Rijtest: Skoda Superb

Skoda Superb
De Skoda Superb, even uitmuntend als zijn naam doet vermoeden?

De tijd waarin de Tsjechische constructeur kwalitatief minder goede wagens op de markt bracht ligt ver achter ons, sinds 1991 maakt het merk deel uit van de VAG-groep. De wagens die ze de dag van vandaag produceren, hebben als basis doorontwikkelde VW-technologie maar in een Skoda-jasje gegoten. De Superb staat op het platform van de Volkswagen Passat, zij het de verlengde variant daarvan. De wagen werd gepresenteerd op het salon van Genève, hoog tijd dus voor een kennismaking!

skoda superb

De looks

De Superb heeft présence, zoveel is duidelijk. Geparkeerd in een rijtje S-klasses valt de Superb enkel op door het logo dat erop prijkt, neem het weg en niemand zou geloven dat het om een Skoda gaat. De voorzijde oogt zeer indrukwekkend, breed en laag. De wagen heeft een stoere blik waarvoor men op de autostrade spontaan opzij gaat. In profiel valt op hoe gestrekt de wagen is, alle vier de deuren zijn zeer ruimbemeten. Dat is iets wat we enkel kunnen toejuichen, ze verschaffen een perfecte instap. Ook valt op hoe Skoda niet meeging in de trend naar coupéachtige daklijnen, iets wat de instap maar ook de hoofdruimte achterin zeker positief beïnvloed heeft. Dikwijls gehoord is dat de wagen te smal is/oogt in verhouding tot de lengte, voornamelijk langs achteren bekeken. Persoonlijk vind ik de kont wel geslaagd, hoewel er velen zijn die vinden dat deze wat pit ontbreekt. Marc Coucke daarentegen zag waarschijnlijk de Skoda in hetzelfde perspectief als wij, met op de voorgrond een Bentley Continental Flying Spur, vond de Skoda toch welgevormder en ruilde prompt zijn Bentley in. Hij haalde natuurlijk de economische recessie als reden aan, maar wij weten wel beter. Skoda heeft ook mooi werk gemaakt van enkele details, zo zien we het opschrift “Superb” opduiken in de voorste koplampunits en geven de verschillende chroomaccenten de wagen wat meer aanzien. Eén puntje dat misschien voor verbetering vatbaar is, de dakantenne, deze zou de dag van vandaag toch beter weggewerkt kunnen zijn, zo’n spriet op het dak ziet er niet echt “classy” uit. Het moet natuurlijk gezegd dat dit slechts een detail is.

Skoda Superb

skoda superb

Skoda Superb

Interieur

Wanneer je voorin plaatsneemt in de Skoda, zit je meteen prinsheerlijk in de goede stoelen. Ze zijn voldoende hard, in alle mogelijke richtingen verstelbaar en verschaffen een zeer goede steun, je vindt er ongetwijfeld je draai in. Het design van het dashboard is niet meteen spannend te noemen, maar alles ziet er goed uit, voelt kwalitatief goed aan en alle nodige informatie is in een oogopslag af te lezen. Het stuur, dat in alle richtingen verstelbaar is, is van het multifunctionele type, altijd handig je handen aan het stuur te kunnen houden en ondertussen toch dat ene nummer van Kiss stiekem keihard te kunnen zetten. Vanaf het tweede uitrustingsniveau (Ambiente) zit ook een multifunctioneel monochroom display ingeplant tussen de tellers dat informatie weergeeft over onder andere de gemiddelde snelheid, verbruik, instellingen van de wagenparameters etc. De radio, van het type “Bolero”, werkt met een touchscreen en bleek in de praktijk uiterst handig. Vooraf stonden we wat argwanend ten opzichte van het “touch” gedeelte maar dat vooroordeel verdween als sneeuw voor de zon. De gevreesde vette vingers op het scherm bleven ook uit, de coating blijkt deze zeer goed op te vangen. De dual zone airco deed zijn werk efficiënt en in alle rust. Des avonds, wanneer de zonne nedergedaald is en den nacht over het land trekt, zijn er talrijke sfeervolle led-lichtjes die een lichte gloed werpen over het interieur. Opbergruimtes zijn talrijk voorin, je raakt je spullen zeker kwijt. Ook bekerhouders zijn present.

