik snap wat je bedoelt maar gezien de bestemming van dit soort wagens ga je toch geen honderden kms per dag rijden ?

    Wat ik bedroevend vind is die voortdurende hypocrisie van constructeurs met hun snelheidsmeter : dit voertuig zou beperkt zijn tot 130km/u maar toch gaat de teller tot 160km/u … waar zijn we mee bezig ?

    Helaas zal ik dit soort wagen nooit hier (in Brazilië waar ik woon) zien verschijnen, energiezuinig rijden is iets waar niemand aandacht aan besteedt (noch de overheid noch automagazines)

    Tropische groet

    Ixke

Reageer

Reactie aan het plaatsen...