skoda superb

Trek eens een achterdeur open en je merkt meteen wat deze wagen onderscheidt van alle andere in dit segment, wat een beenruimte, fenomenaal! De vergelijking met een S-klasse is hier alweer op zijn plaats. Door de hoge daklijn is de instap achterin ook zeer ruimbemeten, je stoot zeker je hoofd niet. De achterbank is stevig, maar zit comfortabel. Tussen de voorstoelen zit een schermpje geïntegreerd dat het uur en buitentemperatuur weergeeft, altijd handig om te weten of je je jas moet aantrekken voordat je uitstapt. Elke achterpassagier heeft trouwens een in de zijstijl geïntegreerde luchtmond die hij kan richten en/of afsluiten. De temperatuur regelen zit er niet in, dat doet je chauffeur voor u natuurlijk. In de linkerachterdeur zit nog een paraplu verscholen, Rolls Royce achterna.

skoda superb

Skoda Superb

Skoda introduceerde een wereldprimeur met de Superb, het TwinDoor systeem. Het komt erop neer dat je de koffer van de Superb kunt openen als een klassieke vierdeurs, de achterruit blijft naar beneden en de laadopenening is relatief klein. Druk je daarentegen eerst op een andere knop, dan kun je na enkele seconden de koffer openen als een vijfdeurs, de laadopening wordt zeer ruim maar de achterruit gaat mee omhoog, de inzittenden worden dus blootgesteld aan de buitenlucht. In de praktijk hebben we onbewust dikwijls gewisseld tussen de beide openingsmogelijkheden, het systeem blijkt zeer handig. De “vierdeursmodus” is ook te openen met de afstandsbediening, de koffer “popt” als het ware omhoog. BMW introduceerde recentelijk met de 5-reeks GT een soortgelijk systeem. Een minpuntje van het systeem, wanneer het geregend heeft en je opent de koffer als vijfdeurs, dan durft er wel eens wat water in de kofferruimte lopen. De koffer is trouwens zeer ruim, het blijft opmerkelijk hoe de wagen algemeen zoveel ruimte biedt. Veel beenruimte én een grote koffer, het blijft een weinig geziene combinatie.

skoda superb

skoda superb

skoda superb

skoda superb

Rijden

Onze testwagen was voorzien van de welbekende tweeliter diesel met pompverstuivers die 140pk en 320Nm levert. Het is een motor die op alle gebied al lang zijn sporen verdiend heeft binnen de VAG-groep en dus uiterst betrouwbaar is. Hij is nog niet zo stil als de commonrail-motoren maar storend wordt het nooit. Gekoppeld aan een manuele 6-bak zit je in 10,2 seconden aan 100km/u en als je door blijft duwen haal je een topsnelheid van 207 km/u. Hoewel die tien seconden traag lijken op papier, heb je in de praktijk nooit het gevoel met een “trage” wagen op stap te zijn, altijd en overal kun je rekenen op het koppel om je de nodige versnelling te geven.

skoda superb

Starten doe je met een klassieke sleutel, nog steeds de beste methode naar mijn mening. Koud laat de diesel iets meer van zich horen, maar de geluidsdemping is verzorgd. Op de autosnelweg rijdt hij zeer stabiel, iets wat je uiteraard verwacht met zo’n wielbasis. Even het gaspedaal strelen in zesde versnelling en je zit in no time aan snelheden die op het Belgische wegennet als illegaal gelden. Aan hogere snelheden veroorzaken de grote zijspiegels wel wat hoorbare turbulenties. De vering filtert efficiënt alle oneffenheden, enkel op korte oneffenheden of op een zeer slecht wegdek lijkt ze soms wat te springen. Dwarsnaden bijvoorbeeld kunnen de achterste veren soms wat van hun stuk brengen, ze lijken iets te hard in vergelijking tot de voorveren. Dramatisch wordt het zeker nooit, maar op kasseien bijvoorbeeld is het verschil met een gestuurde ophanging wel merkbaar. Zolang het wegdek er goed bijligt glij je heerlijk sereen over de weg. Algemeen boezemt de wagen zeker vertrouwen in, ook in penibele situaties blijft de wagen zeer neutraal sturen en gehoorzaamt hij trouw de bestuurder. Als het moet kan hij ook zeer wendbaar uit de hoek komen en ook in de stad voelt hij zich in zijn element.

De stuurbekrachtiging werkt feilloos en met zeer veel gevoel, je voelt perfect wat de voorwielen doen. De bekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk en voelt nooit onnatuurlijk aan, nooit te licht of te zwaar. Ook van parasitaire reacties als gevolg van het hoge dieselkoppel is er geen sprake. Klasse!

Verbruik

Skoda geeft zelf 5.0, 5.9 en 7.5 liter op voor respectievelijk buiten de bebouwde kom, gemiddeld en binnen de bebouwde kom. Deze cijfers liggen niet ver van de realiteit, op de autostrade aan 120km/u verbruikt hij inderdaad 5.0l rond. In de stad daarentegen verbruikt hij toch wel iets meer, minimum 8,5 liter is realistischer. Over een testafstand van 650km met een gemiddelde snelheid van 49km/u tekenden wij een gemiddeld verbruik van 6,9l op, een waarde die zeer keurig blijft gezien het formaat van de wagen en ons rijprofiel dat niet helemaal strookt met dat van de eco-rijder. Met een tank van 60l kom je hiermee dus zo’n 860km ver.

skoda superb

Conclusie en prijzen

Hecht je geen belang aan imago en wil je een rationele, ruime wagen tegen een goede prijs/kwaliteitsverhouding dan is de Superb zeker een aanrader. Hij is ruim, stil en brengt je met veel comfort van A naar B en nog veel verder. Met de 140pk versie van de tweeliter diesel heb je vermogen zat en ook met het verbruik zit het goed. Met de kwaliteit zit het ook goed, de VAG-technologie staat bekend als zeer betrouwbaar en robuust. Wil je nog wat meer laadruimte, dan moet je nog even wachten tot de Combi naar België komt.

skoda superb

De Skoda Superb is verkrijgbaar met 3 benzine- en 4 dieselmotoren. Aan benzinezijde  is er een 1.4T (125pk), 1.8T (160pk) en een 3.6V6 (260pk). Aan dieselzijde is er een ecoversie 1.9TDI  (Greenline 136g CO2/km, 105pk), 2.0TDI (140pk) en de commonrailmotor 2.0TDI (170pk). De 1.9TDI is ook leverbaar zonder het eco-label. Bij de V6 standaard, op de 1.8T en op de twee 2.0TDI’s is een DSG bak en vierwielaandrijving verkrijgbaar.

De goedkoopste benzineuitvoering (1.4T Classic) is er vanaf 23.120€, de goedkoopste diesel (1.9TDI Classic) is er vanaf 22.689,99€, alles BTW inclusief. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Classic, Ambiente en Elegance. De testwagen was een 2.0TDI Ambiente met als opties metaalkleur, gratis Ambiente Pack (Cruise control, parkeersensoren achter, elektrochrome binnen-en buitenspiegels en tapijten) en de ‘”Bolero” radio-cd-speler met MP3 ondersteuning. Hiermee kwam de prijs op 27.485€ BTW incl. Het hele arsenaal aan elektronische rijhulpsystemen is standaard op alle versies, net als airbags voorin, zijairbags voorin, hoofdairbags voorin en een knieairbag voor de bestuurder. Enkel zijairbags achterin is een optie op alle uitvoeringen. Voor alle details van de verschillende uitvoeringen, de prijzen en een volledige optielijst verwijzen we u graag naar de site van Skoda.

skoda superb

Comfort
+ Ruimte !
+ Prijs
+ Eenvoud

– Imago (nog steeds helaas)
– Waterinloop hatchbackmodus
– Lak leek kwetsbaar
– Ontbreken achterruitwisser

skoda superb

skoda superb

Met dank aan Renaissance Hotel Brussels.

Tekst en foto’s: Willem Huygebaert

Deel dit bericht:

10 reacties op "Rijtest: Skoda Superb"

  1. XliljeezyX 21-09-2009 om 14:38

    hahaha mooi geschreven willem;
    ‘Opbergruimtes zijn talrijk voorin, je raakt je spullen zeker kwijt.’

    Leuk verhaal om te lezen 🙂
    Hoewel ik de auto echt niks vind, is de prijs echt om te lachen. zo goedkoop voor vrij veel uitrusting.

  2. BNNY 21-09-2009 om 14:51

    Je moet niet altijd 60k+ betalen voor een (niet-Duitse) sedan

  3. SSq 21-09-2009 om 19:14

    Eén van mijn buren rijdt met een suberb en toen hij zijn auto stofzuigde viel mij ook op dat de beenruimte énorm was! Ruw geschat zelfs even groot als een verlengde versie van een topsedan. Ik kijk er naar uit wanneer ik eens in zo’n bakje zitten mag :)!

  4. Brambo 21-09-2009 om 21:18

    mooie wagen… chapeau ook voor de mooie foto’s!

  5. Willem 23-09-2009 om 16:00

    Dank 😉

  6. Yannick 30-09-2009 om 15:53

    Na tijdens de voorbije zomervakantie van alles en nog wat te hebben vergeleken en te hebben getest (Opel Insignia, Ford Mondeo, Peugeot 3008, Citroën C5, Toyota Avensis), kwam ik bij toeval bij een Skoda dealer omdat de VW garage in verlof was. Ik ging eens zitten in de Superb en had direct het gevoel…dit is het echt!
    ’s Anderendaags testrit kunnen doen met de 2.0 TDI 140 pk en vollédig overtuigd. Nog wat autotesten opgezocht, die waren allemaal zeer lovend over de Superb, en enkele dagen later gaan bestellen. Ik verwacht de wagen één dezer dagen!
    Bedankt dus voor testrecensies als deze, want daar heb ik echt wel wat aan gehad.

  7. nathalie 22-11-2009 om 14:50

    niet men ding
    eerder voor auw peekes en ja, het merk! wie rijd er nu met een skoda rond?!
    weinig waarde achteraf en snel kapot. ik zie toch weinig oude skoda’s rondrijden zalle. opel en vw daarentegen wel.

    geef mij dan maar een opel insigna als ge in da segment blijft
    straalt meer klasse uit en is luxueuzer voor dezelfde prijs….

  8. MRM 22-11-2009 om 19:34

    Opel Insignia is een eindje duurder en uiteindelijk is deze Skoda tegenwoordig een Volkswagen. Vroeger kon je iets tegen de kwaliteit van deze wagens hebben, maar dat is ondertussen ook al verleden tijd…

  9. chuwie 24-04-2010 om 17:28

    je zou zelfs zeggen, te veel voor u geld .. en dat is maar goed ook.
    ik twijfel er niet aan dat afwerking op VW niveau is, maar het merk blijft Skoda. en dat wilt het grote publiek niet.. to bad.

  10. Erik 13-01-2011 om 1:19

    Toen ik de leaseprijzen van Skoda opende viel ik bijna achterover. Ik had de keuze, voor hetzelfde maandbudget : een Opel Astra Cosmo met GPS 1.4D ofwel een kale Opel Insignia 2.0D ofwel een Skoda SuperB Ambiente 1.6D (met veel opties zoals GPS RNS510 met 30GB HD, bluetooth, electrische zetel met geheugen, sensoren voor en achter, bochtverlichting, cruisecontrol, … de rest viel van het A4tje af)
    Momenteel rijd ik met een Opel Astra die al 3 maal in panne gevallen is op de E313 in volle spits, leuk. Daarvoor met een Opel Corsa, 2 maal in panne gevallen op de E314. Goede reputatie, Opel, als Skoda zo slecht is weet ik zo nog niet…
    Ik heb een proefrit gedaan met een 1.6D (even heen en terug van Leuven naar Brussel) en was direct verkocht. Zeer stille wagen, ook bij optrekken, Opel kan er van leren. Zeer luxueus. Er zijn wel bepaalde plaatsen in de cabine waar het verschil tussen de andere VAG leden zijn zoals het dashboard onder het raam.
    De eerste reactie van mijn moeder was : Toch geen Skoda zekerst!!!
    Ze was opmerkelijk stil toen ik het achterportier opende. Nog nooit zo stil gereden.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...